algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 25 feb 2009.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.853
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Euro 98.
    En de krantenzijn sensatie zoekers, die verzinnen maar wat.

    Nu net klaar met bergen. Dan onze eigen kisten binnen zetten.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.099
    Locatie:
    Nootdorp
    Een vonkje had dit dus heel anders kunnen doen aflopen. Hulde aan de hulpverleners !
     
  3. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.853
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Yep, ben ook zeer blij dat dat niet gebeurd is.
    Dan was blussen een hele uitdaging geworden als we dat al gered zouden hebben.

    Nu kregen we terwijl we onderweg waren al een telefoontje van de inzittenden dat ze zover in orde waren maar op een goede 10mtr hoogte hingen.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.293
    Locatie:
    Woerden
    Was het geen 100LL of wordt dat niet meer gebruikt? Toen ik m'n brevet nog had vloog alles nog op 100LL. Er waren toen al wel een paar kisten die mogas (euro95) gebruikten maar daarvoor moest de compressie iets verlaagd worden. Dat betekende enig vermogensverlies.
     
  5. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.853
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Nope, 100LL word nog wel gebruikt maar steeds minder.

    De meest gangbare Lycomings en Continentals mogen tegenwoordig ook gevoedt worden met Euro.
    En aan deze motoren is verder ook niets versleuteld om Mogas gereed te maken, is meestal een administratieve wijziging en een enkele keer een kleine wijziging aan het airframe.

    Het model waar het hier om ging heeft een Rotax motor die het liefst Mogas heeft.
     
  6. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.761
    Locatie:
    Almere
    Wiki Rotax motor:

    Warnings
    Unlike most other manufacturers of similar engines, Rotax provides extensive warnings in the owner’s manual, about both the certified and non-certified versions of the engine design, warning pilots that the engine is not suitable for use in situations where a safe landing cannot be made, for use in rotorcraft, for night flying (unless equipped with redundant electrical power), or for aerobatics. It furthermore states that the company gives no assurances that the engine is suitable for use in any aircraft, that the "engine may seize or stall at any time. This could lead to a crash landing and possible severe injury or death" and that "non-compliance [with the warnings provided] can result in serious injuries or death!"
     
  7. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.853
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Licht er ook aan op welke en hoe je zoekt.
    De gebruikte motoren zijn gewoon toepasbaar op vliegtuigen zonder problemen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.289
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke brandstof is het riskantst bij een crash?
     
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Rotterdam
    Benzine ontsteekt veel makkelijker dan diesel/kerosine.
    Hier een interessante uitleg over het verschil in luchtvaartbrandstof:

     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina