Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCRT Pilot, 5 feb 2010.

  1. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Bespreek hier alles mbt de setup, het bouwen, onderhouden, rijden en racen van en met 1/10 elektro F1 modellen.
    Oude(re) modellen mogen natuurlijk ook besproken worden

    De discussie over het nieuwe samen te stellen reglement kun je onder de volgende link vinden: een-goed-1-10-f1-reglement

    Hier de nieuwe modellen van F1 auto's.

    Corally

    [​IMG]
    Corally F1 chassis
    [​IMG]
    Corally F1 auto


    New Generation F1 -*DUAL COMPOSITE features include:
    • Fully equipped with super strong hardened black steel torx screws.*
    • The precision chrome steel front and rear wheel bearings offer long lasting, low rolling resistance and efficiency.*
    • Super lightweight and user friendly aluminium inserts are used to replace normal nuts.*
    • Unique 1-piece*dual composite*rear axle with ball differential.*
    • Super tough and strong*dual composite chassis components with pre-shaped battery slots.*
    • Super smooth rear suspension using 2.0 mm*dual composite t-bar with 2 rear tube-dampers and shock absorber.*
    • WC front suspension as used on the World Championship winning SP12X.*
    • Duraluminium servo mounts.*
    • Super rigid duraluminium motorpod using unique tube design.*
    • Front & rear adjustable ride height.
    • Threaded body posts for precise body height adjustment.
    • The ‘US Standard’ 1:10 wheels run on lightweight duraluminium rear wheel hubs.*
    • Rear Width : 204mm.*
    • Front Width : 198mm.
    • The F1-NGX comes partially assembled. #TC 00141 CORALLY NEW GENERATION* F1 - DUAL COMPOSITE

    HPI

    [​IMG]
    HPI formula ten chassis

    [​IMG]
    [​IMG]
    HPI formula ten auto

    The Formula Ten features realistically scaled dimensions such as wheelbase, width, tyre size and more, allowing you to faithfully re-create your favorite team or driver's livery and do battle with rivals out on the track. There is truly nothing like the excitement of seeing a full grid of formula cars painted in replica colors, waiting for the lights to go out!

    The amazing scale detail starts with the awesome 6-piece polycarbonate body, which features a variety of optional winglets and barge boards that allow you to re-create your favorite racing team from many eras of modern formula racing! Optional side pieces allow you to have flat sidepods or a sculpted rear end like the real cars. A scale helmet is included, allowing you to copy the helmet design of your favorite driver or make your own design.

    Front Wing
    The front wings features all of the fantastic shapes and curves of the real cars. The unique dropped middle section, upper bridge element and multi-level rear elements are unique to modern formula cars, and are as distinctive as they are on the full-size cars. The 'bridge' of the front wing can be removed for a different look also.

    Rear Wing
    The rear wing is completely realisitic as well, with a mouled-in diffuser and rear crash assembly for total scale realism. The front and rear wings are injection-molded, high-impact plastic pieces work as bumpers and as functional aerodynamic devices. They definitely won't come off as easily as the wings on the real cars! Optional nose pieces and wings will be available that will allow you to replicate a variety of past and future formula cars.

    Removeable Barge Boards
    Just like on the real cars, the functional barge boards on the Formula Ten direct airflow around the sidepods. Held in place by two steel screws, the barge boards can be left off the car for a 'cleaner' profile or a more retro look, to reflect the design style of formula cars from the 1980's and early 1990's.

    Optional Winglets and Chimneys
    One of the most distinctive visual markers of modern formula cars are the various 'winglets' and even 'chimneys' that aided airflow over the rear and around the sides of the car and rear tyres. The Formula Ten bodyshell includes the pieces necessary to replicate the unique pieces of aerodynamic aid.

    Slick Tyres and Multispoke Wheels
    The tyres included with the Formula Ten kit are molded slick tyres in a real rubber compound, at exactly the right size and proportion. The wheels are made from high-impact nylon and look just like the actual wheels the full-size racing teams use. HPI also offers a variety of optional officially licensed Bridgestone Potenza tyres in Medium and Soft tyre compounds, for tuning and high performance racing applications, plus a set of silver precision wheels for a different look for your scale racing team!

    Specifications:
    • Overall length: 436mm
    • Width: F 176mm, R 180mm
    • Wheelbase: 283mm
    • Weight: 1050g (approximate)
    • Camber: F 2° R 0°
    • Caster: F 6° R 0°

    De HPI kan geupgrade worden met bijv. een kogeldiff. en Bridgestone Potenza banden:

    Bridgestone Potenza tires:
    front soft #102906
    rear soft #102907
    front medium #103016
    rear medium #103017

    Tamiya

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tamiya F104 auto

    • schaal 1:10
    • F104 chassis met achterwielaandrijving
    • nieuwe velgen en banden
    • PC karosserie met optioneel aan te passen side pots
    • Elektromotor van het type 540
    • 3,2mm vezelversterkte kunststof bodemplaat
    • 2mm vezelversterkte topplaat
    • RVS achteras
    • In de lengte geplaatste accu voor een slanke karosserie

    Andere merken en typen? Plaats ze snel in dit topic zodat ook deze besproken kunnen worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Leuk topic! Vond F1's altijd interessant, wel nog nooit eentje aangeschaft, terwijl bijv. de F1's van Tamiya erg goedkoop weg gaan op eBay. (En ook nieuwe modellen zijn niet al te prijzig)

    Ben benieuwd of er veel F1 eigenaren hier zitten...
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Hier misschien een tip voor de Tamiya F104 rijders, die gebrek aan rubber hebben, in deze link verteld iemand hoe je F201 rubber op de F104 velgen kan plaatsen. Gezien het resultaat (foto’s groot maken) is het meer een tip om het niet te doen Torg's Tamiya Electric RC Cars

    [​IMG]
     
  4. Wiebe_NL

    Wiebe_NL

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Houten
    Rij regelmatig met mijn F103 15th Year anniversary op de MACH.
    Met Zen rubberbanden.
     
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Misschien nog wel een tip in dit kader, het lijkt erop of de velgmaat van de HPI Formula Ten overeenkomt met de velgmaat van de Tamiya F201, mocht ik de afmetingen in de link van mijn vorige post hier geloven. Wanneer dit zo zou wezen, dan zijn in ieder geval de rubberbanden uitwisselbaar van HPI richting Tamiya. Ik weet niet of iemand hier met een F201 zijn gegevens met mijn gegevens van de HPI kan vergelijken???

    Afm. Gegeven in de link Front Width 32mm, Rear Width 36.8mm, diameter F/R 39.85mm

    [​IMG]

    Ik zag dat men inmiddels bij HPI ook wheels had voor foam tires, helaas niet echt aantrekkelijk, want je moet om deze te monteren wel even een nieuwe achteras/balldiff + nieuwe voorassen aanschaffen, wat een oplichters.
     
  6. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Dat zou idd niet zo prettig zijn, heb even een vraag gesteld om dat zeker te weten (misschien doe jij dat al).

    "Hi,

    Is it mandatory to buy the aluminum steering knuckle set and ball diff set when installing foam tires on the formula ten car or will the rims for foam tires fit the stock car?

    Regards,

    Leo"

    Hopelijk goed genoeg zodat ze de vraag begrijpen. Ik wacht op antwoord.

    Begrijp ik nu goed uit Torg's verhaal dat Tamiya een probleem heeft met de beschikbaarheid van rubber banden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2010
  7. Mercedes GP

    Mercedes GP Guest

    En waarom niet dan?
    Ziet er toch goed uit, of zie ik wat over het hoofd.
     
  8. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik weet het ook niet zeker maar ik denk dat je dan op de wangen rijdt ipv op het loopvlak. De middelste is een F201 band op een F104 velg en de zijden steken uit.
     
  9. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    En antwoord gekregen met mogelijk een goedkope oplossing, zeker als je over een draaibankje beschikt zal het relatief makkelijk kunnen zijn.

    "It will be necessary to fit the optional axles - alternatively, you can trim the beads off of the standard wheels to allow the mounting of foamtyres."
     
  10. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
  11. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    zo het schijnt dat alleen hongkong parts op voorraad heeft, ik zit regelmatig op rc tech een amerikaans forum en ook zij klagen over weinig onderdelen beschikbaar in de usa. importeren is dus de key. en aangezien ik dat toch al doe( nu iets minder want de dollar is weer gestegen in waarde :p) en jah tis even wachten totdat het binnen is, maar tot nu toe weinig problemen gekend. alles via paypal betaald en netjes op tijd (binnen twee weken binnen).

    www.rcmart.com
    www.rcmushroom.com
    www.rcmarket.com.hk

    en voor decals moet je hier zijn:
    www.d-drivesportsenglish.com

    verder ben ik heel erg benieuwd hoeveel F1 rijders er actief zijn in nederland en net zo bezeten als ik.

    reply's graag!! en neej niet voor commerciele doeleinden drift-junkie;)

    Wel om weer een mooi race seizoen neer te kunnen zetten in nederland.

    niks boven Formule 1 RC!!!
     
  12. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    de verschillende F1 auto's 2wd

    Tamiya F102
    Tamiya F103
    Tamiya F104
    3racing F109
    TRG F109
    Tech racing F108
    Cross Racing CR-01
    HPI F10
    Corally NGX F1
    Yokomo Formule Nippon (komt na maart 2010) maar waarschijnlijk 4wd
     
  13. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik wil de HPI F10 gaan kopen, stock diff houden (vormgesloten :)) en met rubber blijven rijden, ziet er het meest realistisch uit.

    Of mag je dan per definitie met de rode lantaarn rijden?
     
  14. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    De hpi begin deze week in mijn handen gehad, doet wel wat "speelgoed-achtig" aan. Zelf zal ik mij volgende maand dan ook maar een f104 cadeau doen. Rij nu af en toe met een f103, en dit rijd prachtig(silvercan/lipo). Toch jammer dat er hier in de regio geen klasse voor is.
     
  15. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    zo ver ik heb kunnen zien is de stockdiff van HPI niet met diffballs maat 4 in mijn ogen fragiel uitziende tandwieltjes van plastik>? zou op zn minst diff upgrade erbij doen.

    rode lantaarn??
     
  16. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    zou willen dat die sneeuw eens een keetje ophield, dan kan ik eindelijk de straat op voor eerste shakedown met mijn nieuwe creatie[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Achteraan rijden, volgens mij komt dat van een sluit(laatste)wagon die een rode lantaarn heeft/had.

    Ik ben bang dat als ik de diff upgrade doe ik ook vastzit aan velgen voor foam, op deze vraag krijg ik geen reactie meer van HPI.
    (als je foam velgen wilt plaatsen moet je nl de ball diff hebben en de alu stuurblokken)

    Ga je trouwens met zoveel toe-out rijden? In het echt hebben ze dat volgens mij ook ipv toe-in. Soms lijken de echte aardig krom te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
  18. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Even als aandachtspunt. Je zou wat verschillende diktes en/of minder brede flexplaten kunnen maken om de setup te veranderen. Als die flexplaten 2.5mm carbon zijn dan zullen die wellicht te stijf kunnen zijn en dan heb je wellicht te veel stuur, zeker voor buiten.

    Hoe hoog is de bevestiging van de flexplaten? Normaal zou je dezelfde hoogte moeten aanhouden als de centrale pivot om te zorgen dat de centrale pivot zo min mogelijk uit het midden beweegt bij het roteren van de pod. Dit gebeurt altijd wel met link auto's bij extreme rotatie van de pod maar als de links niet op dezelfde hoogte zitten dan is dit nog heviger en kan het er voor zorgen dat de centrale pivot niet goed mee kan roteren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    de auto lijkt inderdaad toe-out te staan maar staat nu op exact 0 graden. Ik heb carbon turnbuckles gemaakt en de ballcups erop gelijmd dus zijn ook niet instelbaar. maar kan makkelijk paar setjes maken 0 graden 1 graad 2 graden etc.. misschien zelfs halve graden. of wellicht terug naar titanium turnbuckles.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. RnMcustoms

    RnMcustoms

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eindhoven
    die flexplaten worden idd maar 1 of 1.5mm dik en zijn puur om de pod op zijn plaats te houden zodoende stuur tegen te gaan. ik ben in mijn berekeningen ervan uit gegaan dat er maximaal 4mm omhoog en 4mm omlaag kan worden geroteerd vanuit de centrale pivot die inderdaad op dezelfde hoogte bevestigd zit.

    is niet te zien op de foto's omdat dit nog maar een eerste prototype is, waarop ik alles test. alle data voer ik terug in solid works om zodoende een goede auto te bouwen.

    chassis is nu 3mm hybrid zilverwoven carbon dit wordt nog vervangen door full carbon fibre plaat van 2mm ook om gewicht te besparen. totale setup incl alle electronica weegt nu meer dan 1300gram. En mijn streven is maximaal 1200gram incl transponder.

    wat ik ook onder de aandacht wil brengen zijn mijn eigen assen. deze zijn hol met aan de uiteinde een opvulling voor diff en linkerwheel mount gewicht komt uit op 3 gram wat de rolweerstand weer ten goede komt.[​IMG]
    uiteraard komt aan de rechter zijde ook een mini shock (thanqz by corally, om maar weer eens GEEn reclame te maken )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina