Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
De Orion en de Savöx zijn toch identiek aan elkaar dus als je de Savöx kan krijgen gewoon die nemen. Ik heb zelf een Orion omdat ooit dat ik hem kocht ik op zeer korte termijn een servo nodig had. Maar ze zijn identiek aan elkaar.

Dank jullie voor de reacties.

Dan heb ik nog een vraagje, Bij de club waar ik rij is zowel de tamiya 32t motor als de carson cup motor toegestaan. Hoeveel verschil zit daar tussen? Denk dan aan snelheid, vertanding maar ook levensduur.

En heeft iemand een goede basis afstelling voor een F104w. Van waaruit ik zelf kan verder experimenteren.
Wat ik al heb (of wat nog binnenkomt)

Tamiya F104W met mclaren mp4/6 body
Servo: Savox SC1257TG
Regelaar: Lrp Quantum Pro Sport 2
Banden: nog aan te schaffen
Motor: nog aan te schaffen
Vering: uit de doos
pignon: 17T , 19T
Spur: uit de doos (63T o,6m)
accu: nog aan te schaffen want de accu die ik nu heb heeft de aansluitingen aan de bovenkant zitten. En ik heb begrepen dat dat niet gaat passen op een F104.

Bedankt.

full

Hoezo gaat een accu met de aansluitingen aan de bovenzijde niet werken?
Ik rij met niets anders.
Op je topdeck een kleine uitsparing maken en je bent klaar.
Of je gebruikt het short topdeck.

mvg Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Wordt bij het gebruik van een kort bovendek de auto niet zwakker?
Of moet je daarbij ook meteen een carbon onderdek (chassis plaat) gebruiken om dit op te vangen?

Die stukjes uit de bovenplaat halen is trouwens een goed idee. Ik heb de auto nog niet in huis maar als ie er is zal ik eens kijken of dat wil. Ik moet ook nog een klein stekkertje in het midden hebben voor de balancer kabel.
Dank je voor je info en foto.

Let wel even goed op,
carbon geleid stroom.
Dus zorg dat je geen kortsluiting maakt tussen de polen van je accu.

Ik heb een Pro uitvoering van de F104 en deze naar de W omgebouwd.
Nee hij word niet zwakker door een kort topdeck en anders gebruik je shorty lipos.
Waarom een gaatje er in maken voor je balancer?
Wil jij met een balancer op de accu aangesloten rijden?
Ik heb dit nog niet vaak gezien:confused:.
Ik zeg, kom eens bij de eerst volgende DTC kijken en je steekt aardig wat op;)

mvg Roy

De standaard f104w heeft toch geen carbon? ik dacht dat die Frp (glasvezel) platen had. Ik heb trouwens geen idee of die stroom geleiden. Maar ik zal er in elk geval rekening mee houden. Bedankt

Waarom een gaatje er in maken voor je balancer?
Wil jij met een balancer op de accu aangesloten rijden?
Ik heb dit nog niet vaak gezien:confused:

mvg Roy

Omdat ik een regelaar heb zonder lipo afslag. Dus ik gebruik een buzzer. Vandaar de balancer kabel.

Aha.
Tis dan wel te hopen voor je dat je hem dan wel hoort als ik net aan het einde van het rechte stuk is;)
Kan je geen ongelijk geven.
Wat je we eens kunt doen is, 5 minuten rijden en daarna accu opladen en kijken hoeveel MAH er uit is.
Dan weet je ook hoeveel rijtijd je hebt en kan je BV een alarm op de zender zetten voor je alles er uit hebt gereden.

mvg Roy

Dan heb ik nog een vraagje, Bij de club waar ik rij is zowel de tamiya 32t motor als de carson cup motor toegestaan. Hoeveel verschil zit daar tussen? Denk dan aan snelheid, vertanding maar ook levensduur.

De Carson is een toerenmotor, de Tamiya is een koppelmotor. Het verschil in verplaatsing tussen beiden is fors, de Tamiya verplaatsen we op Apeldoorn bizar hoog (68-70mm), weet even niet uit mijn hoofd wat dit voor de Carson is. Qua snelheid maakt het vooralsnog weinig uit. Wel is de Carson gevoelig voor temperatuur, te hoog verplaatsen en hij oververhit. Bedenk dat je bij de Tamiya motor mogelijk andere tandwielen nodig hebt om de verplaatsing te kunnen halen. Qua bouw (levensduur?) is de Tamiya de betere motor, maar kost ook 3x zoveel.

hey guys i am looking for a little help

i need some on power steering on the Ride rubber ETS tyres on my F104pro

any ideas ??? i got the soft T bar and the screw removed from the middle hole and using a foam from a shock glued to the T bar ,

middle shock is standard red spring and 300 oil
front is stock , and the middle friction plate has blue corally damper syrup on it , did try diff grease but this made it a little worse , any ideas guys ???

Thanks Phil

Lower your upper arms on the inside, put 2 degrees camber and remove the droopscrews. You can also put a rubber o-ring on the soft t-bar and put in a screw (don't tight it)

En heeft iemand een goede basis afstelling voor een F104w. Van waaruit ik zelf kan verder experimenteren.
Wat ik al heb (of wat nog binnenkomt)

Tamiya F104W met mclaren mp4/6 body
Servo: Savox SC1257TG
Regelaar: Lrp Quantum Pro Sport 2
Banden: nog aan te schaffen
Motor: nog aan te schaffen
Vering: uit de doos
pignon: 17T , 19T
Spur: uit de doos (63T o,6m)
accu: nog aan te schaffen want de accu die ik nu heb heeft de aansluitingen aan de bovenkant zitten. En ik heb begrepen dat dat niet gaat passen op een F104.

Bedankt.

De beste basisafstelling is die van de handleiding recht uit de doos :-) vandaar uit kan je alle kanten op.

Je kan die lipo zonder probleem gebruiken in de F104w maar je moet ze anderom steken.
het topdeck van de F104w heeft achteraan uitsparingen die precies over de aansluiting komen. Moet je voor niks nieuwe lipo's kopen. gaat perfect. en idd de F104w is GEEN carbon uitvoering. bij het topdeck van de Pro is dat niet en moet je wel een uitsparing maken of en verkort topdeck kopen.

Wat ook zeker een verademing is is dat je 0.4 tandwielen koopt. (wanneer je 0.6 versleten of stuk is natuurlijk) 0.6 maakt veel meer lawaai tijdens het rijden waar je met 0.4 weinig of niets hoort wat veel leuker rijdt. (pinions kan je van 20 tot 29, en spur is een setje van twee met 104 en 93 tanden, met de tijd aanschaffen om met de vertanding te spelen)

Carson is snel maar mag je niet hoger dan 22 max 23 op 93 vertanden. Anders word hij te warm (ook naargelang het circuit)
Formula Tuned van Tamiya gaat duidelijk langer mee das een feit en kan je ook zwaarder vertanden met een 25 of 27 op 93 spur. 28 of hoger lukt wel maar dan moet je de temperatuur in het oog houden :-)

Banden zitten toch bij in de doos. Dat zijn de standaart banden. Lekker breed achteraan.
Test daar even mee en kijk dan wat je nodig hebt, harder of zachter, rubber of foam.

Met je servo zit je goed, deze heb ik ook en dat gaat heel lekker.

succes ermee.

De Carson is een toerenmotor, de Tamiya is een koppelmotor. Het verschil in verplaatsing tussen beiden is fors, de Tamiya verplaatsen we op Apeldoorn bizar hoog (68-70mm), weet even niet uit mijn hoofd wat dit voor de Carson is.

Even navraag gedaan, de Carson verplaatsen we ergens bovenin de 50mm. Deze waarden gelden voor een groot circuit.

Wat ook zeker een verademing is is dat je 0.4 tandwielen koopt. (wanneer je 0.6 versleten of stuk is natuurlijk) 0.6 maakt veel meer lawaai tijdens het rijden waar je met 0.4 weinig of niets hoort wat veel leuker rijdt. (pinions kan je van 20 tot 29, en spur is een setje van twee met 104 en 93 tanden, met de tijd aanschaffen om met de vertanding te spelen)

Alternatief is meteen naar de 48 of 64 pitch tandwielen te gaan die door iedereen behalve Tamiya gebruikt worden. Dat geeft je veel meer opties. Je hebt meestal wel een klein adapterringetje nodig tussen de spur en de as. (Check je regelement of niet-Tamiya onderdelen zijn toegestaan. ECS zou me verbazen als dit niet mag, maar TamiyaCup kan anders zijn.

64 pitch is volledig uitwisselbaar met de Tamiya 0.4 module, kun je gewoon door elkaar gebruiken.
Het verschil is minimaal, om exact te zijn: 64 pitch is 0,397mm

Alternatief is meteen naar de 48 of 64 pitch tandwielen te gaan die door iedereen behalve Tamiya gebruikt worden. Dat geeft je veel meer opties. Je hebt meestal wel een klein adapterringetje nodig tussen de spur en de as. (Check je regelement of niet-Tamiya onderdelen zijn toegestaan. ECS zou me verbazen als dit niet mag, maar TamiyaCup kan anders zijn.

In Belgie mag die adapter niet. je moet bij de 104 of 93 spur blijven.
Dit zorgt er ook voor dat iedereen gelijk blijft en het verschil niet te groot word wat de race alleen maar ten goede komt :-)

Dat is er alleen maar om ervoor te zorgen dat de hoofdsponsor ook inkomsten heeft en dat vind ik ook helemaal terecht. Overigens kan ik tot 38 op 93 komen met de originele Tamiya tandwielen. Bij 63mm banden is dat een verzet van 80

Volgens mij kan je alleen tot 38 komen met een niet-Tamiya motormount toch? Als je aan de DTC meedoet mag deze volgens mij alleen van Tamiya zijn.

Ben benieuwd welke pinion van Tamiya maximaal past met een Tamiya 93-spur.
Ik heb zelf maximaal 32 liggen, iemand die kan nakijken of groter ook past met Tamiya-onderdelen?

Mvg
Marcel

Heb met pijn en moeite 33 er op gekregen.
Dit was met nieuwe banden en 93 spur Tamiya
Auto was een F104WPRO.
Misschien dat het met de F103 net ffies anders is daar de motormount wel iets afwijkt tov de F104.
Anders idd 64DP met adaptor ring gebruiken.
Werkt ook prima.

mvg Roy
PS non Tamiya gears zijn toegestaan in de DTC

Back