Algemeen record topic

Beste modelbouwers,

Er worden aardig wat records gevestigt in modelbouwland. Ik wil daarom een topic starten waar alle records van alle verschillende soorten modelbouw vermeld kunnen worden. Ik ben reuze benieuwd na de records dus laat maar komen. :lol:

Greetz Tom

Ik heb er geen bewijs van in leesbare vorm (behalve dan dat wat ik nu ga typen dan..... :wink: )

Het snelst een race motor om zeep helpen
(Het was een onbedoelde recordpoging)

Record staat op naam van Lex.... (niet Kramer)
MACH Circuit ergens in 19 zoveel en negentig.
Lex gaat zijn nieuwe novarossi motor inlopen.
Na het starten, ging hij de baan op om hem WOT in te laten lopen.
De eerste paar rondjes gingen goed, toen kreeg hij storing (veroorzaakt door een niet nader te noemen persoon), auto op zijn kop in het gras, volgas, ging armer lopen, toeren ging omhaag, TAK.... vast......

Snelste 1:18 electro van Nederland heeft gemiddeld 100 km/u op een oval gehaald.

Dat was dus de mijne....

en bij dat record ben ik geweest roelof, dat ding was nauwelijks te zien op de baan :P

Het zijn geen officiële records maar ik heb bij ons op de club nog twee records op m'n naam staan.
Het eerste is het aantal keren rond gaan (slagen) in een vrille (tolvlucht). Met m'n Puma II twin ben ik heel erg hoog gegaan en heb het toestel in een vrille laten komen. De eerste slagen hebben we niet goed kunnen tellen omdat we het niet goed konden zien maar toen we eenmaal gingen tellen ben ik pas bij 76 keer rond gestopt. Toen kwam de grond te dichtbij.
Het tweede record is een hoogte record. Ik heb m'n mini Antic met z'n 6,5cc Satio 4takt erop tot 1024 meter hoogte weten te krijgen. Misschien was nog hoger ook nog mogelijk maar van de 5 mensen die hem nakeken konden er slechts 2 hem nog zien waaronder ik natuurlijk. Ik durfde toen niet verder meer want als hij helemaal uit het zicht zou verdwijnen dan konden er ongelukken gebeuren. De hoogte werd gemeten met een kleine hoogtemeter aan boord. Die hoogtemeter was gecontroleerd in een sportvliegtuigje en de grootste afwijking was niet meer dan 10 meter.

HPI S-25 motortje in een Savage ATV door onoplettendheid opgejaagd tot 238 graden Celsius (geen Fahrenheit!) en had een kwartier nodig om weer tot 35 graden te komen. Daarna weer gestart en nog 20 liter prima gelopen (afbreken van de carb bevestiging tijdens een crash werd fataal :?).

Europees ModelRaket hoogterecord scherper gezet
Peter Muller (een nederlander) heeft het Europese hoogterecord scherper gezet. Zijn raket vloog op een Cesaroni Pro54-6GXL motor naar 6675 meter. De maximale snelheid tijdens de vlucht bedroeg Mach 1.54 ofwel 2073 km/uur. Het gewicht van de raket zonder motor bedroeg 1400 gram bij een lengte en diameter van respectievelijk 1995 en 54 mm. Afgezien van enkele warmteblaasjes en wat lakschade verliep de vlucht vlekkeloos. (bron Tripoli news)

Caveman nessus

Motor Aerotech H242
hoogte 615 meter

Gevlogen op Vliegveld Twente.

(Ik weet niet of dit Nederlanse record nog staat).

Sonic plop

Motor Aerotech G 125

gevlogen in katwijk

1200 meter mach 1.25

Super G

motor Aerotech F10

865 meter

Gevlogen in Duitsland en heb daar mee de regerend kampioen verslagen op zijn eigen veld :-D

En ik weet dat er een keer iemand mach 1 plus heeft gevlogen in Almere.

Minimum diameter raket met een I 300 motor.

janhein zei:
Gevlogen op Vliegveld Twente.
Bedoel je daarmee dat er op de basis Twente met modelraketten is gevlogen?

En zo ja, gebeurt dit nog eens?
Zou ik (en m'n jongens) best wel eens willen zien.
'T is in de buurt. ;)

Wim

klopt ja

De universiteit twente organiseerde indertijd een soort vacantie kampen.

En een van de dingen die je daar kom doen was een rocket week.

Aan het einde van de week konden de deelnemers dan hun raket lanceren.

En dat waren behoorlijk zware modellen. Die dan met een J350 motor werden gelanceerd.

En om de boel dan nog een beet je verder aan te kleden en in goede banen te leiden werden er wat meer rocketeers uitgenodigd om te komen lanceren.

We zetten dan de lanceer toren op de start baan, en het publeik kon dna van af de parkeerplaats kijken.

Ik denk dat het best mogelijk is om een keer een demo te geven bij jullie in de buurt.

ik lanceer ook regelmatig op vliegshows en andere evenementen.

Roelof zei:
Snelste 1:18 electro van Nederland heeft gemiddeld 100 km/u op een oval gehaald.

Dat was dus de mijne....

dat is echt snel 8O... is dat nog wel te besturen?:P

reynald zei:
Roelof zei:

Dat was dus de mijne....

dat is echt snel 8O... is dat nog wel te besturen?:P

Ja hoor, dit was een gemiddelde snelheid, de top is nooit gemeten maar zal veel hoger liggen.

Ik weet er wel eentje, tenminste het gaat deze januari gebeuren: Nic Case van Team Associated gaat proberen om met een rc auto harder dan 200 mph oftewel 322 km/h te gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
2 weekeinden geleden een electro-zweefvluchtje gemaakt van 2uur en 4 minuten.
Accu was nog vol genoeg voor 3uur, maar dat doen we een keer met mooi weer.

Groet,
Gerben

Dit record staat al een tijdje, waarschijnlijk de snelste vorm van modelvliegen (en dat zonder motor).
Dynamic Soaring, natuurlijk gezet in de USA, 713 km/u

Hier de site met een filmpje van 712 km/u
Pilots Page

GJ

Back