Bart_Banaan
Forum veteraan
CEN TR4 zei:Een paar pagina's terug las ik over dat geratel in de diffs. Sinds ik de dual disc brake gemonteerd heb ratelt er iets als een gek als ik rem. .......
Als ik het voorste diff eruit haal kraakt het nog steeds.. Erg raar. En het is precies op het moment dat ik die dual disc erin heb gezet.
Door de constructie van de remschijven op de outdrives van de versnellingsbak, rem je de auto af via de aandrijfassen welke op de pignon tandwielen van het voor en achter diff zitten. Dus als je rem, dan 'blokkeer' je het pignon tandwiel wat het grote tandwiel (kroontandwiel) van je diff aandrijft. De Savage is nogal zwaar en heeft veel grip. Dus de assen worden eigenlijk stil gezet, terwijl de wielen tegelijk veel grip hebben, dus ook door willen draaien. De remkrachten op het pignon wiel en de aandrijfkracht op het kroontandwiel werken elkaar tegen, en als je pech hebt, dan ratelen het pignonwiel en het kroontandwiel over elkaar. Dit is het knarsen wat je hoort.
Dit kan 2 oorzaken hebben:
1) de diffs of het pignon wiel hebben speling in hun behuizing, waardoor bij grote remkrachten de tandwielen overelkaar knarsen
2) de tandwielen van het pignon of kroontandwiel zijn beschadigd of afgesleten...
Oplossing: alu bulkheads en nieuwe tandwielen, en alles heel nauwkeurig uitshimmen....