Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
CEN TR4 zei:
Een paar pagina's terug las ik over dat geratel in de diffs. Sinds ik de dual disc brake gemonteerd heb ratelt er iets als een gek als ik rem. .......
Als ik het voorste diff eruit haal kraakt het nog steeds.. Erg raar. En het is precies op het moment dat ik die dual disc erin heb gezet.

Door de constructie van de remschijven op de outdrives van de versnellingsbak, rem je de auto af via de aandrijfassen welke op de pignon tandwielen van het voor en achter diff zitten. Dus als je rem, dan 'blokkeer' je het pignon tandwiel wat het grote tandwiel (kroontandwiel) van je diff aandrijft. De Savage is nogal zwaar en heeft veel grip. Dus de assen worden eigenlijk stil gezet, terwijl de wielen tegelijk veel grip hebben, dus ook door willen draaien. De remkrachten op het pignon wiel en de aandrijfkracht op het kroontandwiel werken elkaar tegen, en als je pech hebt, dan ratelen het pignonwiel en het kroontandwiel over elkaar. Dit is het knarsen wat je hoort.

Dit kan 2 oorzaken hebben:
1) de diffs of het pignon wiel hebben speling in hun behuizing, waardoor bij grote remkrachten de tandwielen overelkaar knarsen
2) de tandwielen van het pignon of kroontandwiel zijn beschadigd of afgesleten...

Oplossing: alu bulkheads en nieuwe tandwielen, en alles heel nauwkeurig uitshimmen....
 
Wat het geratel ook veroorzaakt zijn de schijfjes zelf. Haal met een schuurpapiertje een de bramen langs de randen weg. Je zal zien dat dat onwijs scheelt. Na een flinke bash partij kan door steentjes bramen worden veroorzaakt.

Kijk ook of je remheveltje goed terug komt. Vanmiddag nog precies hetzelfde probleem bij mijn buurman even tijdelijk opgelost dmv een elastiekje :)

Een stoppertje met veertje op de remhevel (dus voor de originele aan de andere kant van de servo) lost je probleem definitief op.

@jaap: Als ze zo hard kraken dat ze over elkaar schieten kan je direct niet tandwielen aanschaffen. Over het algemeen blokkeren de wielen gewoon, ook met de standaard plastic diff huizen.
 
Ik had het bij mijn Giga Crusher ook. Die weegt nog even 2,5kg meer dan een Savage, en die remmen zijn bizar goed. De voorwielen blokkeerden gewoon op de straat (stoppies no problemo), maar na een paar stoppies begon het grote kraken.... Bleek dus dat de kroonwielen gewoon wat stukkies van een een paar tanden kwijt is!
 
[color=red zei:
Rai-man[/color]]Herkenbaar,die van mij schakeld heel vreemd,heel onregelmatig,dan schakelt ie heel snel,als ie net gestart is,dan duurt het een euwigheid voordat ie schakelt..

Tja..je bak schakelt met behulp van een veer. Als deze snel wordt belast zal ook je bak sneller schakelen. Geef je heel geleidelijk gas dan verwacht ik dat ie verhoudingsgewijs langer in zijn 1 blijft hangen.


[color=red zei:
Rai-man[/color]]Maarre loopt er bij jou iets in de 2 bak te zwaar of?
Op die van Jack heb je wel genoeg power?met dat blok?
Ik ga mijn 2 bak ook maar eens losschroeven morgen....
Ik vermoed dat in die van mij een lager niet helemaal ok werkt,want ik hoor niks ratelen ofzo in de versnellingsbak :?
Ik wacht het af,hoe dat met die van jou verder gaat :)

Als ik aan de as draai van mijn bak, valt het me op dat ie af en toe wat zwaarder loopt. Dat is me nooit opgevallen. We hebben even kort die STS.30 geprobeerd in de savy van Jack en hij rijdt een stuk koeler en in de mid en high range heeft ie duidelijk meer. In het laag gaat het ook beter, maar is het nog steeds niet indrukwekkend. Qua top loopt ie prima...ding maakt waanzinnig veel toeren. Ik kan nu wel concluderen dat veel ellende door mijn bak komt. Ik heb al een nieuwe..dus die gaat er op!

Ik gebruik nu een 18 tands op een 49 tands spur en ik ga nu mijn 17 tands er op gooien. Het lijkt alsof de 18/49 verhouding er voor zorgt dat de motor vanaf een te laag toerental moet komen. Daar zou ie het een stukje beter moeten doen qua acceleratie. Ik ben in ieder geval blij dat ie een stuk koeler draait


[color=red zei:
Rai-man[/color]]Ik zit er ook aan de denken om een beter lagersetje te halen,die van HPI vallen me te snel uit elkaar,ik had dat ook al met 1 van de lagers van je oude diff,marc,die viel gewoon letterlijk in 2 delen,de buitenste ring kwam gewoon los van de binenste.
En die van mijn koppeling waren ook echt aan gort,en die in de versnellingsbak lijken ook niet helemaal fris(nog niet zeker,maar ik ga ze effe goed bekijken.

Ik zie dat de lagers behoorlijk op de flikker krijgen, dus een paar goede lagers is geen gek idee. In deventer zit een speciaalzaak die SKF lagers verkoopt bijvoorbeeld. Maar ik kan niet echt beoordelen hoe slecht de HPI lagers daadwerkelijk zijn.
 
buism01 zei:
lenno zei:
Marc,

Wat bedoel jij met torens? Ik dacht dat je het eerder over shock towers had. Maar dat blijkt nu niet zo te zijn, omdat je die niet aan je bestelde FLM delen monteerd. Ik kan je dus helaas niet helemaal volgen :?:

Hoe leg ik dit uit; Here goes:

De bulkhead van de X (en misschien de SS ook wel) heeft standaard bovenaan zo een zeskantig asje. Hierin schroef je je m4 bouten om de bulkhead te bevestigen aan je TVP. Onderaan de skidplate zit een kunststof balkje waar je ook de TVP monteert. Die beide schroeven houdt de bulkhead vast.

In nieuwere bulkheads (torens) zie je dat er naast deze 2 schroeven een asje uit de bulkhead steekt. Als je naar je FLM frame kijkt zie je dat dat gaatje ook geboord is. Het is alleen zo..dat dat gaatje niet helemaal op de juiste plek zit. Het scheelt een paar tienden, maar das genoeg.

Ik gebruik nog mijn oude X bulkheads dus is het voor mij niet zo een probleem en ik trek uit die reserve blukheads die asjes, zodat ik daar er ook geen last van heb.

Een plaatje op het internet gevonden:
39_1_sbol.JPG


Zie je die 2 asjes boven aan? De een waarin je die m4 schroeft en de zwarte. Dit past niet goed op die FLM. Ik trek die zwarte er uit, mijn originele toren heeft namelijk die kleine zwarte asjes ook niet.

Mark,

Dan weet ik denk ik wel wat het probleem is :idea: , FLM heeft dat 2de gat niet gemaakt voor het asje van de niewere bulkheads.
Ze hebben dat tweede gat gemaakt voor FLM bulkheads in de bulkhead van FLM zitten namelijk 4 maal getaptegaten ipv 2, dus kan je je TVP met 4 M4 bouten ipv 2 vastmaken, wat het geheel nog stijver maakt.

Die gaten van beide FLM producten passen wel goed op elkaar.

Nu komt hpi(of is het een ander merk?) met asjes op de proppen, maar FLM kan nu niet meer terug aangezien je wel mag verwachten dat de FLM TVP en FLM bulkheads op elkaar blijven passen.

Nu gaat het over een klein verschil dus dat is nog wel op te boren(of het asje eruit wat jij aangeeft), maar dit geeft maar aan hoe complex het voor fabricaten als FLM (en voor ons modelbouwers) is ze hebben ook te maken met veranderingen van HPI zelf.
 
Ik begreep al dat de gaten niet voor de x toren was gemaakt. Is ook niet zo erg, zolang je het asje er uit trekt. Aan de andere kant kan je ook het gaatje een heel klein beetje opboren....

Ach, het is geen groot probleem

Mijn sav ligt nu uit elkaar...en ik moet nog wat schroeven hebben...aankomende week maar wat regelen
 
Maar hoe ga je de bulkhead dan vastzetten aan de TVP? Als je dit niet vastzet hangt de hele ophanging toch aan het dwarsbalkje onderin en heb je boven geen steun. Lijkt mij de garantie voor heel veel speling op je dog bones...


Hier Raimond, deze had je nog tegoed. Als je cups er zo uit zien wordt het tijd om ze te vervangen. :lol:
diff_cup_worn_out.jpg


Deze slijtage geeft ook dat leuke klikkende en tingelende geluid als je met de hand ronddraait of bij hoge snelheid gas los laat.
 
Sleurhutje zei:
Maar hoe ga je de bulkhead dan vastzetten aan de TVP? Als je dit niet vastzet hangt de hele ophanging toch aan het dwarsbalkje onderin en heb je boven geen steun. Lijkt mij de garantie voor heel veel speling op je dog bones...

Marc,

Gaat wel 2 M4 bouten boven gebruien om ze TVP vast te zetten, het ging hem enkel om het zwarte asje eronder, die haalt hij eruit, daarboven zie het zilvere, komen dus wel M4 bouten
 
lenno zei:
Sleurhutje zei:
Maar hoe ga je de bulkhead dan vastzetten aan de TVP? Als je dit niet vastzet hangt de hele ophanging toch aan het dwarsbalkje onderin en heb je boven geen steun. Lijkt mij de garantie voor heel veel speling op je dog bones...

Marc,

Gaat wel 2 M4 bouten boven gebruien om ze TVP vast te zetten, het ging hem enkel om het zwarte asje eronder, die haalt hij eruit, daarboven zie het zilvere, komen dus wel M4 bouten

Okay, duidelijk... :thumbsup:
 
Sleurhutje zei:
Maar hoe ga je de bulkhead dan vastzetten aan de TVP? Als je dit niet vastzet hangt de hele ophanging toch aan het dwarsbalkje onderin en heb je boven geen steun. Lijkt mij de garantie voor heel veel speling op je dog bones...


Hier Raimond, deze had je nog tegoed. Als je cups er zo uit zien wordt het tijd om ze te vervangen. :lol:
diff_cup_worn_out.jpg


Deze slijtage geeft ook dat leuke klikkende en tingelende geluid als je met de hand ronddraait 8O of bij hoge snelheid gas los laat.

Die zien er goed uitgesleten uit 8O :D
 
buism01 zei:
[color=red zei:
Rai-man[/color]]Herkenbaar,die van mij schakeld heel vreemd,heel onregelmatig,dan schakelt ie heel snel,als ie net gestart is,dan duurt het een euwigheid voordat ie schakelt..

Tja..je bak schakelt met behulp van een veer. Als deze snel wordt belast zal ook je bak sneller schakelen. Geef je heel geleidelijk gas dan verwacht ik dat ie verhoudingsgewijs langer in zijn 1 blijft hangen.


[color=red zei:
Rai-man[/color]]Maarre loopt er bij jou iets in de 2 bak te zwaar of?
Op die van Jack heb je wel genoeg power?met dat blok?
Ik ga mijn 2 bak ook maar eens losschroeven morgen....
Ik vermoed dat in die van mij een lager niet helemaal ok werkt,want ik hoor niks ratelen ofzo in de versnellingsbak :?
Ik wacht het af,hoe dat met die van jou verder gaat :)

Als ik aan de as draai van mijn bak, valt het me op dat ie af en toe wat zwaarder loopt. Dat is me nooit opgevallen. We hebben even kort die STS.30 geprobeerd in de savy van Jack en hij rijdt een stuk koeler en in de mid en high range heeft ie duidelijk meer. In het laag gaat het ook beter, maar is het nog steeds niet indrukwekkend. Qua top loopt ie prima...ding maakt waanzinnig veel toeren. Ik kan nu wel concluderen dat veel ellende door mijn bak komt. Ik heb al een nieuwe..dus die gaat er op!

Ik gebruik nu een 18 tands op een 49 tands spur en ik ga nu mijn 17 tands er op gooien. Het lijkt alsof de 18/49 verhouding er voor zorgt dat de motor vanaf een te laag toerental moet komen. Daar zou ie het een stukje beter moeten doen qua acceleratie. Ik ben in ieder geval blij dat ie een stuk koeler draait


[color=red zei:
Rai-man[/color]]Ik zit er ook aan de denken om een beter lagersetje te halen,die van HPI vallen me te snel uit elkaar,ik had dat ook al met 1 van de lagers van je oude diff,marc,die viel gewoon letterlijk in 2 delen,de buitenste ring kwam gewoon los van de binenste.
En die van mijn koppeling waren ook echt aan gort,en die in de versnellingsbak lijken ook niet helemaal fris(nog niet zeker,maar ik ga ze effe goed bekijken.

Ik zie dat de lagers behoorlijk op de flikker krijgen, dus een paar goede lagers is geen gek idee. In deventer zit een speciaalzaak die SKF lagers verkoopt bijvoorbeeld. Maar ik kan niet echt beoordelen hoe slecht de HPI lagers daadwerkelijk zijn.


Nou het is ook verschillend als ik de ene keer vol gas geef,dan reageert ie totaal anders,of hij schakelt erg laat,of heel snel,er is geen peil aan te trekken.Let wel ,ik geef dus die verschillende keren gelijk vol gas,met elke keer een wisselend resultaat.

Wat betreft die lagers,heb ik al meer slechte verhalen over gelezen,en ik merk het zelf ook wel.Misschien heb ik gewoon pech ermee gehad,dat is ook goed mogelijk natuurlijk.


Welke winkel bedoel je trouwens in Deventer?
 
@Raimond: Zorg dat je lagers krijgt met teflon of stalen afdichting. De rubber afdingen zoals in de HPI lagers zijn leuk voor normaal gebruik, maar niet in zand. Het zand vreet het rubber weg en dan zit het zo in je lager. Daarna slijt de kooi waar de lagers in zitten weg (als die er al in zit), die valt dan in stukken waardoor je lager vastloopt en de kogels kunnen eruit vallen.
 
Ja dat heb ik gemerkt,welke setjes zijn eigenlijk goed,wat lagers betreft.Ik heb altijd Tamiya lagers gebruikt,in mijn Tamiya auto's die zijn nog steeds als nieuw :? .Maar voor de Savy,weet ik niet welke ik moet hebben.
 
Hallo

ik heb een probleem met mijn savage, nou eigenlijk met mijn nieuwe axial .28. Ik wou vanmiddag de motor inlopen maar als ik nu aan de trekstarter trek dan is het net of de zuiger vast zit in de cilinder. Ik wist wel dat de cilinder en zuiger nog wat in moeten slijten maar zoveel!!!, en als ik hem dan er doorheen trek ( door met heel veel kracht de zuiger rond te krijten ) kan ik hem doortrekken op dezelfde compressie die mijn oude picco ook had.

Ik denk dus dat dit wel zo hoorde en heb de motor dus zo gestart. De motor liep een half tankje ( +/- 15 min ) mooi stationair. Ik heb de motor toen afgezet en ben gaan ontbijten. Daarna heb ik de motor weer gestart en vliegt deze opeens in de toeren!!. Ik ben me dood geschrokken en heb de motor gelijk weer uitgezet.

Overigens ben ik de motor aan het inlopen via de beschrijving van axial.
( 2 tankjes stationair, daarna 4 tankjes in rondjes rijden niet meer dan half gas, dit alles op fabrieksafstelling. ) Ik heb alleen in het begin de stationair iets lager gezet, en ik heb ook de carborateur 180 graden gedraaid anders paste deze niet op de savage. Ik gebruik een rossi 4 plug met 20% tornado. ( geen oil+ denk ik want er staat alleen maar 20% op)

ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil hem zo niet weer starten. Een vriend ( cen tr4 ) van mijn zei ook toen ik hem net belde dat ik mijn auto met de wielen van de grond moet inlopen. Dit heb ik in het begin ook niet gedaan.

mvg Hein
 
Hein,

dat je motor in het begin erg moeilijk draait is normaal. De motoren hebben inderdaad erg veel compressie. Je had m een kleine beetje olie kunnen geven, voordat je starte of met een fohn kunnen verwarmen. Door het verwarmen zou de cilinder zijn uitgezet en heb je iets meer ruimte. Wat je ook had kunnen proberen en wat je nog steeds kunt doen is bij het starten je plug een klein beetje losser zetten.

Goed, ik ben geen motor wizz (ik red mezelf redelijk met mijn eigen motoren) en ik weet eigenlijk niet waarom die zoveel toeren maakt. Ik neem aan, dat je gekeken hebt of je daadwerkelijk geen gas geeft. Ik zou je stationair instelling terugzetten. Die bepaalt ook het toerental tijdens stationair. Ook je LSN bepaalt het toerental bij stationair draaien.

Ik kan me herinneren dat mijn F4.1 dit ook deed. Ik heb m van de blokken gehaald en op zijn wielen gezet. Lekker rustig ovaaltjes rijden. Gewoon een paar tankjes op deze manierr wegrijden en lekker rijk blijven rijden. (Ik kan persoonlijk niet zo goed begrijpen waarom je een auto van de grond haalt en m stationair laat inrijden) Die F4.1 heeft altijd prima gereden. (alleen misschien een tikkie warm)

Dat je je auto stationair hebt laten draaien op de grond of met wielen van de grond, maakt volgens mij niet iets uit. Volgens mij haal je dat ding alleen maar van de grond om je koppeling / aandrijflijn te sparen.


Eens kijken wat de mannen met veel ervaring hier over te zeggen hebben!



Ik ben behoorlijk nieuwsgierig wat je van die axial gaat vinden. Mijn STS loopt al een stuk beter, maar zo een axial lijkt me ook wel wat
 
Ik weet dat een axial ook wel een beetje een lowbudget motor is ( 140$ ) maar ik wacht wel af op meer meningen van andere mensen en ik heb ook een email gestuurd naar axial zelf over de hoge toeren.

buism01 al vast bedankt voor je antwoord.

mvg Hein
 
Back
Top