Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Raimond zei:
Nou het word wel vervelend als je er achter komt,dat ook de alu motor mount van Nova niet past,1 van de bevestigingen van de plaat,waarmee ie op het chassis geschroeft moet worden komt tegen het TVP aan.Hier is niets aan te doen :evil: ,dus ik zal Lennert er over moeten mailen.

Ik begrijp je niet helemaal!

Nou hij staat weer op zijn wielen,bijna rijklaar,als het goed is,nog geen nieuwe diffs of bulkheads(nog niet binnen),maar wel dus dat FLM chassis palten,en een andere uitlaat.

Ik moety wel zeggen dat het verlaagde wel vet is om, te zien,hij is wel een aantal grammetjes zwaarder nu qua gewicht,maaar ok :D

Om bij de Rotostart te kunnen komen moest ik wel de wheeliebar verwijderen,anders kom ik er simpelweg niet bij.

.Ik zal zo effe een paar p ics posten,tis niet echt bijzonders.

47 T tandwiel metalen spur is ook geinstalleert,met 16 T koppeling,kijken of dat gaat of niet!

@marc het is lastig uit te leggen,de moto steun komt tegen het flm tvp platen aan,waardoor ik de gears mesh niet goed krijg,de spur staat te dicht bij de koppeling.
Ik kan daar ook niks aan veranderen,maar mischien dat ie wel past met de 47 T spur,met de 49 T versie paste ie niet.

Misschien kan die combinatie niet,maar hij rijd er om in ieder geval.Ik heb vanavond effe een half tankje gereden,motor loopt,zoals gewoon weer super,starten lopen.

Ik heb nu overgens wel overstuur ,met de auto :D ,nog niet eerder meegemaakt,alleen maar dat ie wou kantelen
:D .

@ Bart Banaan,ik vraag me toch wat af,je wilt westrijden met je Savy gaan rijden toch?
Ehm heb je dan geen nadeel van de zware FLM TVP platen,ik bedoel het scheeld nogal qua gewicht met b.v de orginele X TVP platen.

Raimond,

ik weet wat je bedoelt. Mijn motor past er ook nauweliijks in. Heel vreemd eigenlijk, want ik had hiervoor genoeg ruimte. Ik kan me alleen voorstellen dat de motor ten opzichte van de versnellingsbak hoger ligt dan het origineel.

Dat zou me wel een beetje verbazen..aangezien ie een paar mm lager is gekomen. Nu je dat zo zegt, ga ik toch die van mij vergelijken met die van jack. Ik heb mijn motor met een 18t bell in de zijne gehad. In de mijne zit ie met een 17t bell. Die zou kleiner moeten zijn, maar toch heb ik duidelijk minder ruimte. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ik wil nu 17/49 proberen.

Als je 1 of 2 afgerond boutjes hebt, dan heb je wel iets meer speling. Maar niet overdreven veel!

Tis inderdaad errug krap bemeten,daar is niks aan te doen.Dus zelfs met de extended versie(of had je de gewone?) is de ruimte beperkt,hmm dat moet toch niet nodig zijn.

Wat ik we errug jammer vind is dat de engine plaat,van Nova niet past,dat ding ziet er echt wel mooi uit :D .Tis maar een plaatje,maar het is wel mooi afgewerkt.

Ik heb de LCG versie...als het goed is!

Hey..je hebt al gereden met je savy? Ok dan!! Je hebt alles er in gekregen met de normale schroeven? Oh ja..gooi even wat pics op het net!

ja het gaat me de normale schroeven,alleen 1 schroef van de versnellingsbak past niet,die is te kort,moet ik nog effe een andere in zetten.Maar verder past het inderdaad :D .

Ik zal een paar foto's het net op gooien:)

Ik heb inderdaad al effe gereden :D ,ik wou ehm toch effe uitproberen :D Kon het niet laten,I'm an Addict!

Trouwens voor jou dezelfde vraag,of dat extra gewicht geen problemen op gaat leveren met een paar stevige jumps,vooral de shockshebben veel te lijden,,zoals je weet :D .

Ik denk dat de veren/ dempers inderdaad meer op fl*kker krijgen, maar ja...dan hadden ze maar geen veren/dempers moeten worden.

Jippie!!!

Ik krijg mijn carb opgestuurd van RcMall! Wat een allemachtig aardige ebay seller is dat.... (carb incl verzendkosten $29 ~ €23)

Eens kijken hoe dit af zal lopen!

Gr.Marc

En de wereld wordt maar mooier en mooier:

Dit is volgens mij een aardige omschrijving van mijn probleem EN de oplossing..Ik kan bijna niet wachten om dit uit te proberen

Well today me and Integra took the STS 30 out for a test run... we ran it 100% the way Ryan sent it to us.

Okay initialy the needles were set way off for our conditions, so after 2 tanks of running we got the motor to a decent level of tune....

Heres what we noticed..running 30% HPI and OS8 plug
the bad
1. the motor has no bottom end at all, but has a decent midrange and good top end.
2. even though we were running rich the motor was running hot.

the good
1. the motor started and idles like a champ, the needles are very tolerant and easy to adjust
3. the motor does have excelent top end

Now guys heres whats going to suprise you...Ryan mentioned to me that STS has put in alot of shims under the button, apparently STS wanted to be sure no pullstarts were breaking during break in...

So we pulled the head of the motor and brought out the trusty calipers.. With no shims there is .012 clearance.. they have included 2X .0125, and two .005 shims.... for a total of .046 factory clearance.... For 30% nitro its common to run between .018 and .024..... No wonder this engine runs weird and has no bottom end..this thing is shimmed to run 50% Nitro LOL

So we removed two shims, one .0125 and one .005.... making the engine have .033, which is tall, but this motor was broken in on 20% and is only a few tanks into 30%...

Now hers what happened

1. this motor has excelent bottom end, and a blistering top end.. excelent throttle feel and very smooth delivery.... Its not as violent down low as a P6 or Axial 32, but its top end will smoke the Axial and beat out a stock P6.

2. the motor idles and runs just as good, but now it runs alot cooler and is allowing us to tune closer to sweet spot, the motor is still a little new and running with higher nitro and more compresion, so considering those facts its running like a champ and will only get better.

3. we were wheelying Integra's truck at will with 16/49, and even geared liek this this motor pulls an awesome top speed, and I am confident once we tune her in she's going to be a screamer

4. we did try to remove another .005 shim, but the motor didn't sem to like it much, but in fairness we really didn't give it time to adjust, I am positive that given some more run time it will tolerate having the shim removed...

Anyways I will make a video now that we have it running good...and of couse a video after modding.

Final words are that if your running stock shims in this motor your not seeing anywhere near this things potntial, this motor is way over shimmed from factory and will never be able to delivery any kind of performance .... Once you remove the smims this thing is like a whole different engine, both me and Integra were very impressed with what we saw today... I love this engine and will be finding every little thing possible to make full power.

Een betere omschrijving,en oplossing van je probleem kun je niet krijgen: )

Nou ik heb vandaag weer gereden,dat uilaatje doet goed zijn werk,toch wel wat meer kracht nu van de motor.

Ondanks het extra gewicht van die platen en de zwaardere vertanding ,weet ie ehm toch nog op de achterwielen te krijgen!

Argh ik heb mijn Savy maar weer eens losgehad omdat ik last heb van krakende tandwielen,ik dacht dat er weer 1 stuk was,maar nu,dat is niet het geval,

Het kraak als ik de achterste 2 wielen stil houd en aan de voorste 2 draai,nou zou je denken,dan zal ik daar moeten kijken maar ik kan niks raars vinden. 8O

Alleen dat rare krakende geluid,net op de tandwielen iets te ver uit elkaar staan,of juist te dicht op elkaar 8O .
En als ik er aan draai,hoor ik ook een knap geluid 8O

Ik heb het voorste diff ok losgehaald,maar dat ziet er ok uit,plastic is niet ingesleten en er zijn geen tandjes van de bevelstjes afgeknapt beschadigt,de bevels zien er ook nog ok uit.
Soms heb ik de neiging om ehm in het kanaal te gooien hier vlakbij.

buism01 zei:
En de wereld wordt maar mooier en mooier:

Dit is volgens mij een aardige omschrijving van mijn probleem EN de oplossing..Ik kan bijna niet wachten om dit uit te proberen

A long long blue story... :wink:

Is dit bij jouw STS ook het geval? Ik heb mijn STS.28 kop nog niet bekeken/eraf gehad, maar de motor lijkt ook aan het einde weinig fut te hebben. Het klinkt alsof hij veel te rijk staat, is futloos maar wordt toch 130*C. Ik ga toch eens schroeven en kijken of daar ook een verrassingsshim tussen zit. :?

Raimond zei:
Argh ik heb mijn Savy maar weer eens losgehad omdat ik last heb van krakende tandwielen,ik dacht dat er weer 1 stuk was,maar nu,dat is niet het geval,

Het kraak als ik de achterste 2 wielen stil houd en aan de voorste 2 draai,nou zou je denken,dan zal ik daar moeten kijken maar ik kan niks raars vinden. 8O

Alleen dat rare krakende geluid,net op de tandwielen iets te ver uit elkaar staan,of juist te dicht op elkaar 8O .
En als ik er aan draai,hoor ik ook een knap geluid 8O

Ik heb het voorste diff ok losgehaald,maar dat ziet er ok uit,plastic is niet ingesleten en er zijn geen tandjes van de bevelstjes afgeknapt beschadigt,de bevels zien er ook nog ok uit.
Soms heb ik de neiging om ehm in het kanaal te gooien hier vlakbij.

Simpele test. Draai de wielen en kijk om de hoeveel omwentelingen van elke as het kraken plaats vindt. Is het bij elke omwenteling van je wiel, dan zit het in de buurt van de aandrijfassen tussen het wiel en het diff of de 43T bevel. Is het bij elke omwenteling van de centrale aandrijfassen, dan zou ik me zorgen gaan maken om de 13T bevel of de versnellingsbak.

Bij mij kwam het kraken uit de uitgesleten cup joints. Let erop dat je die waar de rem op zit niet direct kunt zien omdat de brake hub hier overheen zit. Ik heb afgelopen week de laatste (dus die van de brake hub) vervangen. Eén kant was weggebroken doordat hij ingesleten was tot voorbij de helft. Gevolg is dat de dogbone niet meer in het midden staat en dus bij elke omwenteling een klik geeft. Kost trouwens ook veel motorvermogen. :(

Sleurhut,

ik heb 2 shims verwijderd (bij sts.30 zitten er 4 tussen) ....mocht je het bij jezelf doen. Doe het voorzichtig! Je wil natuurlijk niet dat je zuiger het kapje raakt. Ik weet niet wat de technische term is :oops: maar ik vind kapje wel aardig klinken.

Mijn bevindingen: De motor is 100% anders....op alle vlakken is er domweg meer vermogen, maar vooral onderin is het van zero to hero. Ik heb m nog niet helemaal goed. Dat kon ik ook niet..aangezien ie na 2 halve tankjes de spur er uit had geblazen. De top was altijd al wel aardig, maar nu ben ik er behoorlijk rap. Misschien is dit toch wel een goede motor.....hehe 8O

Ik kan wel een foto plaatsen van de shims..dan kun je dat vergelijken met je .28.

buism01 zei:
Ik weet niet wat de technische term is :oops: maar ik vind kapje wel aardig klinken.

Noem het een ontstekings- of verbrandingskamer (combustion chamber). :wink:

Ik moet hem toch na dit weekend eens grondig ontvetten. Dan is de motor er weer af en zal ik er eens een kundig(e) blik op werpen (niet te hard om schade te voorkomen 8)). Zal een keer tijd worden de Savage helemaal te demonteren, sinds de aanschaf in mei 2006 is ereigenlijk alleen maar onderhoud gepleegd aan (lees vervanging van) onderdelen die gesneuveld zijn. Inclusief het oorspronkelijke S-25 motorblok. Nu even wat uitgelopen en diagonaal geplaatste lagers in de achterste C-hubs, maar dat gaat ook wel weer goed komen. Het is helemaal geen dwangmatig gedrag hoor, maar: "Moet....Zondag....Rijden....!" :puppydogeyes: :wink:

Back