Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
ik weet niet of jullie weten wat het is maar toen ik gisteren ging rijden ben ik mijn gloeiplug verloren... ( zat niet goed vast :oops: ) maar toen ik bij de winkel aankwam gaf die man me een no8. dat leek mij wat zwaar maar hij zij dat het kon en nou net voordat de auto naar de 2e versnelling gaat hoor je een hoop gesputter en houd hij een beetje in... (loopt niet vloeiend door)... kan dat aan de plug liggen... en mijn 2e probleem is dat mn Savage X niet meer remt... het lijkt alsof de servo (std. HPI) te zwak is om hem in de rem te drukken... zijn er nog meer mensen die dat gehad hebben of er wat aan weten tedoen... het gaat trouwens om een Savage X F4.1...

een 8 is wel een beetje veel van het goede. Voor je X kan je nu gewoon een 4 gebruiken.

De rem, kijk eerst eens of er niets los zit bij je schijf en of hij niet vet is geworden. Zo ja, ontvetten met remmenreiniger.

De gas/rem servo is niet geweldig bij de Savage. Een sterkere servo heeft veel invloed op je remgedrag. Makkelijk stoppies maken enzo zonder de dubbele schijf te moeten installeren.

Volgens mij is een OS8 een zogenaamde HOT plug en vergelijkbaar met een 3 of een 4. Die zou t met de temp buiten redelijk goed moeten doen.

Beetje inhouden kan zeker aan de plug liggen! Waarschijnlijk moet je je motor iets anders afstellen daardoor. Volgens mij zijn de OS pluggen redelijk kort. Ik weet t niet zeker, maar volgens mij zitten er in de HPI's vergelijkbare pluggen als Rossi. Bij mij hebben die Rossies eigenlijk altijd wel goed gewerkt. (Een ander zweert weer bij OS)

Ok,voordat ik ehm met een moker bewerk,vraag ik bij deze,of iemand een keer tijd,zin heeft om naar mijn Savy te kijkenIk woon in Raalte

Hij maakt een vaaag geluid, en loopt zeer stroef,als ik stuur ik kom er niet achter wat nou precies het probleem is.Ik hoop dat iemand me ermee wil helpen!.Want alleen kom ik er niet uit.

Iets te ver uit de richting, het kan wel, dan moet je even naar Zaandam komen, wellicht tijdens onze zondaagse meetings. Vanaf 13.00u zijn er voldoende mensen aanwezig met de juiste kennis en ervaring. Zie het draadje in "meetings" Kan je na de reparatie ook nog eens lekker rijden met een leuke groep :D

Als tip, zijn je lagers nog goed? Kan je voelen door de wielen te draaien (kraken en knarsen is niet goed)

sorry voor de late reactie maar de OS8 is een koudeplug... en ik zij ookal tegen die kerel van Quartel Zwolle dat die mischien te zwaar was maar volgens hem kon het geen kwaad... maar het kan dus wel aan de plug liggen ??? en kan ik er wel gewoon mee door rijden...

Raimond zei:
Ok,voordat ik ehm met een moker bewerk,vraag ik bij deze,of iemand een keer tijd,zin heeft om naar mijn Savy te kijkenIk woon in Raalte

Hij maakt een vaaag geluid, en loopt zeer stroef,als ik stuur ik kom er niet achter wat nou precies het probleem is.Ik hoop dat iemand me ermee wil helpen!.Want alleen kom ik er niet uit.

Ik woon in Apeldoorn, als je daar naar toekomt wil ik ook wel even kijken.

even dit:
ik ga mijn driebak eruit halen (savage oud model, dus een hoop werk), want hij schakelt niet naar drie.

Heeft iemand een tip waar je zeker op moet letten, naar kijken, als ik de bak open doe? een bepaald tandwiel, of shim, of afstelschroef oid?

Raimond zei:

Rai,

je had m afgelopen keer even mee moeten nemen.....

Sanniej zei:
sorry voor de late reactie maar de OS8 is een koudeplug... en ik zij ookal tegen die kerel van Quartel Zwolle dat die mischien te zwaar was maar volgens hem kon het geen kwaad... maar het kan dus wel aan de plug liggen ??? en kan ik er wel gewoon mee door rijden...

De nummer acht is een hot plug geen cold plug. Het is vergelijkbaar met een 4 (of een 3)...zoals ik al zei. Dit is de tekst van OS zelf: "A medium-hot plug for 1/8 scale racing and most .12-21 car, boat and truck engines." Normaal gesproken is het zo dat; hoe groter de inhoud van je motor..deste kouder de plug die je gebruikt, maaaar het wordt buiten zo koud dat je rustig een warmere kunt gebruiken. Met die plug doe je niks verkeerds. Je zou alleen de temperatuur van je motor in de gaten moeten houden. Je kunt ook..net als Burp zegt een 4 er in draaien.

Ik moet zeggen OS beschrijft het hier wel aardig: http://www.osengines.com/accys/choosing-glowplugs.html

De zaken die je beschrijft komen bij mij over alsof je m nogal rijk hebt staan. Dat kan ik zo 1-2-3 alleen niet echt beoordelen. Bij mijn motor (STS.30) is het zo dat de plug erg veel uitmaakt. Bij mijn oude; de F41 maakte t eigenlijk niet eens zo veel uit wat ik er in deed.

Over dat remmen van je: probeer een zogenaamde brake en throttle mod te doen. Dat helpt het remmen dramatisch!

okidoki... maar het kan dus geen kwaad om ermee door te rijden... en wat is een brake en throttle mod??... :oops:

De ‘servo-mod’ blijkt in te houden dat de gas/rem servo uit de radiobox wordt gehaald en naast de motor aan de binnenzijde van het chassis moet worden gemonteerd. De stuurservo wordt eveneens uit de radiobox gehaald en deze moet aan de rechter voorkant tegen binnenzijde van het chassis worden gemonteerd. De gehele radiobox wordt verwijderd, waardoor er ruimte ontstaat voor de ‘mid-tank conversion’.

Bron: Fast Lane Machine tuningparts voor de HPI Savage

buism01 zei:
Raimond zei:

Rai,

je had m afgelopen keer even mee moeten nemen.....

Ja,dat had ik inderdaad moeten doen :( beetje erg stom,maar ja,hij lag toen ook half uit elkaar.

hey mede savagers!

ik ben sinds deze week ook een savage owner (4.6cc)! ik heb hem 2ehands geruilt! heb nog geen 5 min gereden en toen was me spur verrot. wat bleek de hele 2 bak was vastgelopen. lekker stom want die zijn door hpi in elkaar gezet(die gast had hem alleen maar ingereden) de 2 pinnetjes op het 39t tandwiel zaten er veel te ver in! daardoor werkte het schakelgedeelte niet naar behoren en is het boeltje kapotgelopen. ik heb al onderdelen besteld. genoeg gezeken nu. ik had nog wat vraagjes
er zitten al skidplates, wheeliebar en een tankbeschermer op, zijn er nog andere essentiele mods? ik wil hem gewoon gebruiken om mee te jumpen/crossen in afgravingen hier vlakbij
moet ik de driveshaft/cup joints invetten? zoja met wat? er zit al iets slijtage in
wat is nog meer aan te raden om in te vetten

Bart_Banaan zei:
De ‘servo-mod’ blijkt in te houden dat de gas/rem servo uit de radiobox wordt gehaald en naast de motor aan de binnenzijde van het chassis moet worden gemonteerd. De stuurservo wordt eveneens uit de radiobox gehaald en deze moet aan de rechter voorkant tegen binnenzijde van het chassis worden gemonteerd. De gehele radiobox wordt verwijderd, waardoor er ruimte ontstaat voor de ‘mid-tank conversion’.

Bron: Fast Lane Machine tuningparts voor de HPI Savage

Dat bedoelde ik dus niet, maar een variant er van eigenlijk. Ik stel voor alles te laten zitten waar het zit en alleen de stangetjes van je rem en gas een beetje aan te passen. Ook het hendeltje aan je server moet je even bewerken.

In de onderste link heeft iemand wel een aardige gebouwd. Scroll ook even helemaal naar benee...Daar zie je hoe ik het ook heb:
linkage.jpg

De link: http://www.savage-central.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=62538&highlight=brake+mod

Op marktplaats staat iemand die deze dingetjes voor je maakt.

buism01 zei:
Sanniej zei:

De nummer acht is een hot plug geen cold plug. Het is vergelijkbaar met een 4 (of een 3)...zoals ik al zei. Dit is de tekst van OS zelf: "A medium-hot plug for 1/8 scale racing and most .12-21 car, boat and truck engines." Normaal gesproken is het zo dat; hoe groter de inhoud van je motor..deste kouder de plug die je gebruikt, maaaar het wordt buiten zo koud dat je rustig een warmere kunt gebruiken. Met die plug doe je niks verkeerds. Je zou alleen de temperatuur van je motor in de gaten moeten houden. Je kunt ook..net als Burp zegt een 4 er in draaien.

Ik moet zeggen OS beschrijft het hier wel aardig: http://www.osengines.com/accys/choosing-glowplugs.html

De zaken die je beschrijft komen bij mij over alsof je m nogal rijk hebt staan. Dat kan ik zo 1-2-3 alleen niet echt beoordelen. Bij mijn motor (STS.30) is het zo dat de plug erg veel uitmaakt. Bij mijn oude; de F41 maakte t eigenlijk niet eens zo veel uit wat ik er in deed.

Over dat remmen van je: probeer een zogenaamde brake en throttle mod te doen. Dat helpt het remmen dramatisch!

Mij is altijd verteld dat hoe hoger het nummer, des te kouder de plug. Ik reed met mijn S-25 motortje altijd HPI R4 (Med-Cold) en nu met mijn STS.28 een HPI R5 (Cold) maar die is erg instabiel. Een OS8 (bijna de koudste, er is een OS9) is aanzienlijk beter dan de HPI R5.

En voor wat betreft de brake mod, knik dat heveltje halverwege zo'n 5-10 graden naar voren zodat de bovenkant rechtop staat. Dan kun je veel harder trekken aan het heveltje (natuurkunde: krachtvectoren in horizontale en vertikale richting). Je trekt dan niet met je servo het heveltje uit de as maar je draait de as. Zelfs met de standaard SF-1 servo kun je dan perfect remmen. Als je de SF-2 van het stuur op die gas/rem zet en als stuurservo een krachtigere neemt, heb je een goede balans tussen gas/rem en sturen. Ook een 6V hump pack is een must, dat scheelt heel veel in prestaties van je servo's.

-Johie- zei:
hey mede savagers!

Ik had nog wat vraagjes
er zitten al skidplates, wheeliebar en een tankbeschermer op, zijn er nog andere essentiele mods? ik wil hem gewoon gebruiken om mee te jumpen/crossen in afgravingen hier vlakbij
moet ik de driveshaft/cup joints invetten? zoja met wat? er zit al iets slijtage in

Eigenlijk heb je (samen met de tips van Sleurhutje) het goede er op zitten. Zorg alleen dat je de cups en driveshaft niet invet. hierdoor blijft er zand en andere rotzooi plakken en slijt het harder. Uiteraard kan je er veel meer opties op gooien maar veel beter zal het niet echt worden (wel mooier misschien). Om lekker te bashen is het ruim voldoende.

Burp zei:
-Johie- zei:
hey mede savagers!

Ik had nog wat vraagjes

Eigenlijk heb je (samen met de tips van Sleurhutje) het goede er op zitten. Zorg alleen dat je de cups en driveshaft niet invet. hierdoor blijft er zand en andere rotzooi plakken en slijt het harder. Uiteraard kan je er veel meer opties op gooien maar veel beter zal het niet echt worden (wel mooier misschien). Om lekker te bashen is het ruim voldoende.

Wat Burp zegt (en ik zei). Je moet niets "upgraden" totdat het er spontaan af breekt of af valt. Dan kun je overwegen de betere zwaardere (heavy duty) uitvoering te nemen of gewoon weer de goedkope standaard onderdelen te nemen. Kwestie van uitproberen, na twee of drie keer hetzelfde goedkope onderdeel te hebben vervangen is het de moeite waard om te kijken naar iets stevigers (waarna iets anders wel weer stuk gaat :?

Ik heb mijn Savage nooit schoongemaakt na het bashen. Alleen op de plekken waar gesleuteld moest worden, werd het vuil eraf geveegd met een doek. En daarna gewoon weer vrolijk doorstuiteren. 8)

Ik kwam tijdens het surfen nog een leuke aanbieding tegen, en wel op deze Duitse website:
http://www.hpi-shop.com/

Bij deze duitse webshop wordt tot 15-11-2006 een RCA-Black Widow, 28R-ABC/Pro .28ci (4,6cc) motor aangeboden voor €99.- !

Misschien heeft iemand wat aan deze tip...

BLACK-WIDOW, die schwarze Witwe, gefährlich wie die Killer-Spinne. Außergewöhnlich starker und drehfreudiger High-Performance Tuningmotor für alle 1:8 Monstertrucks, Stadiums & Buggies!

In Tests im selben Fahrzeug unter identischen Vorraussetzungen war der Motor so schnell wie der LRP .28 SPEC2 und schneller wie der AXIA .28, also wieso fast das DOPPELTE Geld ausgeben???
4,59ccm Hubraum (.28er)
3,91 PS maximale Power
2.000 - 36.500 U/min nutzbare Drehzahl
3 Kanäle
CNC gefertigter Kolben mit Siliziumlegierung
Heat Reduction Motorgehäuse
Neuartiger HD-Seilzugstarter
Kunststoff Hülse zwischen Motorgehäuse und Vergaser, zur termischen Entkopplung Mit voller Garantie 2 Jahre und lückenloser Ersatzteile Versorgung über uns.
Die Ersatzteile werden in Kürze als klickbare Explosionszeichnung hier in unserem Shop zu finden sein.

De directe link is:
https://ssl.kundenserver.de/s389253...05_TOP+-+Angebote/product_overview.shopscript

@SLEUR

je hebt gelijk..deste hoger het nummer...deste kouder de plug! Maaaar, OS houdt er een andere nummering op na! Rossi en HPI gebruiken dezelfde nummerreeks bijvoorbeeld.

Back