Algemeen Traxxas E-maxx Topic

Kijk eens motorsports. Ik heb dus pas een E-Maxx besteld en ben erg enthousiast. Ik ben hier om hulp te krijgen van ervaren E-Maxx eigenaren of mensen zoals Wesley die er behoorlijk wat van weten. Heb jij ook een E-Maxx pas besteld en heb je daar vragen over???????

Als je de reacties (goed) doorgelezen had, dan zou je er wel achter zijn gekomen dat de vragen over de lipo's zelf in de auto toch verschillend zijn. ;)

Ik zou het risico niet nemen, en gewoon voor 2x dezelfde lipo van dezelfde fabrikant en type gaan. In 1 jaar slijt zo'n lipo enkel al van het stil liggen, +5x gebruikt + er kan in 1 jaar tijd een groot verschil zitten hoe deze geproduceerd is. Je wilt er eigenlijk 1 uit dezelfde productie batch, en als je ze tegelijk koopt is die kans een stuk groter.
Dan kun je die oude 3S lipo gewoon voor je rustler blijven gebruiken. En eens een lader erbij kopen ;) Hoeft ook niet zo duur te zijn.

En ik zou eerst eens met 2x2S beginnen, zo'n E-Maxx is een heel andere klasse dan een rustler, je zult zien dat je juist het ruige terrein gaat opzoeken, en dan is 6S niet nodig. (oke oke, ik geef toe, zelf rij ik altijd op 6S, maar het is bij mij wel verstandig geweest om met 4S de 1e 20 runs te doen.)

Kijk voor de snelheid eens in het linkje die ik je gaf, die is redelijk accuraat..
Maar snelheid is voor offroad echt niet alles hoor..
Ik zal hem je nog een keer geven :

R/C Calculations

En koop nou gewoon een nieuw setje LiPo's, wat kosten 2 2S 5000mah 30 of 40C nou bij Hobbyking?
En dus niet 1 accu kopen en die met de andere combineren, want dan krijg je dus verschil in slijtage en dat wil je niet..
Dan kan je die ene accu gewoon gebruiken in je Rustler, en de 2 accu's voor de e-maxx alleen in combinatie gebruiken, dus niet apart.
Het wel aan te raden om gewoon met 2 accu's te rijden, en niet met 1 3S LiPo.
Dat gaat gewoon niet hard, en je vraagt heel veel van de accu, plus dat je evenwicht van de auto weg is, omdat een kant zwaarder is dan de andere, waardoor spring en goed landen erg moeilijk word..

En qua punch control en dat soort opties, kijk eens op de site van Castle, daar staat dat allemaal duidelijk uitgelegd.

Hmm oke. Zoals ik zei 3s is slechts eenmalig een paar keer heen en weer rijden op asfalt om te kijken hoe de auto bevalt. Ik heb al 2 nieuwe 2s accu's die ik eigenlijk niet gebruik. Heb ze beide 1x gereden in mijn Rustler. En echt nieuw, een maandje oud nu. Lader had ik toen ook gehaald. Ik rij de Rustler alleen op 3s! Maar ik kan nu niet op 4s rijden omdat de andere kabel bij mijn neef ligt. Die zou de kabel solderen. Dus moet ff daarop wachten, dan kan ik op 4s rijden.

Ahja, dan gewoon lekker die 2*2S gebruiken :)

Ookal is die 3S een paar keer gebruikt, hij is al een jaar oud, en komt uit een hele andere productie batch, dat wil je voor de veiligheid gewoon niet combineren. Een nieuwe li-ion hoeft niet duur te zijn, maar kan je een hoop narigheid schelen.

Ahja, dan gewoon lekker die 2*2S gebruiken :)

Ookal is die 3S een paar keer gebruikt, hij is al een jaar oud, en komt uit een hele andere productie batch, dat wil je voor de veiligheid gewoon niet combineren. Een nieuwe li-ion hoeft niet duur te zijn, maar kan je een hoop narigheid schelen.

3s alleen zal toch geen probleem zijn. Maar ik zal het niet combineren.

Ik gebruik gewoon mijn 2x 2s die ik hier heb liggen als 4s.

Later koop ik er nog 3x 2s bij en ik denk 3x 3s

Ik las net in het Trophy topic dat de accu's die ik heb (Turnigy Nano-Tech 5800mAh 30-60C) niet krachtig genoeg zijn voor in een Trophy laat staan voor in een E-Maxx dus denk ik? Hij zegt dat ze binnen 5 minuten leeg zijn en ook lichtjes bol staan.

Het zou dus wel zonde zijn als de accu's zomaar kapot gaan.

Ik zit te kijken naar deze accu's, qua specs zien ze er top uit, maar het is geen hardcase. Dat is waar ik mee zit. Maar het lijkt alsof het in de E-Maxx wel goed beschermd zit, maar dan nog. Gaan Lipo's zonder hardcase sneller in de fik? Het is niet de bedoeling dat mijn truck straks opgaat in vlammen, dan betaal ik liever meer aan accu's. Maar van dit model is geen hardcase. Met name de mAh spreekt mij wel aan. Dit is de lipo:

Turnigy nano-tech 7600mah 2S 40~80C Lipo Pack (TRA2869 Summit/E-Revo/E-Maxx) (NL Warehouse)

Ik rij met deze accu's in mijn E-Revo:
Turnigy nano-tech 5800mah 2S 40~80C Lipo Pack (TRA2843 Slash/Rustler/Bandit/Stampede compatible)
Werken prima en meerdere mensen gebruiken deze zonder problemen. Ook na 20-30 runs.
Neem aan dat je deze hebt dan:
Turnigy nano-tech 5800mah 2S2P 30~60C Hardcase Lipo Pack (ROAR APPROVED)
Die zouden in theorie krachtig genoeg moeten zijn, 5.8*30 = 174A tot 348A burst. Maar chinese specs moet je wel met een korreltje zout nemen. Je hebt minimaal 120A nodig, en daar voldoen deze wel aan. Maar het blijft wel zo: betere accu's is beter voor je regelaar.

Ik rij met deze accu's in mijn E-Revo:
Turnigy nano-tech 5800mah 2S 40~80C Lipo Pack (TRA2843 Slash/Rustler/Bandit/Stampede compatible)
Werken prima en meerdere mensen gebruiken deze zonder problemen. Ook na 20-30 runs.
Neem aan dat je deze hebt dan:
Turnigy nano-tech 5800mah 2S2P 30~60C Hardcase Lipo Pack (ROAR APPROVED)
Die zouden in theorie krachtig genoeg moeten zijn, 5.8*30 = 174A tot 348A burst. Maar chinese specs moet je wel met een korreltje zout nemen. Je hebt minimaal 120A nodig, en daar voldoen deze wel aan. Maar het blijft wel zo: betere accu's is beter voor je regelaar.

Hmm oke. Hoelang zou ik ongeveer met 2 van die 7600mAh's kunnen rijden? Ze zijn wel echt geschikt voor de Mamba Max Monster?

Als ik ze koop moeten ze wel goed zijn :rolleyes:

Niet hardcase trouwens? Kan je daarmee offroad problemen krijgen? Ben je niet bang dat je truck in de fik vliegt?

Die 7600mAh zijn prima, worden ook veel gebruikt bij een E-Revo. In de E-Revo zijn ze aardig goed beschermd, eigenlijk vergelijkbaar met een hardcase, in de E-Maxx liggen ze wel iets bloter, maargoed, in een hardcase kan het ook gewoon fout gaan. Als ze in de fik vliegen (wat niet gebeurd tijdens normaal gebruik) gaat een hardcase ook in de fik. Je zou kunnen kijken naar een outerwears shroud voor over de e-maxx, dat is een soort van protectie, maar absoluut niet vergelijkbaar met een hardcase natuurlijk.

Kijk eens motorsports. Ik heb dus pas een E-Maxx besteld en ben erg enthousiast. Ik ben hier om hulp te krijgen van ervaren E-Maxx eigenaren of mensen zoals Wesley die er behoorlijk wat van weten. Heb jij ook een E-Maxx pas besteld en heb je daar vragen over???????

Als je de reacties (goed) doorgelezen had, dan zou je er wel achter zijn gekomen dat de vragen over de lipo's zelf in de auto toch verschillend zijn. ;)

idd , en elke keer wordt er een advies gegeven over bv 3S , wat later je gewoon weer in de wind slaat. Tuurlijk ben je enthousiast, en heb je vragen ,maar als je gewoon eens gaat lezen over de auto wordt je al heel veel wijzer omtrent de na'- en voordelen .

Wesley bezit geen e-maxx maar een e-revo , is wel een andere auto qwa opbouw en qwa looks , maar wel met dezelfde MMM combo . Die is toch beter bestand tegen "mishandeling "dan de E-maxx...(ja dat weet ik ook , die heb ik ook gehad , netzoals de Slash 2WD. 4WD , slash 1/16,e-revo,e-revo 1/16 , rustler , Bandit , Stampede 2wd, 4wd , rally 1/16, E-maxx , al dan niet met de stock geleverde electronica als de "eigen electronica")

Ik hoef geen e-maxx , die heb ik gehad , en heb daar een mening over zeker op 4S ,5S en 6S , en die heb ik uitvoerig getest , en snel tot de conclusie gekomen dat het te weinig waar is voor je geld , ook 2e hands , omdat er nog wat slijtage ontstaat op diverse onderdelen.

opsomming :

-diffs slijten snel en hebben veel speling
-aandrijfassen zijn van plastic wat bij de MMM te veel krachten krijgt te verwerken wat snelle slijtage geeft .
-Op 4 S of lager is de MMM combo niet vooruit te branden op een "zware "wagen , en zeker met de stock banden.
-stock banden zijn erg dun, scheuren snel , en gaan snel zand en vuil opnemen , wat onbalans geeft .
-standaard schokbrekers zijn niet bestand tegen de "zware "auto bij het springen e.d
-schokbrekertorens zijn te slap , zie hierboven .
-Stock stuurservo heeft te weinig kracht .

voila , er zij heus wel andere goede ervaringen ermee, echter wil je een beetje torque onderin , dan moet je zeker op 4s of hoger rijden.

Vergeet niet dat een 3S of 4S lipo , voldoende Mah moet hebben en een hoge C waarde , dit ivm de afgifte Ampere's aan de MMM combo die niet zuinig daarmee om springt , en omdat er wat gewicht verplaatst moet worden .....

suc6

:bye:

Thnx motorsports. Maar wat bedoel je precies met "Op 4 S of lager is de MMM combo niet vooruit te branden op een "zware "wagen , en zeker met de stock banden."?

Als ik het goed begrijp dan, dan zie ik op filmpjes dat ze echt superveel power hebben op 4s, eigenlijk te veel.

En ik upgrade hem wel wanneer nodig :rolleyes:

Ja op 3S zal het inderdaad wel rijden, maar moet je geen wonderen verwachten. Zal snel saai zijn. Op 4S rijdt het best prima, genoeg wheelies en je trekt aardig hard op, enkel een wat lagere top (60-70) maar voor het echte offroad werkt snel zat.

Dat is inderdaad een mooie accu, past zo te zien in de e-maxx, en voldoet overal aan.

Zet zodra je de emaxx hebt je slipper goed, want zoals motorsports al aangeeft gaan de stock aandrijfassen niet al te lang mee, al moet je op 4S toch wel een aantal runs moeten kunnen maken. Bij mij begaf de eerste het na iets van 20 runs 4s en 5 runs 6s.

Wat gewicht betreft is een e-maxx net zo zwaar ongeveer als een E-Revo, dus op 4S zou ook de E-Maxx prima moeten werken. Vind hem dan zeker niet langzaam. Wat dit betreft deel ik mijn mening dus niet met motorsports. 6S is echt een heel ander verhaal, maar dan mag je ook wat geld opzij leggen voor reparaties en upgrades.

Zet zodra je de emaxx hebt je slipper goed, want zoals motorsports al aangeeft gaan de stock aandrijfassen niet al te lang mee, al moet je op 4S toch wel een aantal runs moeten kunnen maken. Bij mij begaf de eerste het na iets van 20 runs 4s en 5 runs 6s.

Wat gewicht betreft is een e-maxx net zo zwaar ongeveer als een E-Revo, dus op 4S zou ook de E-Maxx prima moeten werken. Vind hem dan zeker niet langzaam. Wat dit betreft deel ik mijn mening dus niet met motorsports. 6S is echt een heel ander verhaal, maar dan mag je ook wat geld opzij leggen voor reparaties en upgrades.

Het gewicht scheelt al ruim een halve kilo, das circa 20% van het totaal gewicht , wat voor een rc auto al behoorlijk veel is daarbij heeft de e-maxx een ander LGC dan de e-revo ook de demping is anders , dus er zit wel degelijk verschil in , ook qwa rijden.
Tuurlijk op 4s of zelfs 3s is te rijden en ook dan heeft op 4s de e-maxx een leuke snelheid, qwa slijtage gaat het dan langer mee dan op 6s , maar wheelies maken en vanuit stilstand full throttle geeft ook op 4s behoorlijke " stress " op de aandrijflijn ....

Misschien wil ik wat meer snelheid hebben en ik daarom 4s niet " leuk " vindt :razz:
Ik zie dit ook bij de HPI ApacheSC , op 4s is leuk, maar heeft te weinig snelheid , op 5S wordt het al anders , wetend kans op evt. meer slijtage :wink:

Zeker, wheelies was enkel om aan te duiden dat er nog flink wat kracht op 4S aanwezig was, maar dat soort full throttle acties is uiteraard zwaar op de auto.

Volgens de traxxas site scheelt het gewicht maar 0.2kg, dat lijkt me wel mee te vallen in de ervaring. Maar inderdaad, de truck is wel heel anders opgebouwd waardoor deze wat zwaarder over kan komen, kan me voorstellen dat de e-revo op 4S een stuk vlugger doet overkomen door de bouw.

Hmm. 4s maak je toch een backflip van 0-volgas :p

Althans dat zag ik op fimpjes. Zal ook aan de slipperclutch en vertanding liggen toch.

Ik ga er wel vanuit dat hij iig tegen een stootje kan net als mijn Rustler.

Nee de e-revo is op hetzelfde terrein echt sneller dan de e-maxx , vanuit gaand dezelfde lipo's, esc instellingen, motor, en gasvinger , tis niet veel , maar wel aanwezig

Maar nu gaan we " mieren ne**en" ..
Igg is het voor mij , te veel geld voor te weinig waar .....

:cool:

Dat kan ik ook wel geloven, daarom heb ik ook voor de E-Revo gekozen. Kost ook een hoop geld, en mensen zullen bij de revo ook zeggen, teveel geld voor te weinig waar. Maar veel aftermarket producten en mods zijn voor mij ook wat waard. Ik vind het net zo leuk om te sleutelen als het rijden zelf :). Verder vind ik het erg leuk dat je erg simpel kunt switchen tussen een echte monstertruck, of meer een soort truggy wat betreft de ophanging.

Maargoed, dat kan beter in het E-Revo topic.

@Rajeev waar woon je ergens je mag mijn maxx wel een keer zien rijden op 4s dan zal je zien dat 4s meer dan voldoende is. 6s is eigenlijk voor de meeste auto's van dit type te veel! Ik heb: E-Maxx, E-Revo, Summit, Savage Flux, Savage Flux XL enz en ze rijden allemaal op 4s het lekkerst!

Af en toe op 6s is leuk maar eigenlijk een beetje te veel van het goede.

Groet Ronald

Back