algemeen vraagje toebehoren pneumatische Retracts

Beste schaalbouwers,

Ik heb een vraagje ivm de toebehoren bij pneumatische retracts.

Welke toebehoren heb je zoal nodig: leidingen, connectors, pomp, valves, enz...

Welke ervaringen hebben jullie bij welke merken, en zijn er bepaalde merken om van weg te blijven.

Robart verkoopt zowat alles, maar ik heb daar al regelmatig kritiek op gehoord. Terecht?

Zijn er sequensers om deuren en wielen appart of in bepaalde volgorde te bedienen?

Koen

Hoi Koen,

er is een paar weken geleden een draadje geopend met alle merken retracts, hier komen ook wel gebuikerservaringen naar voren.

Op zich zijn Robart beste retracts maar kwaliteit heeft z`n prijs, er zijn betere maar die zijn ook direct weer duurder.

Wat je zoal nodig hebt:
- slangen,
- t-koppelingen,
- luchtschakelaar,
- luchtfles,
- pompje om de fles te vullen.

En dat alles afhankelijk of je enkelwerkende of dubbelwerkende cilinders gebruikt.

Tegenwoordig heb je ook mooie electronische luchtschakelaars, dus geen mechanische aan een servo maar gewoon een blokje met een snoertje en luchtaansluitingen.

Qua gear/door sequensers zijn er verschillende mogelijkheden.

Je hebt printjes die na het bedienen van het gear na een ingestelde vertraging de deuren bedienen (als je servo gebruikt).

Je hebt ook komplete regelblokken die in de grotere jets ook wel worden toegepast.
Je bedient dan zeg maar alleen het gear en in het blok waar alle luchtaansluitingen (gear en deuren) zitten kun je electronisch precies instellen wanneer en welke deuren er open ne dicht moeten gaan.

Hallo Koen,
Ik heb goede ervaringen met Festo (koppelingen,slangen,manometers) en ik gebruik een regelventiel van Jettronics.
Succes,
Egbertje

Back