Algemene ArduCopter topic

Het lijkt mij een goed idee om de algemene ontwikkeling van ArduCopter op te volgen in een 1 centrale topic.

Post hier alles wat met ArduCopter en de ontwikkeling ervan te maken heeft.
Individuele specifieke problemen post je alsnog best in een aparte topic.

Hopelijk lijkt dit jullie iets! ;)

Een aantal mensen zijn nu 2.2b6 aan het testen en voorlopig is de feedback gematigd positief te noemen. :)

Voorlopig geen crashes en alles werkt redelijk.
Hier en daar zijn nog dingen die niet goed werken, zo is sonar daar een van. De data van de sonar is niet helemaal "zuiver".

Hopelijk komt er gauw een definitieve versie uit die echt door en door is getest.

Wat ik dan wel alweer minder vind is dat ze achter de schermen al bezig zijn met de ontwikkeling van V3.
Dit terwijl 2.2 nog niet eens op poten staat... :confused:
Ze zouden toch echt die 2.2 moeten kunnen perfectioneren vooral ze ook nog maar denken aan V3.
Tenzij V3 bv. een volledige herwerking/heropbouw vanaf de basis zou zijn met een compleet nieuwe architectuur die ons de stabiliteit van MK/DJI Wookong zou kunnen geven. (heb eigenlijk nog nergens gelezen wat die V3 moet worden)
Wishful thinking... :rolleyes:

We zijn in blijde verwachting (hoop ik)! :D

Het moment is daar:

ArduCopter 2.3 released

Tuning:

sizedpid2.jpg

Tunen gebeurt vanuit de hand. Opgepast dus! Op DIYdrones is zelfs iemand die dit alles doet met een helm op en een dikke jas, niet onverstandig lijkt me!

Al kun je ook onmiddellijk proberen met de stock settings, deze zouden "vliegbaar" zijn.

Laatst bewerkt:
Dit is de reden dat ik gestopt ben met arducopter. Ze maken niets af. Het ene is nog niet stabiel of ze implementeren weer iets nieuws. Maar echt goed werken doet niets. Ben nu overgestapt op het 3x duurdere wookong maar dat werkt dus wel gewoon perfect uit de doos.

@rwijhov, ik kan me dat heel goed voorstellen maar er zijn ook mensen die dit heeleemaaalll te gek vinden.
Ben mezelf ook aan het orienteren op een nieuw "brein" en ik moet zeggen dat ik geen zin heb in heli's die ineens een terminator identiteit krijgen. Tegen de tijd dat je een helm en dikke jas aan moet doen als je een update wilt testen dan moet het niet gekker worden lijkt mij.
Een Dji wookong lijkt me wel wat al heeft iemand op dit forum ook al laten doorschemeren dat er een heel mooi brein aankomt dus ik wacht nog even.

Op zich vind ik het niet erg dat ik veel moeite moet doen om de vele gedetailleerde instellingen goed te krijgen.
Ik wil er zelfs nog beschermende kledij voor aandoen.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat men telkens versies uitbrengt met fouten.

Vandaag was het eigenlijk terug raak, ze hebben terug geblunderd ondanks de definitieve release van ArduCoper 2.3.
Bij de release hadden ze het lumineuze idee van de motoren nog op het laatste nippertje onderling te verwisselen.
Zo blijkt het ineens onmogelijk om nog met een hexa te vliegen, de copter stuurt verkeerde motoren aan...
Dit soort fouten kunnen gewoon je hele copter prakken... Echt belachelijk dit, wie bedenkt nou zoiets...

De speculaties over een nieuw platform heb ik ook gelezen.
Nog even wachten, misschien is dit een goed alternatief voor de ArduCopter!

Klinkt als een Flash-Back, wat ben ik blij dat ik dat board niet weer heb zeg :rolleyes:

Bij de release hadden ze het lumineuze idee van de motoren nog op het laatste nippertje onderling te verwisselen.
Zo blijkt het ineens onmogelijk om nog met een hexa te vliegen, de copter stuurt verkeerde motoren aan...
Dit soort fouten kunnen gewoon je hele copter prakken... Echt belachelijk dit, wie bedenkt nou zoiets...

Ik weet Holco.
Ondertussen hebben ze het probleem opgelost.

De mensen die AC 2.3 hebben getest zijn toch positief.
Ik denk eraan om AC 2.3 zelf te testen, zij het op m'n quad.
Niet met de hexa, ik heb geen zin in dure herstellingen (landingsgestel enzo).

En dat is dus iedere keer het probleem van het arducopter platform. Iedere keer zitten er van die oeps foutjes in. En lossen ze de problemen niet op.

Tja dat heb je al wel eens met open source. Hou er ook rekening mee dat de problemen bij arducopter telkens lang en breed uitgesmeerd worden op hun forum.
Closed source platformen zoals DJI en MK hebben ook hun problemen gehad, en nog steeds wel, maar die worden binnenskamers besproken en opgelost voor ze bekend raken.

Het blijft natuurlijk een fout van hun dat ze snel nieuwe features willen EN publiek maken, alvoor die grondig getest zijn.

ik heb van 't weekend terug met de hexa gevlogen met 2.4 erop. Eertste keer dit jaar.
Er stond een stevige vlagerige wind. Niemend op de club vloog. Met mijn heli's of edf jets zou ik ook niet gevlogen hebben.
Maar de hexa deed het gewoon goed. Gewoon stick tegen de wind in houden en beetje op het gas letten want met windvlagen steeg of daalde hij soms een metertje.
De wind was wel berekoud, dus na 1 vluchtje hielden mijn vingers het voor bekeken. Automatische modes zijn dus niet getest op even kort alt_hold na en dat leek prima te werken op sonar.

Achter de schermen heeft Randy ook zo'n beetje de leiding over de arducopter ontwikkeling overgenomen van Jason. Ik kreeg een beetje de indruk dat Jason het er stilaan wat mee gehad had en aan een pauze toe was.

Maar eigenlijk toch fantastisch werk dat die mannen verricht hebben en dat onbezoldigd !

Ik probeer hem dit weekend op m'n hexa, ziet er goed genoeg uit.

Bij mij ontstaat de indruk dat het project beter onder controle is dan voorheen.
Marco levert schitterende bijdrages denk ik en hij zegt ook waar het op staat: als het goed is, is het goed; als het niet goed is, dan is het niet goed.
En da's precies wat ze nodig hebben.

Ervoor had ik nogal de indruk dat ze snel snel snel een nieuwe versie uitbrachten en beweerden dat die beter was dan de vorige versie terwijl dat niet zo was.

Ik hoop echt dat het project weer wat gaat worden. Zodra ze e.e.a. weer onder controle hebben zal ik zeker weer een board kopen. Maar het is wel altijd iets. Ik zie nu ook langzaam aan de reacties binnen komen van mensen met hetzelfde probleem als ik had met apm 2. Steeds meer een kant op leunen. Hier gaan ze nog drastisch wat aan moeten doen. Dit krijg je met alleen wat foam niet opgelost.

ach ja voorlopig heb ik alleen normaal gevlogen met de laatste 3 versies, en verder niets kunnen testen.....weinig tijd, en als ik bijna zover ben is er al weer een nieuwe release...nu dus 2.4 maar weer erop gooien volgende week.

Ben vrij, en hoop maandag en dinsdag op fatsoenlijk weer, zodat ik misschien wat kan testen met 2.4...

ARF !!!

ARF !!! Het is weer zover. Naja, je zou ook kunnen zeggen : eindelijk.
Er is een vrij ernstige bug ontdekt in de arducopter software die crashes can veroorzaken. Deze bug zat er al zeker sinds november vorig jaar in. Ik denk dat ik er ook door gebeten ben.
Een oplossing is al beschikbaar op GIT download (voor de meer gevorderden).

De bug laat het deel dat de orientatie van de copter berekent, crashen als je de copter zonder gps lock een paar keer snel 90° pitch up kantelt.

Dus even geen stevige acro vliegen zonder gps lock.

Het probleem zat in alle versies, dus zowel 2.4 als 2.4.1.
Er is al een release met fix uit op GIT, voor zover ik weet niet via MP.

Ergens las ik nog een puntje van kritiek over de documentatie bij de huidige AC software.
Tot op heden moet je 1001 checks doen vooraleer je gaat vliegen. "Een paar seconden STAB vliegen vooraleer je LOITER activeert, anders heb je een crash" is daar bv. één van.
Dit soort puntjes zouden ze toch echt eens moeten bundelen in een lijst.
Kwestie van geen enkele cruciale check over te slaan als je nieuwe software inlaadt...
Nu moet je echt maken dat je her en der die puntjes gelezen hebt, anders is het bingo!

Probleem is en blijft bij het arducopter project dat ze niet eerst een versie stabiel en bugvrij maken. Ze blijven continu de algoritmes aanpassen en nieuwe features inbouwen etc. Met als het gevolg dat ze nu verder van hun doel verwijderd zijn dan dat ze met bijv. 2.0.49 waren.

Back