algemene stroomvoorzienings op de club draadje

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bertus, 26 dec 2013.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het leek mij handig om eens een draadje te openen om de stroom voorziening op clubs voor het electro vliegen in de volle breedte onder de loep te nemen.
    Wij hebben geen 220 op de club dan een aggregaat die zwaar belast wordt en waar ik persoonlijk niet van afhankelijk wil zijn.

    Ik heb nu eigenlijk twee vragen waar we in het algemeen mee aan de gang kunnen denk ik.

    1. Hoe regelen ze het op jullie club en wat komt er allemaal bij kijken?
    Ik heb het dus over club die geen aansluiting hebben op het net en waar veel electro wordt gevlogen.

    2. hoe doen jullie het persoonlijk indien geen stroom op de club en je wel met vette lipo's wil vliegen?


    Zelf loop ik met 200 ah loodaccu's te slepen wat net aan genoeg is voor een middag ten minste dat verwacht ik.
    nu dacht ik om voor het geval ik te kort kom een aggregaat aan te schaffen.
    Is een kipor 1000 watt een betrouwbare voor mijn doel?
    Kipor Sinemaster IG1000 Generator Benzine - Borg World
    Waar moet ik op letten als ik een aggregaat aan wil schaffen om lipo laders via een voeding van stroom te voorzien?
    Graag ervaringen.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Google is je beste vriend.

    ik heb dit Kipor Sinemaster IG1000 aangestreept en google laten zoeken
    De eerste bespreking geeft het volgende.

    Forum - Kipor/Honda lees dat maar eens door.
    Zoek je een echte aggregaat die een paar uur behoorlijk belast achter elkaar moet draaien koop dan geen chinees, gebruik je dat ding iedere maand 10 minuten, kan je de gok nemen dat die goedkope dingen heel blijven.


    Verder zijn al die kleine dingen muisstil, totdat. . .

    je ze gaat belasten.


    Als je offline gaat kopen, neem dan een belasting mee die er zeker op moet kunnen werken, sluit die aan en luister dan nog eens.
    verder kan je kijken of de lader niet tript als je een tweede of derde of vierde lader bijneemt op het aggregaat.

    Volgens mij zijn er al eerder discussies over aggregaten geweest hier op het forum.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had je linkje al gelezen over de kipor versus honda.
    maar hier op het forum lees ik juist weer positieve berichten over kipor.
    Vandaar dat ik in de war raakte en hier eens uitgebreid de stroomvoorziening op de club aan bod wil laten komen.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan geluk hebben met dat spul, vraag de leverancier eens wat een nieuwe inverter, of generator (dynamo, dus niet de complete set) kost bijvoorbeeld. .
    Bekijk dan nog eens of dat risico het waard is.

    Zulke ingegoten units zijn niet te repareren en moet je dus compleet vervangen.
    Dat is een stuk duurder dan een koolborstel of een diode of bekrachtiging gelijkrichter, noem maar op.

    Ik kan niet in je portemonnee kijken, ik ga altijd voor degelijk en producten die zich al hebben bewezen.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op mijn oude club hadden we het destijds leuk voor elkaar;
    In het bijgebouw stond 1000Ah aan 12V loodaccu (ex noodstroom accu's).
    Die werden geladen door zonnepanelen, 8-10A laadstroom werd al snel gehaald.
    Aan de zijkant van het gebouw, onder een overkapping was een lange laadtafel gemaakt, met lange spanningsrails waar je de lader in kon pluggen.

    Alle bedrading was goed over nagedacht, om de verliezen te miniseren. Ieder paneel afzonderlijk was met 6mm2 aangesloten op de laadregelaar. Alle accu's waren met evenlange bedrading gekoppeld aan een centrale rail, zodat ze allemaal gelijkmatig belast werden.Van de centrale rail naar de spanningsrails op de laadtafels liep 100mm2 per rail, kabels waren een kleine 3mtr lang.
    Met het gebruik zoals we dat destijds hadden werd er door de week heen genoeg geladen via de zonnepanelen om de loodaccus na een druk weekeind weer vol te krijgen. Nooit stroomproblemen gehad, iedereen kon gewoon zijn lader op de club aanpluggen en naar hartelust laden.
    Met de huidige vermogens en grotere kisten zouden er misschien 2 stevige panelen bij moeten om de laadstroom te verdubbelen en nog een 500Ah aan laadaccu, of een uitbreiding naar een 24V systeem.

    Helaas moest de club verhuizen en bestaat dit systeem nu niet meer..

    Gerben
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Op ons veld hebben we een aantal jaren geleden een installatie aangelegd met een paar auto accu's en een zonnepaneel om die vol te houden. In het begin was dat vodoende en konden we lekker vliegen. Al snel werd de groep elektro vliegers steeds groter en ook de modellen. De benodigde energie liep evenredig op en de kleine auto accu's waren vaak al na één vliegmiddag leeg. Als dat op zaterdag was konden we op zondag niet laden. :oops:
    Lichtnet kunnen we daar niet krijgen, het is midden in een weiland daar een kabel heen krijgen gaat goudgeld kosten. Dus kwam er een generator, dat werkte prima maar de benzine rekening liep behoorlijk op. Ook waren de accu's "op" en het zonnepaneel eigenlijk te klein.

    Er werden plannen gesmeed om de laadvoorzieningen uit te breiden en de keet die op het veld staat een grote onderhoudsbeurt te geven. Tijdens de werkzaamheden aan de keet heeft de generator de pijp aan maarten gegeven. Het was een goedkope uitvoering die volgens de opschriften 6000Watt zou moeten zijn. Toen ik hem open maakte bleek dat zelfs de helft al hoog ingeschat is dus is hij overleden aan overbelasting. De regelunit is kapot, een nieuwe is wel te koop maar wat als er dan toch nog meer defect is geraakt? We hebben het risico niet genomen.

    Nu liggen er een aantal grote zonnepanelen op het dak van de keet. In de keet staan een aantal vrachtwagen accu's zodat we nu 12V en 24V hebben en meer dan genoeg aan capaciteit. Buiten zijn een aantal planken tegen de muur geschroeft met daarboven koperen waterleiding buizen als stroom leidingen. Op die planken kan de lader en de accu gezet worden en de lader kan met krokodillenklemmen aangesloten worden op de koperen leidingen. Die leidingen zorgen voor een minimale spanningsval bij hoge stromen.
    Dat werkt uitstekend en kan er ruimschoots met alle modellen gevlogen worden. Het kost wat maar als club kan je dat dragen zeker als er een groep vrijwilligers is die het geheel aan kunnen en willen leggen. Wij zijn die groep mensen bij ons op de club zeer dankbaar voor hun inzet en kunnen nu dus uitstekend met alle elektro modellen vliegen.

    Ook plannen? Steek de koppen bij elkaar en maak een duidelijk plan. Ga shoppen voor goede en betaalbare zonnepanelen en accu's. Er is zo veel te koop dat het lastig kan zijn een keuze te maken. Je hoeft niet perse voor de duurste te kiezen om toch een goede installatie te hebben. Het is geen huisinstallatie en je hoeft niets aan het net terug te leveren. Zo kan een goede installatie betaalbaar blijven en kan de hele club er veel plezier van hebben.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En bij voorkeur tractie cq. deep-cycle accu's neem ik aan. Zijn die (veel)duurder dan start-accu's?
     
  8. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    @Bertus: Ik heb/had hetzelfde probleem ;-)
    Bij ons op de club is het goed geregeld. 230Vac aansluiting en een prima omvormer voor 12Vdc / >100A. Op het veld hoef ik mij dus geen zorgen te maken :)

    Omdat ik ook buiten de deur vlieg sleepte ik een 100Ah accu mee. Een heel gezeul en na 3 x 12S/5000mAh te hebben geladen is de puf er uit en moet ik omlaag met mijn laadstroom om nog een beetje spanning over te houden.

    Ik heb sinds kort een nieuwe Kipor IG770 aangeschaft. Inmiddels heeft het ding er ruim 10 gelogde uren opzitten en draait nog prima. Vandaag heb ik toevallig de olie vervangen en geen afgebroken bouten en moeren in de olie aangetroffen ;-) De opmerkingen in het andere forum kan ik tot op heden echt niet bevestigen / begrijpen.

    De belasting tijdens het laden is ongeveer 350VA. Ik gebruik een geschakelde voeding die door zijn werking hogere stroompieken trekt dan nominaal staat aangegeven op de voeding. Deze pieken moeten wel door de omvormer in de generator geleverd (kunnen) worden. Lukt dit niet dan krijg je spanningsvervorming overbelasting van je omvormer. Persoonlijk raad ik af om met een geschakelde voeding de generator maximaal te belasten.

    En tegenwoordig zit er volgens mij in iedere 230Vac lader / voeding een geschakelde voeding. Sluit je meerdere laders aan op je generator dan kan je hierdoor problemen krijgen.
     
  9. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ik zeg: zonne-energie!

    Yep, twee standaard panelen van 220Wp met ieder een eigen omvormer met mpp tracker en in de keet 6 accu's van 225Ah.
    De heli-jongens met van die 8 - 10 cellen pakketten hebben het geprobeerd maar, lekker puh, ze kregen de handel niet plat :D.
     
  10. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Gebruik een Loadup LB1000 LOAD UP GENERATOR LB 1000-i 4takt - Jovibo Retail © Home of Airpress® voor de doe-het-zelver, en professional.

    Load er 4 5S 4500 accu tegelijk aan op, 2 kan ik op 2C laden en 2 laad ik op 1C anders trekt hij het niet.

    Af en toe olie verversen en stook er altijd Aspen 4T in.

    Heb hem nu een jaar of 3 en afgelopen winter heb ik hem naar een landbouw onderhoud bedrijf gebracht omdat hij niet meer wilde lopen. Bleek wat vuil te zijn in de regeling van de carburateur, deze hebben ze schoon gemaakt en daarna heb ik al weer heel wat liters Aspen er door heen gedraaid.

    Zorg wel dat je met dit soort dingen een boogie bij je hebt want die vervuilen nog wel eens en zijn minder makkelijk te krijgen, voormaat is minder gangbaar.

    Ik ben er tevreden mee, snoer er tussen van 25 meter en je hoort het ding niet eens in de pits

    gr Remco
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Okee in een ander draadje al een reactie geplaatst hoe het bij onze ( Roder Luchtvaart Club) is.

    De club heeft een aantal jaren een nieuw club(huis,hok,gebouw) aangeschaft en ook die heeft geen aansluiting op het stroomnet.

    Nu kwam een lid die goedkoop aan een aantal zonnepaneel kon komen met het plan om deze aan te schaffen.
    Helaas was na het plaatsten van het clubhuis het geld aardig op.
    Dus werd aan de leden gevraagd of deze wilden participeren ( moeilijk woord) in de aanschaf van deze panelen en regelaars.
    En natuurlijk waren er leden, die de voordelen hiervan in zagen.
    Dus de panelen liggen op het dak, accu's kon deze man ook gunstig aankomen. Dus een ieder kan op 12 Volt laden. Daarnaast werkt de verlichting in het cluhgebouw ook op 12 volt.
    Hierna is door de Club nog een extra paneel aangeschaft en een 24 Volt aansluiting gemaakt. Zijn toch een boel leden die laders hebben die geschikt zijn voor 24 Volt.

    Bereikbaarheid: CLubleden kunnen een sleutel kopen van het clubhuis waardoor deze ook bij de laderij kunnen.
    Hangt dus gewoon een paneel waar aan de ene kant de 12 Volt laders d.m.v. banaanstekkers aangesloten kunnen worden en aan de andere kant de 24 Volt.\
    Hele spul is trouwens wel goed afgezekerd, af en toe gaat er wel eens wat mis.

    Er staat nog 1 zonnepaneel die eigenlijk nog geinstalleerd moet worden.

    Voor in de auto heb ik een stekker voor in de sigarette aansluiting, kan ik onderweg richting vliegveld al laden. Toch al een half uur rijden naar het modelvliegveld.

    Maar Bertus ik begreep in een ander topic dat bij jullie club ook al een zonnepaneel klaar staat om te installeren?
    Vraag een ander lid/leden om met elkaar deze te installeren. Toestemming van het bestuur als dat nodig is.
    Iemand moet het initiatief nemen!

    Je wilt toch niet elke keer slepen met accu's of elke keer benzine in het aggregaat gooien?
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    uit het zonnepaneel draadje:

     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Thuis maak je in de meeste gevallen gebruik van een aardpen in combinatie met aardlekschakelaars om de boel in geval van een fout op tijd af te kunnen schakelen. Alleen bij zwaardere voedingen is je nul direct met aarde verbonden (PEN).

    Bij los opgestelde (noodstroom)generatoren maken ze meestal gebruik van een isolatiewachter of verbinden ze het sterpunt of de nul door aan de aarde van de installatie waaraan je deze aansluit.

    Dit voorkomt dat bij een dubbele fout mensen een elektrische schok kunnen krijgen.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Baggeraar
    De nul en de aarde, van je huis, zijn (in ieder geval in het dichts bijzijnde transformatorhuisje) met elkaar verbonden.[/QUOTE]


    JoopB,
    Dat heb ik niet gezegd.
     
  15. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, maar ik kon hem alleen op deze manier er uit pikken. Sorry dat ik je naam er bij vermelde.
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Na 30 draaiuren de olie nog eens gecontroleerd van de Kipor. Nog steeds geen afgebroken onderdelen in de olie aangetroffen. Ook geen kleine metaaldeeltjes.

    En het is nog steeds 1 keer starten en lopen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zuinig op zijn dan. :p
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Die van ons is tweedehands gekocht met onbekende (maar aan de conditie van de omkasting te zien véél) draaiuren, en heeft alleen al bij ons meer dan die 30 uur gelopen.
    Is ook nog steeds picobello...

    Start weliswaar niet altijd in een keer, maar bijna altijd binnen drie slagen, ondanks dat hij bij ons erg lange tijden stilstaat....

    Is niks mis met die motortjes, hoor.... (maar het is, eerlijk is eerlijk, ook géén Honda....)

    Groet, Bert
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Omdat bij ons wel eens zo'n kipor bromtol werd binnengebracht, dat was regelrechte troep.
    Dus als je "goede" kipor hebt moet je die houden en niet verpatsen omdat een nieuwer model een mooiere uitstraling heeft en je die liever zou willen hebben.
     

Deel Deze Pagina