Ik heb een algemene vraag over de werking van een brushless regelaar. Hoe werkt zo'n ding nu eigenlijk in deellast, mag ik dat vergelijken met een frequentieregelaar? Ik heb ergens gelezen dat in deellast het amperage gelijk blijft, dit lijkt mij echter een beetje vreemd. Wat ik eigenlijk wil weten of ik indien ik veel op deellast draai langer kan vliegen met dezelfden accu. Dit omdat mijn huidige setup (waarschijnlijk) een beetje overgedimensioneerd is en het natuurlijk leuk zou zijn als ik wat langer kan vliegen indien ik niet continue het maximale vermogen gebruik.
stroom is afhankelijk van het gevraagde koppel(zoals bij elke motor trouwens) Wat bedoel je met "deellast"? Borstelmotoren commuteren dmv de borstels over de collector. Aangezien een borstellozemotor geen borstels heeft moet de commutatie op een andere manier gebeuren. Tegenwoordig gaat dat via de inductiespanning die opgewekt wordt in de 3e ongebruikte Fase. Een brushless ESC moet dus steeds de stroom door 2 draden sturen, en op het goede moment weer naar de volgende fase "springen". Dat zijn dan weer 2 andere draden. enzovoorts.
Jakkie Takkie, Je hebt de klok horen luiden ....... (Versimpelde uitleg) Bij deellast blijft het voltage constant, de regelaar hakt dit in stukjes, dus kort aan/uit, korte puls met "lange" pauze = "langzaam", lange puls met korte pauze = "snel" om uiteindelijk pulsen zonder pauze = continue spanning = volgas te leveren ..... Het aantal ampère's in zo'n puls zal aardig oplopen naar een waarde gelijk aan het maximum voor de motor/regelaar combinatie (wet van Ohm) ...... maar voor de "buitenwereld" (is de accu) zal dit min of meer ervaren worden als lager aantal Ampère's ..... dus bij deellast heb je een langere looptijd ..... (de BL-regelaar verdeelt deze in stukjes gehakte stroom ook nog op de juiste manier over de drie aansluitingen, zodat bij deellast ook het toerental lager zal woden) .....
Dirk, Bedankt, ik weet nu ook waar de klepel hangt (althans voor zover ik dat wilde weten)! Ik kan dus gewoon langer vliegen. @ Michiel b: met deellast bedoel ik een stand van de gasknuppel ergens tussen volgas en 0.
Borstelloze motoren zijn 3-fasen motoren (BLDC=brushless direct current). Het zijn in feite borstelmotoren waarbij de mechanische commutator (koolborstels en lamellen) vervangen is door een elektronische commutator, de regelaar (slecht woord in dit geval, de regelaar regelt niets, hij 'stelt'). Om te kunnen 'regelen' heeft de regelaar informatie nodig over de motor: rotor-positie en rotor-snelheid. Indien sensoren gebruikt worden, leveren die de informatie. Een sensorloze regelaar gebruikt (leest) de spanning die in de niet-bekrachtigde phase ge-induceerd (er zijn telkens slechts twee fases tegelijk actief) wordt als informatiebron. Om die te meten spanning te krijgen, moet de motor draaien. Maar om te draaien heeft de regelaar goed synchronisatie-signalen nodig. Het kip of het ei probleem. Daarom doet de regelaar in het begin wat vreemde dingen, om toch goede startinformatie te krijgen, de propellor 'wiebelt' of 'zoekt' even. Geen probleem bij vliegtuigen maar niet zo goed voor een flitsende start met een auto. Wat uitleg over regelaars, met plaatjes: http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL_eng.html In deellast wat de regelaar het warmst. A very very simplified inrunner animation on this page: http://www.speedy-bl.com/speedy-bldc.gif A very simplified lrk outrunner animation: http://www.torcman.de/peterslrk/LRK_in_action.gif Two better inrunner animations, the controller uses sensors but that makes no difference to the motor itself. You can step through the sequence or maximise your window to get the speed down: http://www.servomag.com/flash/2-pole/2pole-bldc-motor.html http://www.servomag.com/flash/4-pole/smi-motor007.htm CD-rom outrunner motor computer *simulation*: http://www.meinpapi.de/dieter/JAMO_0-33Wi10Asmall.gif Bigger version and colours explained: http://www.meinpapi.de/dieter/JAMO_0-33Wi10Abig.gif LRK outrunner *simulation*, different colours for different magnetic field strength: http://www.mfly.de/animation_b.gif The cd-rom motor simulation was done with a free magnetic field computation program: http://femm.foster-miller.net Waveforms and signals in a brushless controller: http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL_eng.html#Anker1591256
@ron van sommeren Gut, Deze semi FAQ heeft echt een update nodig... 14 jaar verder, de wereld is weer eens veranderd! De vragen blijven komen. Een teacher blijft nodig!
Ron heeft al bijna een half jaar geen reacties op het forum geplaatst. Op andere fora is hij wel actief.