algoritme voor ontladen?

Eigenwijs als ik ben wil ik mijn eigen lader/ontlader bouwen voor de NiMh-pakketten in zender en vliegtuig.
Het laadgedeelte daar ga ik me niet druk in maken, standaardapplicatie rond MAX712 zal het wel doen. Maar ik vind bitter weinig informatie over het ONTladen van NiMh of NiCad batterijen...? Constante stroom? Hoeveel dan? En hoe weet ik wanneer de batterij leeg / echt leeg / diep leeg is ? Spanning 1,0 volt, heb ik ergens willen lezen?

Je kunt jezelf beter eerst de vraag stellen, waarom je zo nodig accu's zou willen ontladen. Verzin daarvoor eerst maar eens een goede reden!

Enne, als je dat dan toch zo nodig wil doen: NiCd ontladen tot 0,85 V per cel en NiMH tot 0,9 Volt per cel en in beide gevallen ontladen met 1 x C.

Je kunt jezelf beter eerst de vraag stellen, waarom je zo nodig accu's zou willen ontladen. Verzin daarvoor eerst maar eens een goede reden!

Huh... had altijd geleerd dat je anders riskeert te overladen...? Mag ik tussen de regels lezen dat, mits een goed laad-algoritme, voorafgaandelijk ontladen overbodig is? Was dit enkel vereist voor NiCad, misschien? Zijn de laadalgoritmes van MAX712/713 inderdaad goed genoeg voor "'laden zonder eerst te ontladen" ?

Enne, als je dat dan toch zo nodig wil doen: NiCd ontladen tot 0,85 V per cel en NiMH tot 0,9 Volt per cel en in beide gevallen ontladen met 1 x C.

Dat is wel effe een duidelijk antwoord, hartelijk bedankt!

Ontladen van cellen wordt eigenlijk alleen nog maar gedaan in de elektro racerij. Hierbij worden de cellen op gelijk hoogte gebracht en met hoge stroom weer geladen.

Voor kleinere packs kan je deze gewoon weer laden na gebruik. Onnodig om deze eerst te ontladen. Met NiCads kan je het af en toe wel doen maar bij NiMh is dit niet meer noodzakelijk.

Zoals Corrien hierboven reeds aangeeft, verzin nu nog maar een reden om te ontladen :D

Overigens kan het geen kwaad om de cellen eerst te ontladen.

Als je cellen met 0,1C laadt, bestaat er geen kans op overladen. De beginladingstoestand van de accu is dan niet belangrijk. Moet je natuurlijk geen weken achtereen doen. En met een goede snellader, met automatische afslag (GEEN timer afslag) heb nergens omkijken naar.

Laatst bewerkt:
tja je mag mijn algoritme overnemen maar dat is nooit het zelfde
dan weer vol gas en dan half gas tot hij echt niet meer wil hi hi.
wel leuk om te doen .
groeten wiebe

Back