Alice L Moran

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 14 mrt 2021.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  2. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
  3. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
  4. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Beste Klaas , AvdH,
    Dank voor de reactie , hier kom ik verder mee.
    De foto van de Statesman had ik nog niet gevonden op internet.
    Gr. Menne
     
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Op deze foto zie je ook duidelijk dat de SB davit groter is dan de BB davit.
    Waarschijnlijk is de werkboot groter dan de MOB boot.
    Dit had ik niet opgemaak uit de foto's en tekeningen.
    Nogmaals dank.
    Gr. Menne
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  7. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas,
    Dank voor het zoeken.
    Ik bouw de Alice , zoals ze de werf in Japan heeft verlaten .
    Dus de Moran uitvoering , groene romp met rode accomodatie.
    Deze dus:

    Alice L. Moran resize.jpg
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar is ze nog op haar mooist vind ik. Nu je het weet zie je dat aan SB de davits forser zijn. Zag op één van de plaatjes een soort werkboot aan die kant. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,
    Even een up-date van de Alice:
    • Schroeven en roeren gemonteerd.
    • Eerste aanvang met davits gemaakt.
    • Diverse ontluchters gemaakt.
    • Deuren en patrijspoorten ,tijdelijk met tweezijdig plakband , geplaatst.
    • Romp geschuurd , is nu redelijk glad . Tweede laag polyester plamuur kan er op.
    • Reling op A-dek geplaatst en aanvang gemaakt met hand reling.
    • Radio richting zoeker, sleepbeting , laadbomen , laadboom lieren , kaapstander en verhaalrol gemaakt.
    • Sleepdek,- en sloepen verlichting gemonteerd op ventilatie schachten.
    20-7-2022 (1).JPG


    20-7-2022 (3).JPG


    20-7-2022 (4).JPG

    20-7-2022 (5).JPG

    20-7-2022 (6).JPG

    20-7-2022 (8).JPG

    20-7-2022 (9).JPG


    20-7-2022 (2).JPG


    Tot zover,

    Gr. Menne Osinga
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt een heel schip zo Menne! Al een keus gemaakt v.w.b. de motoren? Gr. Klaas.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Menne, als ik naar de foto's van je geschuurde romp kijk schrik ik even.
    Want je bovenbouw ziet er prachtig uit in tegenstelling tot je romp.
    Als ik echter naar de foto van je geplamuurde romp kijk zie ik geen enkele reden om daar geen mooie gladde romp uit te krijgen.
    Ik vermoed dus dat je op de verkeerde manier aan het schuren bent gegaan omdat ik overal kuiltjes meen waar te nemen.
    Kan je je manier van schuren even toelichten zodat we wat advies kunnen meegeven.
    ik vermoed dat je met een schuurpapiertje in de losse hand aan het schuren bent gegaan.
     
  12. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen,
    Even een reatie voor Klaas en Marc:
    @klaas => Ik heb nog geen keuze voor de motoren gemaakt. Maar ik overweeg dezelfde aan te schaffen,2 van dezelfde welke in de Apache ligt.
    Deze hab jij mij destijds geadviseerd. Of heb je een beter voorstel? Alice is natuurlijk wel een dubbelschroever.
    @Marc => komt helemaal goed met de romp van de Alice. Ik zie nu dat het een slechte foto is, gemaakt met strijklicht.
    En schuren en plamuren is nog lang niet gereed! Al mijn 12 gebouwde modellen zijn mooi glad, dus lukt het met deze ook wel, alhoewel het is wel nr. 13.:(
    Ik realiseer me net dat ik mijn eerste schip , Smit Singapore , 40 jaar geleden heb aangeschaft. In 1982 heb ik het huis van mijn destijdse buurman geschilderd en daarvoor 300 gulden gekregen.
    Daarvoor kon ik de bouwkit Smit Rotterdam van Billing Boats kopen. Hier heb ik de Smit Singapore van gemaakt.
    Dit was mijn eerste en laatste bouwdoos,de andere 12 zijn allemaal "scrach build ".
    Heel de noord Nederlandse scheepsbouw was toen in de ban van Smit, er zijn toen veel schepen gebouwd voor Smit.
    Een serie suppliers voor Smil Lloyd : SL 75 serie en SL 25 serie. Ook Smit Singapore dus en Smit Orca en 7 havenslepers.
    Dus zelf werkzaam in de scheepsbouw ben ik toen ook bevangen door het sleepboot virus.:).

    Tot zover, gr . Menne
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Tja licht en schaduw geven vaak een vertekend beeld op de foto, heb me dus nu ook laten vangen.
    succes met het verder afwerken van de romp.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Of ik voor de motoren een beter voorstel heb hangt van de maat van de schroeven af. Wat is de diameter van je schroeven. Zie dat de diepgang van je model 88 mm wordt, dus dan zijn de schroeven algauw 45 of 50 mm. Zat even aan de aandrijving van mijn tankertje te denken, maar de motor daarvan trekt niet veel meer dan een 30 mm schroef. Heb voor mijn tankertje en coastertje kleine borstelloze motortjes gebruikt. Beide scheepjes hebben een 30 mm schroef en wegen rond de 3 kg. Zie net dat de regelaars, die ik heb gebruikt, uitverkocht zijn. Gr. Klaas.
     
  15. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Beste Klaas, Marc,
    @ Klaas =>Deze schroeven heb ik gekocht voor de Alice: Raboesch , serie 156 , Code 156-11 Links Diameter 55 mm , M4 en Code 156-12 Rechts Diameter 55 mm , M4. Vaarregelaars , weet ik nog niet. Vaaraccu wordt waarschijnlijk zelfde als Apache ,dus 9 Volt. Schip weegt nu al 2,4 kg , zonder machinery. Dus zal wel op 5 a 6 kg uitkomen , schat ik zo.
    @ Marc => Er zitten inderdaad meer " hulten en bulten " op de romp , in vergelijking met een romp gemaakt van een origineel lijnenplan. Voor de Alice heeft een collega bij Scheepswerf De Hoop het lijnenplan gemaakt aan de hand van een algemeen plan en een paar dokfoto's. Na het uitzagen van de spanten kwam ik er acher dat het niet overal evn mooi strookte ook vond ik de romp te mager voor een sleper, dus heb ik de romp hier een daar wat voller gemaakt met strookjes hout van 2 mm dik. Misschien lijkt het daardoor nog niet erg strak . Maar dat gaat wel lukken met poyester plamuur, dan maar een paar ons meer erop gesmeerd .

    Intussen alweer aan het denken , welk schip nr. 14 moet worden. Ik denk aan de William C Daldy, deze sleper ligt als museum schip in de haven van Auckland , New Sealand. In 2010 heb ik het schip daar bezocht. Is weer een sleper met veel historie.
    Ik ga via de web-site proberen een lijnenplan te bemachtigen, foto's zijn er genoeg op internet te vinden , even als een algemeen plan.
    Hierbij foto van schip in 2010, met mij ervoor in mijn goede jaren :rofl::rofl: en de GA van het schip.

    Gr. Menne

    plan_small.jpg

    William C Daldy jan 2010 New Sealand W & M.jpg
     
    Marc w, Gerrit-Jan en wimo100 vinden dit leuk.
  16. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,
    Van de anker/kaapstander op het voordek van de Alice heb ik geen duidelijke tekening.
    Nu heb ik op Sail Harlingen foto's gemaakt van zo'n zelfde soort lier , zie bijlages.
    Op de Smit Rotterdam serie staan ook verticale lieren, dus ook op mijn Smit Singapore.
    Het lukt mij wel om zoiets te maken , alleen de bochtstukken waardoor de ankerketting in de kettingbakken verdwijnt niet.
    In de Billing Boat beslag doos zitten zulke bochtjes, dus.
    Weet iemand van u waar ik deze kan kopen , of hoe eventueel zelf te maken?
    De diameter moet circa 6 mm uitwendig zijn , straal van de bocht circa 20 mm.
    Graag uw advies.
    Gr. Menne



    Anker kaapstander2.jpg

    Anker kaapstander1.jpg
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je een stukje pijp van die diameter Menne? In de binnenbocht voorzichtig zaagsnedes naast elkaar en dan buigen. Messing of koper dan restnaadjes dicht solderen. Bij alu-pijp dichtsmeren met 2K-lijm. Daarna glad vijlen, schuren en verven. Plastic pijp is met een föhn of heteluchtpistool waarschijnlijk wel week te maken, maar of het vloeiend wil buigen? Zal in de binnenbocht wel uit gaan stulpen vrees ik. Of het met inzagen en een beetje warmte lukt? Kijk eens stiekum in de keuken of die maat macaroni op voorraad is. Als de ketting er maar doorheen kan. Lukt je best wel! Gr. Klaas.
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Niemand in je omgeving die 3D kan tekenen en printen, want daar zijn dit uitgelezen objecten voor.....
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de spaghetti elleboogjes gaan zeer waarschijnlijk het beste resultaat geven.
    zelf iets plooien uit buis gaat nooit lukken in die radius. Tenzij je vol materiaal gebruikt , vb koperdraad of stukje vol pvc dat je warm maakt. Achteraf uiteinde gaatje inboren om pijp te simuleren.
     

Deel Deze Pagina