Alice L Moran

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 14 mrt 2021.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Menne, Heet wel geen Marc, maar heb denk ik wel een oplossing om van 6 Volt 3 Volt te maken. Met een weerstand moet het ook gaan, maar dan moet je ook weer weten hoeveel stroom er gaat lopen bij die streng leds. In mijn geval zou ik er een spanningsconverter tussen zetten. Zijn op zich niet duur, maar de porto en handlingkosten drijven de prijs wel iets op. Maar omdat die dingen veelzijdig inzetbaar zijn zou ik er gelijk 3 kopen. Kijk maar of je het (zie link) iets vindt. Weet niet of je weerstanden hebt liggen om iets te proberen. Stel even je wilt van 6 Volt naar 2 Volt met een stroomsterkte van 0,02 Amp. Deel dan 4 door 0,02 = 200. Je zou kunnen beginnen met een weerstand van 220 Ohm. (2 rode ringen en 1 bruin). Komt er geen licht uit dan neem je een iets kleinere (Ohmse) weerstand. Wel erg er in hebben dat de polariteit goed is. Het zou kunnen dat er meerdere leds parallel aangesloten zijn en er daardoor meer stroom gaat lopen. Dan moet de weerstand wel het vermogen (wattage) aankunnen. Succes met het testen. Misschien heeft Marc nog een slimmer idee. Gr. Klaas.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...erstelbare-step-down-buck-converter-lm2596-3a
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ben je zeker dat de ledstrip 3V nodig heeft want die strips hebben normaal ingebouwde weerstanden, Als je dus de zenerdiode gebruikt als spannnings begrenzer ( waar ze ook voor gemaakt zijn) zou dit moeten lukken. Enige probleem is misschien dat je zenerdiode de stroom niet baas kan die de led strip trekt.
    Staat er ergens vermeld hoeveel "Watt" de strip is of hoeveel "Ampere" ze verbruikt?

    Klaas zijn voorstel is dan de enige oplossing voor als je geen zenerdiode kan vinden die de nodige Ampere kan verdragen.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb nog een ledstrip liggen die op een USB aansluitng werkt, ook van de Action. Als ik vanavond even tijd vind zal ik die eens optuigen en kijken hoeveel stroom die trekt. Dan weten we het wattage en kan er een proef met een weerstand volgen voor een spanningsval van 4 Volt. De bevindingen laat ik wel weten. In mijn "magazijn" ligt vast nog wel wat grijpvoorraad. Bijna 90% is recyclemateriaal. Menne, zijn die ledstrips bedoeld om te werken op 2 stuks1,5 Volts batterijen? Gr. Klaas.
     
  4. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas en Marc,
    Sorry Klaas , ik weet heel goed dat jij Klaas heet en niet Marc.
    Maar ik reageerde op Marc zijn reactie , van vanmorgen 7.57 uur.
    Ik waardeer het heel erg, dat jullie beiden meedenken.
    De door Klaas genoemde Step down converter , LM 2596 , deze gebruik ik ook in mijn schema, zie nummers 4 , 6 en 10.
    Ik gebruik ze voor spanning te regelen vanaf de accu (12 V) naar de ontvanger (nr 4 => 6 V) , 6 Volt verlichting (nr 6 => 6 V) en naar zoeklicht en LED verlichting (nr 10 => 3 V). Dus alleen tijdens het varen.
    De door mij bij Action gekochte LED strengen , staat niets op over Watt of Ampere.
    Maar ze branden op 2 stuks 1,5 Volt AA baterijen. En er zit ,zeker weten, geen weerstand tussen de batterijen en de LED's.
    Misschien moet ik e.e.a. zo schakelen dat ik de Step down converters LM 2596 , nr. 6 en 10 , ook gebruik als model statisch in vitrine staat en dus de lichtjes branden op de Marklin trafo.
    Ik pruts en experimenteer nog wel even verder , en het komt vast goed.
    Nogmaals mijn dank voor het meedenken.

    Gr. Menne
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even zitten testen. 3 strippen met leds gevonden. De grootste met 60 leds, werkend op 12 Volt, met om de 3 leds een weerstand. Trok op 12 Volt 250 mA. Dat is dus 3 Watt.
    2 strengen van 30 leds. 1 string werkend op 4,5 Volt met in het batterijdoosje een weerstand van 200 Ohm. Trok op 5 Volt 200 mA, wat neer komt op 1 Watt.
    1 string met 30 leds, werkend op 6 Volt, met bij elk led een weerstand. Trok op 6 Volt 250 mA, dus 1,5 Watt.
    Van beide 30 leds strengen 10 afgeknipt en die weer laten branden op 5 Volt. Die van de streng met de weerstand in het doosje werden heet en brandden door.
    Het andere strengetje van 10 bleef heel. Conclusie: Zonder weerstand loopt er een te hoge stroom en gaan de leds kapot.
    De in de strengen geplaatste weerstanden zijn moeilijk, maar wel te zien. Je bakt er vast wel iets van Menne. In plaats van een Märklin trafo zou je ook eens een 5 Volt adapter kunnen proberen.
    Die zijn aanmerkelijk kleiner. Die adapters worden gebruikt om telefoons of tablets op te laden. Je komt er vast wel ergens eentje tegen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  6. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Forum,
    Laatste tijd druk bezig met inbouw apparatuur , zoals motoren , servo's , vaarregelaars.
    En aan het bedenken hoe ik alles zal schakelen.
    Intussen 2 vaarregelaars opgeblazen. :mad::mad: , 12 volt geschakeld als stuurstroom.
    Klein foutje , dure gevolgen.
    De romp moet hier en daar nog een beetje bijgewerkt worden met polyester plamuur en kan dan in de epoxy.
    Maar dat moet buiten gebeuren , en daar is het te koud, dus wachten op warmere temperaturen.
    De tekeningen van de William C Daldy , heb ik ook nog geen bericht van gehad , of e.e.a. gaat lukken in Nieuw Zeeland.
    Dus intussen gaan nadenken over een ander schip.
    Ik heb besloten dat dit de Finse ijsbreker Karhu , Beer in het Fins , gaat worden.
    Van de bouwwerf in Finland intussen lijnenplan , algemeen plan en veel foto's gekregen.
    Men was daar ontzettend enthousiast om mij te helpen, er komt nog meer info.
    En ik hoef maar te vragen om tekenigen , men stuurt ze direct. Ze hebben heel veel tekeningen als PDF beschikbaar.
    Dus binnenkort tekeningen maar eens gaan printen en een plaat berken multuplex kopen.
    Hierbij enkele foto's van de Karhu.

    Gr. Menne

    3 D tekening.jpg

    2170767.jpg

    R.jpg
     
    HansN en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vervelend dat die regelaars zijn gesneuveld. Gelukkig zijn ze niet meer zo duur als vroeger. Leuke uitdaging die Finse ijsbreker Menne! Wordt al duur aan motoren, regelaars en schroeven. Maar wel een apart schip. En dan ook maar eens ijs mee breken zeker? Succes! Gr. Klaas.
     
  8. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen forum,
    Langzaam aan komen we verder met de Alice.
    Ik ben nu bezig me de laatste kleine delen aan het maken, zoals:
    • Vrijval reddingsboei bakken op de brug vleugels.
    • Olie vaten op sleepdek, 5 stuks TEXACO , op pallets.
    • Brandblus afsluiters , brandslang kasten ,ventilatie roosters, lampen rondom opbouw.
    • Werkboot en reddingsboot.
    Verder is de romp gereed om af te werken met epoxy.
    Dit moet buiten gebeuren en het is nog steeds te koud, dus maar wachten op beter weer.

    Nieuwe vaarregelaars gekocht , dus de electrische installatie kan ook afgemaakt worden.
    En besloten om 4 schijnwerpers , 2 op brugvleugels en 2 op catwalk , achter , werkend te maken op 6 volt.
    Dus weer een uitbreiding op elec. systeem.

    Al met al wordt het wel wat.
    Hierbij een paar foto's van het kleine werk.

    Gr. Menne..

    12-03-2023 (2).JPG

    12-03-2023 (3).JPG

    12-03-2023 (4).JPG

    12-03-2023 (5).JPG
     
    MikeMohawk, Gerrit-Jan, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar zitten al heel wat uurtjes in Menne! Maar het levert weer een uniek schip op. Straks de romp in de epoxy en dan kan ze te water. Ben benieuwd naar de proefvaart. Succes verder met de details. Gr. Klaas.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi spul allemaal komt zeker tot zijn recht op het dek.
    Epoxy buiten is een gouden regel, ben zelf ook een beetje aan het wachten om aan en nieuwe romp te starten :)
     
  11. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Al weer wat details toegevoegd:
    • 2 stuks pilot ladders , 1 opgerold en 1 hangend aan SB zijde schip.
    • 2 schijnwerkers op de brugvleugels , evenals roosters en laders/trappen aldaar.
    • 2 schijnwerpers op achterzijde catwalk. Ook de vlaggestok daar. Heklicht moet nog , lampje is er al wel.
    • Gangway , 5 mtr, gemaakt.
    • Oogbouten op luiken van bergings ruim , 36 stuks.
    We komen er wel !!

    16-3-2023 (1).jpg

    16-3-2023 (4).jpg

    21-3-2023 (1).jpg

    21-3-2023 (2).jpg

    21-3-2023 (3).jpg

    21-3-2023 (4).jpg
     
    zwrtw, MikeMohawk, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het model begint steeds meer te "leven" Menne! Succes verder! Gr. Klaas.
     
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooie details toegevoegd, wordt echt top.
    Gr, Jan.
     
  14. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Gisteren Wilsor Epoxy aangeschaft.
    Ik ben van plan om dit op de romp van de Alic an te brengen.
    Over de Polyester plamuur, gewoon met een roller.
    Heeft iemand hier ervaring mee, met Wilsor?
    Tot nu toe heb ik steeds International epoxy gebruikt , maar dat is op na gebruik op eerder modellen.
    Graag uw gewardeerde reactie.

    Gr. Menne

    Wilsor epoxy.jpg
     
  15. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Vergeten te vermelden, ik wil dus geen glasweefsel matjes toevoegen.
    De romp is stevig genoeg, het gaat mij alleen maar om een waterdichte laag.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb met deze hars geen ervaring Menne, maar raad je aan om het ruim bakje aan te maken. Dan dan de warmte, veroorzaakt door de chemische reactie, beter weg. En zodra het begint te geleren niet meer opbrengen. Anders heb je kans dat het niet meer glad uitvloeit. Maar je hebt meer met dit bijltje gehakt, dus zal het wel lukken. In ieder geval succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb in het verleden vaker met Wilsor epoxy gewerkt. Dat ging altijd uitstekend. Ook de "pot life" was in mijn herinnering behoorlijk lang. Maar misschien zijn er tragere en snellere varianten, dat weet ik niet meer. De tip van Klaas om het in een ruime bak te doen zodat je veel koelend oppervlak hebt is erg nuttig.
    Als ik situaties heb dat ik een lange potlife wil hebben zet ik de beide componenten vooraf in de koelkast. Dat scheelt ook. Niet in de vriezer! Dat vindt m.n. de harder niet leuk.
    Succes met de klus!
     
  18. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Forum,
    Vorige week romp behandeld met een laag Wilsor Epoxy.
    Alleen , denk ik , heb ik iets niet goed gedaan.
    De epoxylaag is namelijk nogal "pokdalig" , dus niet glad.
    Ik heb de epoxy met een vachtroller aangebracht.
    Waarschijnlijk had ik beter een platte kwast kunnen gebruiken.
    Enfin , er zit niets anders op dan glad schuren en nieuwe laag epoxy aan te brengen.
    Nu heb ik voor mijn eerdere modellen epoxy van International gebruikt, deze heb ik ook steeds aangebracht met een vacht roller.
    Dat ging wel altijd goed.
    Nu Wilsor om advies gevraagd , deze zeggen : 2e laag wordt waarschijnlijk wel gladder.
    Al met al , ik baal er nogal van , ik krijg de romp nooit zo mooi glad als voor het aanbrengen van de Wilsor Epoxy.
    Denk dat ik ga proberen om ergens International epoxy te kopen en dit te gaan gebruiken.
    Hierbij enkele foto's.

    Gr. Menne

    Epoxy 15-5-2023 (1) (Aangepast).jpg


    Epoxy 15-5-2023 (2) (Aangepast).jpg

    Epoxy 15-5-2023 (3) (Aangepast).jpg
     
  19. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Maar dit schuur je met waterproof schuurpapier spiegelglad, hoor.
    Kost wat ellebogenstoom, maar lukt wel.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is wel even balen Menne! Zou de romp dof schuren en dan op een klein stukje met de kwast de epoxy opbrengen. En kijken of dat beter uitvloeit. Hoe was het met de temperatuur en de potlife? Het lijkt of de epoxy niet goed wilde vloeien. Best kans dat het met de kwast beter uitstrijkt/vloeit en de putjes zich vullen. Zo niet dan wordt het uitgebreid schuren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina