Zo heel af en toe komt er een ding op de markt dat al mijn schakelaartjes AAN klikt. De Plus was de vorige keer, nu deed de Alien van Sansibear het Ik zet hem maar tussen het zweefvliegen want het is vanalles tegelijk, hellingzwever, DLG, overige/experimenteel?....maar in de eerste plaats een zwever. De bijgeleverde werp-blade is een 'echte' voor het betere smijtwerk om hem boven elke helling of bult te kunnen gooien en volgens de FMT kan hij ook en thermiekbelletje lekker uitdraaien......dus een soort Alula maar dan volgepompt met Anabole Steroïde Ik twijfel nog of ik hem op 1 of 2S moet vliegen. Geadviseerd is 2S350 maar ik weet niet hoe lang je daar mee kan vliegen, ik wil toch minimaal 1 uur kunnen spelen. Ik weet in ieder geval vrij zeker dat ik hier veel lol mee ga beleven
Ik haal op 2S 300 (hobbyking nanotech) met een concept CX5 een dik uur met 4 servo's. Die accutjes zijn prettig klein en licht (17g). Ik zou wel even een spanningswaarschuwing op je zender programmeren, sirene af laten gaan als je onder de 7.2 volt zakt. De facto ben je dan ruim op tijd. Natuurlijk wel zorgen dat ontvangers en servo's tegen 8.4 volt bestand zijn.
Bedankt voor je input Als ik de accu verwisselbaar laat kan ik met 2 accutjes dus wel een goede middag vliegen.....dat klinkt goed! Ik denk dat het dynamische karakter van dit ding 2S wel rechtvaardig, niet zozeer voor de kracht dan wel voor de snelheid. En ik ga hem vliegen met een frsky ontvanger en er zitten KST X08's op rol/hoogte en X06 op richting dus qua voltage komt dat ook wel goed. Hier doet hij er vanalles mee, van snel vlieg tot rustig rondjes sturen En hier zijn ze met een van de preproductie modellen aan het gooien Ikvinumleuk!
En dat is allemaal jouw schuld Rick! Als jij mij toen in Oostenrijk niet aan de Alula had gezet zou ik deze nu vast niet zo leuk hebben gevonden
Het is niet mijn ding fantasie modellen . Maar ik begrijp volledig je enthousiasme . Veel plezier er mee
Dat mag hoor Probleem is dat ik bijna alles wel leuk vind maar je kan nu eenmaal niet alles hebben dus laat ik mijzelf alleen gaan als ik iets tegen kom wat mij echt prikkelt. Ik hoop komend jaar de bouwkriebels ook weer te krijgen maar ook dat kan ik niet afdwingen. Tot die tijd geniet ik van de kleine dingen
Ik heb hem voor mijn verjaardag gekocht. Het duurt alleen nog 2 maandan voordat ik jarig ben en ik heb besloten dat ik zo lang niet kan wachten Dus heb ik gisteren de werp-blade geplaatst. In de manual staat duidelijk aangegeven waar je een sleufje moet maken, beide tips zijn er voor verstevigd dus je mag zelf kiezen voor links of rechtshandig. Ik ben wel linkshandig maar ik gooi met rechts dus zit hij in de linkertip. Ik heb er geen voortgangsfotos van maar met een 1,5mm boortje heb ik een rij gaatjes geboord en met een vijltje heb ik daarna stukje bij beetje de sleuf op maat gemaakt. Ik heb de blade eerst met CA gefixeerd, met lamineerepoxy verder afgelijmd en met de heteluchtblazer de epoxy lekker warm gemaakt en laten vloeien. En dit is het resultaat Vanmiddag ga ik hem balanceren op de club. (Bouwzaterdag, beetje socializen, sterke verhalen vertellen, jullie kennen het wel) Het instructie-boekje geeft uitgebreide gegevens voor roeruitslagen en presets voor Start, Cruise, Speed en Thermal alsmede het CG; 29,5mm van de voorlijst aan de wortel De test in de FMT sprak over 30mm dus daar ga ik op mikken. Ik heb loodhagelkorrels in huis gehaald dus die kan ik grammetje voor grammetje in de neus laten vallen en met CA vastplakken. (Dat is in ieder geval het plan)
Heel sexy weegschaaltje hoor! Maar......hij werkt nét niet voor dit kistje. Waarom niet? De vleugel ligt op 4 punten op het weegschaaltje en op basis van de verdeling over die punten rekent hij uit waar je cg zit. Het eerste probleem is dat de steuntjes precies even ver uit elkaar zitten als de roerhoorntjes en hij dus niet goed op die steuntjes ligt. Dan kan je hem er nog ondersteboven op leggen maar dan komt het volgende probleem: het voorste steuntje waar de vleugel op rust zit iets meer dan 3cm achter de pennen waar de neuslijst tegenaan moet liggen. Het geadviseerde zwaartepunt van dit ding zit daar net voor waardoor hij voorover kantelt en niet op de 4 steuntjes blijft liggen. Hij hangt aan de achterkant ruim 1 cm boven de steuntjes. Daardoor heb je m.i. geen goede meting en mijn vingertoppen bevestigen dat gezien het feit dat de weegschaal, met 65gram in de neus, nog steeds 34mm aangeeft en hij op mijn vingertoppen op +-30mm wel vooroverkantelt. (Even voor de gewichts-neuroten: een langere romp/neus had het toevoegen van lood kunnen voorkomen maar zou door de grotere inertie ook een groter kielvlak nodig hebben wat de wendbaarheid weer negatief beinvloed en per saldo maar heel weinig gewichtsvoordeel zou opleveren) De manual vermeld dat er ongeveer 45 gram in de neus moet. Ik ga met epoxy en loodkogeltjes in eerste instantie 30gram helemaal in het puntje plakken en dan met losse plakjes aanvullen tot de 60gram waar ik met mijn vingertoppen op uit kom. En dan zal hij in de lucht moeten gaan laten zien waar ik werkelijk op uit ga komen en wanneer dat gaat zijn?? Ik durf het niet te zeggen want het weer is echt droevig zeg......als deze winter zo blijft wordt het misschien toch pas maart voordat ik er mee kan vliegen
Je kan de vleugel 10 mm naar achteren op de schaal leggen en dan die 10 mm van het gemeten zwp aftrekken.
Zeker, die hadden we ook verzonnen maar we liepen vast op hoe we die 10mm precies uit konden meten. Een vulblokje werkt wel maar bij het ertussenuit trekken verschoof hij weer en ben je weer een mm verplaatst en ben je dus ongeveer zo precies bezig als op je vingers balanceren Maar we komen er wel hoor Het lood/epoxy-mengseltje ligt lekker uit te harden. En ik heb een vleugelhoesje geplakt van bubbeltjesfolie
Vandaag was het dan eindelijk zo ver dat ik de Alien een luchtdoop kon geven! Hij lag al een tijdje klaar met de instellingen volgens het boekje qua CG en roeruitslagen maar ik kwam er maar niet aan toe Vandaag heeft een vliegmaatje eerst een paar gewone handstarts voor mij gedaan zodat ik de eerste trimaanpassingen kon doen voor een normale glijvlucht (moest bijna de helft van mijn teimbereik down trimmen). Toen voorzichtig een zwaai aan de vleugeltip die uitwees dat er voor de start nog meer down nodig was. En daarna kon ik zelf gaan gooien en voelen en kijken. De elevons konden dus een stuk minder omhoog staan voor de vlucht, met minder differentiatie dan voor geschreven vanwege een flinke element 'up' bij rolroerinput. Hoogteroeruitslag heb ik nog even niets aan gedaan, die lijkt wat aan de grote kant maar dat vind ik meestal niet zo erg. De reactie op richting was ik aangenaam door verrast! Vele malen beter dan op de Helios en echt fijn om hem mee de bocht door te sturen Die heb ik ook 20% met rol mee gemixed en daar kreeg ik hem vandaag tot 2 keer toe mee in een bel gecirkeld.....heel fijn! Voor de goede DLG start moet ik nog even verder spelen want hij wil nog iets te makkelijk omhoog waardoor ik niet lekker hard kon gooien Maar hij haalt al best een goede uitgangshoogte, zoals gezegd heb ik hem 2 keer in de thermiek gekregen, maar ik weet zeker dat er nog wat meters extra komen als ik goed door kan draaien. Voor de volgende keer ga ik eerst de huidige nul-stand van de elevons goed vaststellen en aanpassen zodat ik weer mijn volledige trimbereik kan gebruiken. En haal ik een paar gram lood uit de neus omdat de duikproef een hele snelle herstel aan toonde en dan begint het feestje weer opnieuw want ik heb wel gemerkt dat hij heel gevoelig is voor de kleinste aanpassingen. Hij vraagt iets meer gewenning, geduld en aandacht dan mijn oude DLG (ik heb alleen mijn ex Helios als referentie) maar ik vind het écht een leuk ding zeg!