Align 3G Trex 600

Discussie in 'Flybarless' gestart door jeroenie101, 2 okt 2011.

  1. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi,

    Ik heb vandaag m'n Trex 600 FBL opgehaald met een Align 3G. (ong. 2 jaar oud en door een 3d vlieger als 2de heli gebruikt)
    Ik heb altijd met een Trex 450 Pro Flybar gevlogen dus ik weet al wat de hobby inhoud enz.
    In het FBL circuit ben ik nu totaal nieuw.

    Toen ik de heli ging ophalen, is die nog voorgevlogen en alles deed het heel goed. Diegene heeft zijn ontvanger (Spektrum 6100E) eruit gehaald en ik heb thuis die van mij zelf erin gezet.
    Nadat ik hem er heb ingezet en verbonden heb, meteen alles getest. (De electronica is aangesloten op een BEC van Align)

    De swash gaat 3x op en neer alleen dan hangt de swash scheef. Als je van voren kijkt hangt de rechter servo naar beneden. Alle sticks werken verder wel zoals ze het horen te doen.
    Ik heb ook geprobeerd om de heli aan te zetten zonder m'n zender, alleen dan hangt die dus nog scheef. Het zit dus in de heli.

    Aangezien die het vanmorgen nog deed zit het niet in een servo of zoiets.

    Weten jullie zo gauw wat dit probleem is of hoe ik dit ga oplossen?
    Ik heb ook gezien dat je hem via de computer kunt aansluiten en updaten.
    Zelf heb ik er geen kabel bij gekregen maar deze probeer ik nog ergens te kopen.

    Ik hoop dat jullie weten wat dit probleem is.

    Groet,
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2011
  2. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    misschien kun je het et beste even vragen aan de verkoper. misschien is de zender anders ingesteld. verder is het wel handig om aan tegeven welk fbl systeem er op zit.

    oops de post iet gezien dat et om een 3gx gaat
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  3. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Daar heb je inderdaad gelijk in, er zit een Align 3GX in.
    De verkoper weet het ook niet omdat ik hem vanmorgen nog normaal heb zien vliegen met zijn zender.
    In mijn zender(DX6i) staat alles goed zoals ik het zie. Ook de subtrims.

    Ik zou hem eventueel wel kunnen sub trimmen of het linkje verstellen alleen hij heeft het gewoon normaal gedaan.
     
  4. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    zijn jullie zenders dezelfde?
    heb je het programma overgenomen?
    Wss zitten er trims in de 3Gx ofwel in zijn zender. kan trouwens bijna niet anders...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de 3g is het scheef staan van de swash na opstarten/onder spanning zetten een teken van een foutmelding.
    Waarschijnlijk zal dit bij de 3gx ook het geval zijn.

    Check de sensorkabel, die wil dan nog wel eens niet goed zitten
    Check ook even of toevallig je servo's allemaal wel de goede kant op gaan

    reageerd de afhangende servo wel op de stickinput?
     
  6. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    compleet nieuw programma opstarten en opnieuw instellen vanaf NUL.
    wel de gain op de tail noteren is e handig uitgangspunt.

    ie had mss ook een andere reverse staan?
     
  7. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb al mijn instellingen van mijn Trex 450 gekopieerd.
    Ik heb hieruit dan alle trims op nul gezet.

    De servo reageert wel op input. Alle servo reageren goed.


    Zeggen jullie dat het het beste is om heb opnieuw te installeren/updaten en dan alles opnieuw in te stellen?
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    met fbl ben je bijna wel verplicht om de setup compleet over te doen. Het gaat er deels ook om dat de heli je zender "leert kennen". En dan gaat het voornamelijk om de middenpunten en je stuurrange
     
  9. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ja want ik weet er nu nog echt niks van af en als ik hem inderdaad helemaal opnieuw instel, weet ik ook hoe alles werkt.

    Is er ook nog een manier om dit te doen?
    Dus hoe haal ik hem helemaal leeg zoals die nieuw zou zijn?
    En heb ik dan ook de computer nodig? Anders moet ik namelijk nog even wachten op de kabel.
     
  10. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    een 3gx programmeer je normaal met de pc er zit standaard ook een usb link bij

    gewoon alle stappen opnieuw doorlopen zou voldoende moeten zijn
     
  11. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de kabel er niet bij gekregen. Ik zal hier nog is even achteraan gaan.
    Is het ook verstandig om hem meteen te updaten naar V3?
     
  12. abkulker

    abkulker

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    3
    Hoi,

    Je zegt dat je de instellingen van de 450 over hebt genomen. Heeft deze ook een flybarless systeem. Want bij een flybarless systeem heb je geen mixen in je zender staan en op een flybar heli wel.
     
  13. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Nee, deze had een flybar.
    Wat moet ik dan allemaal aanpassen?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Jeroen.

    Als het goed is heb je een onderzetter bij je 3gx gekregen, waar met koeieletters HANDLEIDING of MANUAL gedrukt staat.

    pak een NIEUW menu, dus volledig leeg in de zender en begin helemaal vanaf 0 met instellen. Bekijk even in de handleiding wat je nodig hebt qua instelling. Dus of je een normale swash voor een 450 (de H3 ) in moet stellen, of dat je dit juist niet moet doen. MOET in de handleiding staan!!!

    De 3g had gewoon de normale instelling die je met een flybar ook hebt (dus gewoon helimixers etc), ik weet niet hoe dit bij de 3gx zit
    maar dit zou in de handleiding dus vermeld moeten zijn.

    Gewooon uit 0 beginnen, pak er een paar handleidingen bij en verdiep je erin.
    dingen overnemen heeft geen nut, dan weet je bij de volgende heli of zender nog niet hoe je het in moet stellen.
    Daarnaast heeft iedere heli wat andere waardes nodig, en iedere helivlieger doet het weer op zijn eigen manier.
     
  15. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor je uitgebreiden uitleg!

    Ik heb er niks bij gekregen. Alleen de heli met lipo en dat is het.

    Met de handleidingen, welke bedoel je dan?
    Van de heli zelf of van het 3GX apparaat?

    Ik zal ze alle 2 alvast gaan downloaden en eens gaan bekijken.

    (Even voor de duidelijkheid: Ik HAD een Trex 450 MET Flybar en ik heb nu een Trex 600 ZONDER Flybar en er zit dan de Align 3G Control Unit in)
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  16. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Foutje, er zit een Align 3G control unit in met een 3G sensor voor de staart.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Even opletten, een 3g is een heel ander apparaat dan de 3gx
    De 3g ken ik, de 3gx nog niet.

    Ik vermoed dat je alledrie de handleidingen moet hebben
    In de 3gx handleiding zal iets staan over de swashinstelling of mixers
    In de heli handleiding wat algemeen (kanaalindeling etc)
    Zenderhandleiding voor de rest

    Desnoods iemand opzoeken, dat helpt qua snelheid:D
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Nu vraag ik mij toch een aantal zaken af nu ik dit zo lees...

    Aangezien je totaal onbekend bent met fbl systemen en je zomaar denkt dat je de instellingen van je 450 kan overzetten en geen idee hebt dat de mix functies in de zender absoluut niet aan mogen staan etc..

    Om te beginnen: Waarom heb je niet meer geinformeerd bij de verkoper over het fbl sysyteem, hij heeft er immers ervaring mee jij niet.

    Even googles en je hebt zo alle manuals in pdf... moet voor iemand van 15 toch niet zo'n probleem zijn lijkt me.

    Als je gaat programmeren, kijk eens op youtube: daar staan veel handige filmpjes. Heb ik ook veel profijt van gehad toen ik met mn beastX aan de gang ging.

    Want ook ik had totaal geen ervaring met fbl toen ik mn trex 550 met beastX ging bouwen en afstellen. Aangezien ik niemand in mn omgeving had die ervaring had met fbl systemen heb ik een paar goede filmpjes opgezocht op youtube als backup. Erg handig.

    Maar aangezien een fbl systeem je heli ook tot puin kan reduceren door verkeerde instellingen heb ik de maiden van mijn heli uitgesteld tot een meeting waar ik heen zou ( compass after summer meet in Nistelrode afgelopen maand). Daar waren massa's mensen die bekend waren met het systeem en heeft toevallig Remon ( NL kampioen 3D sportklasse als ik me niet vergis) mijn beastx gecontroleerd en wat puntjes ge-finetuned. Tevens een paar belangrijke tips gehad mbt tot het opstijgen en landen met fbl. Daar gelden even een paar andere regels dan je gewend bent.

    Kortom: laat jezelf goed inlichten en de heli, incl de fbl instellingen controleren door iemand die goed bekend is met het systeem. Dat scheelt je een potentiele crash.

    Ik heb op die meeting mijn 550 met dank aan Remon een succesvolle maiden kunnen geven en ging met een perfect vliegende machine weer gerust naar huis.

    Just my 2 cents...

    Merlijn
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  19. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt dat je wilt meedenken;)

    Ik ga er morgenmiddag uit school voor zitten en dan ga ik alles is even goed doorlezen en dan proberen om het te verhelpen.
    Lukt dit niet, dan weet ik iemand te vinden die mij er wel bij wilt helpen.

    Klopt het dat de swash naar rechts gaat hangen om aan te geven dat er een fout is?
     
  20. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Merlijn,

    Ik heb ook aan de verkoper gevraagd hoe ik het moet gaan instellen.
    Hij zei dat ik gewoon m'n oude menu kon kopiƫren en er mee weg kon vliegen.
    Dit blijkt dus helemaal niet zo te zijn.

    Morgen ga ik er eens even rustig voor zitten en dan ga ik proberen om het helemaal te begrijpen hoe alles werkt.
    Ik zal ook even gaan kijken om iemand te zoeken die hem nog wilt controleren voor mijn maiden. Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina