Align 3G Trex 600

Voor de 3g heb je ook nog graden voor elevator en aileron, die meet je door de pitch op 0 te zetten, de bladen recht langs de heli zetten, zodat 1 functie 1beweging tot gevolg heeft

Ook wel cyclic pitch geometry genoemd.

Nu heb ik ook is even de 3G manual in pdf doorgebladerd maar moet wel zeggen dat ik dat maar magertjes vind vergeleken met die van de Beastx... die uitleg is werkelijk kraakhelder.

Zoals Student al aanhaald... als je dat deel gemist hebt dan kan je maar beter een vuiniszak meenemen met de maiden...

Zoals Student al aanhaald... als je dat deel gemist hebt dan kan je maar beter een vuiniszak meenemen met de maiden...

Bedankt voor de tip! Ik heb nog wel een vuilniszak liggen dus ik zal hem vast klaar leggen;)

Nee, maar ff serieus:), ik heb toch besloten om hem niet eerder te laten opstijgen voordat die is nagekeken door een echte pro. Dus we zullen nog even moeten wachten op de maiden.

Voorlopig dus nog even in het ''half donker'' genieten van de mooie rotaties van de heli:D

Laatst bewerkt:
Wijs :mrgreen:

Dat soort besluiten kunnen gigantisch veel sleutelwerk schelen

Evt, als je de mogelijkheid hebt naar rotterdam te komen...

Ik wil er wel naar kijken voor je, heb redelijk wat ervaring met flybarless helies waaronder ook de 3G.

Bedankt dat jullie je willen aanbieden alleen ik heb al een afspraak met Anko gemaakt.
Hij geeft er meteen een les bij dus dan kan ik meteen loopings ermee gaan vliegen;)

Ik kon het toch niet laten.
Ik was zo zeker dat ik alles goed had ingesteld en alles nog een keer gecontroleerd en ik heb het toch gedaan.

De heli aangezet en alles nogmaals gecontroleerd.
Langzaam laten optoeren en daar ging die......

Hij steeg langzaam op en ik hield hem zo'n 10cm boven de grond. Hij hing zo stil als ik weet niet wat. Alle inputs geprobeerd en alles werkte zoals het zou moeten horen. Ik ben daarna nog iets hoger gegaan tot 50cm maar daar bleef het wel mee.

Ik heb goed gekeken wat nog allemaal moest worden aangepast en toen weer veilig geland.

Als ik vlieg en ik stuur iets met de staart, dan draait die laat maar zeggen schokkerig weg. Niet heel soepen dus maar met tikjes. Ik heb de gyro gain nog lager gezet maar dit heeft niet echt effect gehad.

Normaal zou ik niet gaan vliegen totdat die is nagekeken door een pro maar ik was gewoon ZO zeker dat alles werkten vandaar dat ik het toch geprobeerd heb:)

Voorlopig laat ik hem weer even aan de grond.
Ik weet wel dat ik veel plezier van deze heli ga hebben!
Hij is zo stabiel!

Laatst bewerkt:
Gain omhoog, ik vermoed dt de staart ook best langzaam reageerde?

Of de staart langzaam reageerden weet ik zo niet. Het was meer even een testvlucht om te kijken of alles werkten.

Ik ben van plan om straks nog een keer tegaan proberen.
Ik zal de gyrogain dan langzaam verhogen.
Hij staat nu op 70% en ik zal dan gaan proberen op 75%.

Gain moet je afstellen door naar hunt gedrag te kijken.
Als je de gain verhoogt, moet je even volgas een rondje om zijn as laten draaien, en abrupt loslaten.

Dus 360 graden draaien, en met een klap stilzetten.

Als de gain te laag staat zal de staat bij het stilzetten even doorschieten, of als een spons een beetje heen en weer gaan.

Je bent op zoek naar de hoogst mogelijke gain.
Gain verhogen tot de staart na het stilzetten begint te hunten, oftewel snel links en rechts na blijft slaan. Staat de gain echt te hoog, blijft hij hierin hangen, en kun je een probleempje hebben. Hou in je achterhoofd dat als dit gebeurt, je zachtjes een beetje stuurinput moet geven, vaak trekt hij zichzelf dan weer recht. (en daarna meteen landen)

Heb je dit punt gevonden, een tik of 5 of 10 gain verlagen, dan zit je goed.

Dus 360 graden draaien, en met een klap stilzetten.

Als de gain te laag staat zal de staat bij het stilzetten even doorschieten, of als een spons een beetje heen en weer gaan.

Heeft te maken met Stopgains. niet met de normale gains..... Gewoon zo hoog zetten zonder dat ie gaat hunten.(snel heen en weer tikken).

PS: het zelf instellen en uitproberen hoort ook bij t leertraject hoor;)

PS: het zelf instellen en uitproberen hoort ook bij t leertraject hoor;)

Ik weet het ik weet het:D

Ik zal het misschien straks nog is even gaan proberen. Het waait momenteel erg hard en aangezien het pas m'n 2de vlucht gaat worden, doe ik het liever wat voorzichtig aan;)

Stopgains...

Als je de computer achterwege houdt, werkt mijn methode..
Hou je een klein tikkie erin zitten, kun je stopgain proberen.

Ik heb met hoge stopgains eens bijna mn 250 geprakt
Het onderdrukt een hunt, maar als de hunt dan eenmaal begint is hij ook meteen volgas aanwezig
Bij de 3g op 3 assen tegelijk is dat dus niet echt fijn, en bijna onmogelijk te landen zonder schade

Sindsdien houd ik de stopgain lekker waar hij is, alleen kleine afwijkingen werk ik er mee weg.

Stopgains...

Als je de computer achterwege houdt, werkt mijn methode..
Hou je een klein tikkie erin zitten, kun je stopgain proberen.

Ik heb met hoge stopgains eens bijna mn 250 geprakt
Het onderdrukt een hunt, maar als de hunt dan eenmaal begint is hij ook meteen volgas aanwezig
Bij de 3g op 3 assen tegelijk is dat dus niet echt fijn, en bijna onmogelijk te landen zonder schade

Sindsdien houd ik de stopgain lekker waar hij is, alleen kleine afwijkingen werk ik er mee weg.

Waar ik op doelde, is dat je met ''een klap stilzetten'' niet de juiste totale gain waarde gaat afstellen omdat je werkt op de stopgains(die meelopen met de totale gain).

Eens...

Maar zolang het afstellen van de gains nog een uitdaging vormt, vind ik persoonlijk dat dan de stopgains etc beter even achterwege gelaten kunnen worden

De combinatie hoge gain en hoge stopgain kan een zeer apart reagerende heli opleveren

Eens...

Maar zolang het afstellen van de gains nog een uitdaging vormt, vind ik persoonlijk dat dan de stopgains etc beter even achterwege gelaten kunnen worden

De combinatie hoge gain en hoge stopgain kan een zeer apart reagerende heli opleveren

Je snapt me echt niet.. de Stopgains, net als de I, en P gains van het headlock component, lopen mee met de gewone gains. lets say de gewone(eigenlijk totale) gain staat op 10, dan zullen de andere gains bijvoorbeeld 5 zijn. zet je de totale gain op 20, verhoog je ook de stopgain automatisch. deze wordt dan bijvoorbeeld 10. Deze lopen zeker mee met een Align gyro, omdat ze niet los in te stellen zijn.

Als je de totale gain afstelt door een klap stil te zetten, dan ben je hem aan het finetunen op de stopgain icm servosnelheid.. je kijkt dan niet meer naar het headlock component, waar je eigenlijk de totale gain op zou moeten afstellen.;)

Ik snap wat je zegt, met mijn eigen heli's doe ik het ook wat anders
En als die stopgain niet in te stellen is, wordt het al lastiger

Maar hoe test je dan het huntgedrag van een heli als de stopgain niet los in te stellen is?
In hoover weet ik dat wel, dat gaat uit zichzelf wel hunten, maar dat zou betekenen dat als je de staart te abrupt laat stoppen in vlucht dat hij meteen de pan uit swingt (uitgaande dat de combo vaste stopgain/normale gain niet 100% is)
Meestal, wat ik iig zie, zie je eerst de "stopgain" hunt komen, en pas een stuk later de normale gain hunt (maar dan moet je al opletten om de hunt controleerbaar te houden)

Nu had ik even moeten zeggen dat ik met de 3g (een align 780) op de 250 vlieg, en dat ik toendertijd de heli niet lekker strak kreeg..
Of het was een dweil, of hij ging hunten op de ele of ail..
Staart was altijd al gevoelig voor hunten
Alle gains stonden zo hoog als het hunten toeliet
Toen met stopgains aan het spelen geweest met de computer, dat was dus niet zo'n succes
Toen wat andere dingen veranderd (vraag me niet meer wat precies :mrgreen:) toen ging het wel goed

Als je geen afzonderlijke parameters kunt instellen is het enige dat je kunt doen de gain zo hoog mogelijk zetten en testen binnen je eigen kunnen.
Ideal is vaak om een funnel met wat wind te doen oid. Gaat hij oscilleren dat zet je je gain iets lager.
Los daarvan kun je met stops de stop gain en met piroetten met voorwaartse snelheid de I gain checken en tunen. Maar daaraan voorafgaand moet je al wel een redelijk correcte gain waarde voor vliegen hebben.
Maar als je alleen kunt hoveren bijvoorbeeld dan word het lastig. Dan kun je hem beter aan de lage kant zetten zodat het nog goed genoeg hovert. Als je dan een abrupte actie moet doen om je heli te redden wil je niet dat de staart in een oscillatie terecht komt.

Back