Align 3G V3.0>V2.1

Hoi,

Kan je de Align 3G firmware V3.0 weer terug zetten naar V2.1??
(zoja hoe?)

Ik had de versie V2.1 er op staan en geen problemen er mee maar heb sinds kort de V3 er op gezet en vliegt niet meer naar mijn wensen
hij blijft maar dolfijnen met voorwaartse vlucht en heb de potmeters nu op verschillende manieren op de unit versteld maar zonder resultaat.
De hoover functie's zijn zo strak als een huis maar overgaand naar voorwaartse vlucht word het steeds gekker zker met een beetje wind,dus wil de V2.1 er weer op zetten omdat deze wel goed werkte,iemand een idee??

Greetz,

Jeroen

De 2.1 download ergens vandaan halen...

Maar,
Dolfijnen is een te trage correctie op de elevator. Staat die gain niet gewoon veels te laag?
Heb je misschien een hoop speling in de kop?

Ga je gain ophogen, ff in hoover een stevige tik op die as geven om eventuele hunt op te merken... Dan blijft hij nog even in de beweging naijlen.

@student,

versie 2.1 heb ik hier al gewoon liggen,

Ik denk inderdaad dat er wat instellingen in V3 t.o.v.V2.1 anders zijn
Ik ga eerst nog even proberen iest software matig in het elevator menu via de pc te veranderen (cylic pitch compensation iets verlagen e.d.)
Ik heb de software wel op de pc maar eigelijk nooit gebruikt om de instellingen te wijzigen,alleen maar om de upgrade V2.1>V3 te doen.
We gaan eens de boel aan de pc hangen en kijken wat er uit komt.
Moeten de potmeters weer op 12 uur staan als je software matig in de pc wat veranderingen gaat maken??

Speling is er niet.

Greetz,

Jeroen

Versie 3 is inderdaad anders, ook qua instellingen..
Ik heb de mijne ook weer opnieuw af moeten richten, en bij de 600 was het verschil te verwaarlozen terwijl de kleintjes (450 en 250) meer werk nodig hadden

ik zou beginnen op de potmeter.
als je nu in de computer nog niets veranderd hebt, even lekker zo laten.
Als het eenmaal vliegt, kun je in de computer wat finetuning doen, maar het moet wel eerst vliegen
Dus op 12 uur beginnen (als hij dat nog niet stond), gaan vliegen, en als hij dolfijnt de elevator gain omhoog schroeven in stappen van 10 graden ong.

Heb je op een gegeven moment de goede waarde gevonden, kun je via de computer de software gain verhogen, waardoor de potmeter weer naar 12 uur kan. Bij de 3g is software gain en potgain een samenwerking, op het achterste tabje (ergens, heb het programma lang niet open gehad) zie je de effectieve totale gain.
Dus door te rommelen met de software gain, kun je de pot op de door jou gewenste stand krijgen

Verder kun je voornamelijk het vlieggedrag en gedragingen wijzigen.
Maar dolfijnen is een afwijking, geen normaal vliegbeeld.
Dus je zal dit eerst ff zo moeten proberen op te lossen

Kan ook trouwens, stel het lukt echt niet, dat er een probleem in de servo's of aansturing zit..

Bedankt student,

Ik ga eerst de boel weer even op 12 uur zetten(elevator stond op 8uur ongeveer dus tegen de klok in gedraaid,waarschijnlijk de verkeerde kant op)
Ga nu eerst alles weer basis zetten en weer op nieuw proberen.
1 oplossing is er zowie zo al opgelosd er was 1 tandje van de elvator servo gesneuveld,deze servo heb ik vannacht al vervangen.
de vorige servo was laatst gesneuveld met V2.1 en er een nieuwe op gezet maar deze nieuwe blijkt dus niet nieuw te zijn waar ik hem gekocht heb laatst bij de winkel??!!
heb dus weer de servo eruit gehaald en een nieuw (gecontroleerd binnen werkje er in gezet) en toen V3 er opgezet
We gaan het weer eens proberen af te stellen na dat alles weer basis staat en dan maar kijken ofdat ik wel de goede richting op draaid met die 2 pot meters op de unit voordat ik wat met de pc verandert

Thanks,

Jeroen

Dat zou meteen wel eens de oplossing kunnen zijn :mrgreen:
Estabs zijn net staartgryo's, ze kunnen verrekte veeleisend zijn soms..

Let wel op met de elevator gain, op 12 uur voorzie ik geen problemen, maar doe bij iedere gainverandering even een flinke rammel over de betreffende as..
De elevator is de eerste die gaat hunten, kom je daar pas na 10 gainveranderingen achter kan dit wel eens een hele spannende hunt worden ;-)

Met de klok mee is trouwens gain erbij, tegen de klok in is gain eraf.

Dolfijnen komt voort uit het originele vlieggedrag van een flybarles heli.
bij een snelle vlucht rechtuit zal de heli rechtsaf en omhoog willen trekken.
des te hoger de luchtsnelheid om de rotor, des te erger dit gedrag (oftewel, des te sneller je vliegt, des te erger het wordt)
Als een heli met estab dolfijnt, corrigeert de estab niet voldoende, dus gain omhoog.
Word het dolfijnen erger en minder erg terwijl je op dezelfde snelheid voorbij komt, is er wat anders aan de hand, dan moet je het in de heli gaan zoeken.

Maar dat zien we dan wel, ga eerst vliegen en kijk wat het doet..

Goed bedankt,

We gaan eens de boel op 12 uur basis zetten en kijken wat ie gaat doen
Waarschijnlijk lag het toch aan het servo tandje(als je denkt dat iets nieuws is ga je er van uit dat het nieuw is!!??) vandaar dat ik voorheen er geen problemen mee had
Kijken ofdat ie in hoover niets hobbelt/hunt e.d. en dan weer fast voorwaartse vlucht proberen.(die rare hunt heb ik al eens meegemaakt en was hem bijna kwijt:oops:)
Op naar het test veld.
Thanks voor je adviezen

Greetz,

jeroen

bij een snelle vlucht rechtuit zal de heli rechtsaf en omhoog willen trekken.
des te hoger de luchtsnelheid om de rotor, des te erger dit gedrag (oftewel, des te sneller je vliegt, des te erger het wordt)

Euh.... is bij een rechtsdraaiende rotor toch echt linksaf hoor;)
(Neus) omhoog is voor beide draairichtingen gelijk, linksaf of rechtsaf is altijd TEGEN de draairichting van de rotor in....

Maakt verder niet uit bij E-stab, die corrigeert toch wel. Zonder E-stab gaat het een behoorlijke roll (woordgrapje) spelen....

Groet, Bert

Ken je dat, dat je het zelf automatisch wegstuurt en dan echt na moet denken om te kijken welke kant zo'n ding opgaat :mrgreen:
Daarnaast blijft het lastig om op de jbf (jan boeren fluitjes) methode te volgen waarom die reactie tegenovergesteld zit ;-)

Verder, mijn ervaring met rigid vliegen heeft me al een aantal keren ernstig geholpen met het afstellen van een estab...
Dat ding corrigeert natuurlijk wel, maar het gevoel van waar en bepaald gedrag vandaan komt ben je met zo'n ding een beetje kwijt.
Net als dit geval, je zou zeggen dat de estab aan het rommelen is. Voor je het weet ben je weken aan het klooien, tot je erachter komt dat het in de heli zelf zit

Tegenwoordig merk ik aan het gedrag van de estab wel eens dat er ergens iets aan het rommelen is in de heli..

Rigid vliegen blijft leuk trouwens..
Behalve met heel vlagerige wind, van 0 tot 4 bft, dan wordt zo'n klein apparaat opeens een hele uitdaging om normaal een leuk achtje te vliegen :mrgreen:

Rigid vliegen blijft leuk trouwens..
Behalve met heel vlagerige wind, van 0 tot 4 bft, dan wordt zo'n klein apparaat opeens een hele uitdaging om normaal een leuk achtje te vliegen :mrgreen:

[URL="
size BO-105 (high wind no estab) - YouTube[/URL] :mrgreen:

4 Bft met uitschieters naar 5....
Gek genoeg moet je dan juist niet al te veel sturen: 99% van de "klappen naar links" word onmiddelijk gevolgd door een evengrote "klap naar rechts"....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, daar heb ik nog niet zoveel moeite mee...
Met hoover valt het ook mee, dan blijft de heli hetzelfde staan tov de windrichting

Het grootste "probleem" heb ik met het draaien aan beide zijden van de acht, dan verdraait de heli tov de langsstromende lucht, waardoor in korte tijd even stevig gecorrigeerd moet worden als de vlaag net op dat moment zijn hoogtepunt heeft..
Oftewel, op het rechte stuk heb ik hem netjes vlak staan, en moet ik dus een bepaalde correctie standaard maken om hem recht te houden
In de bocht draait de heli, en wordt de luchtstroming opeens heel anders, waardoor ik dus even verdraait goed op moet letten dat hij niet spontaan een looping draait/de grond in wil

Maar dat houdt het spannend:mrgreen:
Ff wennen, maar ik kan hem al aardig rondvliegen.
Misschien dit seizoen eens zachtjes aan naar de looping werken..

Btw, het vliegbeeld in je filmpje herken ik inderdaad van mijn eigen rigid ;-)
Goed te zien dat die bij jou ook van zulke bokkesprongen maakt
Al moet ik zeggen dat zwaardere bladen voor mij een hoop heeft opgelost, hij wil nu veel minder snel spontaan van richting veranderen

Het grootste "probleem" heb ik met het draaien aan beide zijden van de acht, dan verdraait de heli tov de langsstromende lucht, waardoor in korte tijd even stevig gecorrigeerd moet worden als de vlaag net op dat moment zijn hoogtepunt heeft..
Oftewel, op het rechte stuk heb ik hem netjes vlak staan, en moet ik dus een bepaalde correctie standaard maken om hem recht te houden
In de bocht draait de heli, en wordt de luchtstroming opeens heel anders, waardoor ik dus even verdraait goed op moet letten dat hij niet spontaan een looping draait/de grond in wil

Waarschijnlijk komt dat omdat je met HH vliegt, en daardoor de staart dwars op de wind draait zonder dat echt zelf in de gaten te hebben. Met de feedback van een rate-gyro heb je daar, na wat gewenning, minder last van, omdat je het "aan voelt komen" en dus eigenlijk al in het voren kunt corrigeren.
Als je goed kijkt, zie je dat ik de staart gewoon lekker laat "windvanen" en dat reduceert die rare neigingen een heel stuk.
In het echie vliegen ze ook zo, en houden ze gewoon de neus in de richting van de aanstroomrichting (kost alleen maar onnodig vermogen om die staart tegen de wind op te drukken) en corrigeren ze de ware koers om op de gewenste grondkoers uit te komen. Niet alleen bij heli's, maar bij alles wat vliegt/vaart.

Exact dat is dan ook de reden dat ik NIET met HH vlieg, het kost me teveel feedback, en levert me teveel ongewenste nevenreacties op, precies wat jij nu omschrijft. Helaas is met "pod&boom" in 450 size vliegen zonder HH niet zo heel prettig (laterale verhoudingen zijn heel anders als bij grotere heli's of schaalrompjes, waardoor het windvaan-effect vrijwel verwaarloosbaar is)

Ik vlieg overigens juist extreem lichte bladen, 17 gram per blad.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
lekkere klappen die BO105 met die wind,ook een lekker stuk draad hangt er onder de BO105 te bengelen??9ontvangerkabel?!)niet bang dat ie in de rotor komt??

Greetz,
Jeroen

Zolang je niet inverted gaat..... :D

Is inderdaad de antenne maar ik gebruik hem ook als "tell-tale"

Groet, Bert

@brutus
Je ziet in het filmpje heel erg de neiging achterover te willen gaan als de wind eroverheen komt.
Ik had eerst de align bladen erop (de carbon, standaard), relatief licht per blad. Hij was daar zo gevoelig mee dat ik het idee kreeg dat ik hem nooit netjes zou kunnen hooveren.
Het kleinste beetje wind zorgde voor een achterover duik effect, het leek precies op het gedrag in het filmpje. Alleen deed die van mij het ook bij windkracht 2, en net zo erg ;-)

Toen de edge fbl bladen van mn 450 af gesloopt, daarmee ging het al een stuk beter (die zijn wat zwaarder per blad, en het zwaartepunt ligt verder naar de tips)

Nu heb ik radix fbl, die zijn weer een stuk zwaarder, nu vliegt hij gewoon lekker.
Ook de neiging om omhoog en linksaf te willen (heb ik het nu wel goed:mrgreen:) is een stuk minder
Zal wel met het gyroeffect van de rotor te maken hebben, vermoed ik zo

Maar de tip betreffende de gyro zal ik eens proberen, meestal heb ik last van een grof hoogteverschil in de bochten, maar de staart kan idd ook nog wat vertellen in dit verhaal.
Maar vaak sta ik dwars op de wind. zo is ons veld een beetje ingericht, en vaak heb ik geen zin om even netjes met mijn neus naar de wind toe te gaan staan (als het qua veld al zou gaan)
Waarschijnlijk schuilt daar ook een groot deel van mijn probleem...

Het achterover komen is gewoon hetzelfde effect als het "neus omhoog" bij voorwaarts vliegen. Dat spreekt gewoon vanzelf. Het word wat versterkt doordat de heli hooverend in de wind opeens begint te klimmen, en G-krachten versterken de effecten (zie ergens dat artikel van mij over meerbladskoppen, daar staat dat in uitgelegd).

Zwaardere bladen maken de heli niet stabieler, maar maken alleen de precessie (de eigenbeweging van de rotor-as ten gevolgen van de externe invloed) langzamer. Jij ervaart dit als stabieler, en dat geeft niet, als je het zo ervaart, dan helpt dat alleen maar. Maar er verandert niets aan die stabiliteit. Hetzelfde geld voor die "omhoog en linksaf" neiging. Die is alleen maar vertraagd, niet verminderd.

De reactie op stuuruitslagen is in exact dezelfde mate vertraagd, en ik ben 100% met je eens dat dat meestal een aangenamer vliegende heli oplevert. Dus welke naam het beestje heeft doet er niet zo heel veel toe.

Dat gaat pas spelen als je aan die benamingen redenaties gaat knopen en daar weer oplossingen aan gaat ontlenen. Dan bestaat het risico (zeg niet dat het gebeurt) dat je denkfouten maakt of verkeerde conclusies trekt.

Ik gebruik heel flexibele bladen, en die flex heeft ook erg veel invloed op hoe de heli reageert. En op DAT moment komt bijvoorbeeld naar voren dat het bladgewicht niet zozeer de "stabiliteit" vergroot, want het machientje blijkt in elk geval prima controleerbaar. Het beínvloed vooral de "karakteristiek" om het wat beter onder woorden te brengen.

Voorheen had ik vrij lichte, maar vooral absoluut starre carbon bladen. Die stuurden goed bij windstil weer, maar waren een absolute draak om met voorwaartse snelheid, danwel wind te vliegen. Die bladen waren 23 gram, de huidige Spinbladeszijn 17 gram, en toch vliegt het nu stukken beter. Ik had uitgaande van die verkeerde redenatie (zwaardere bladen zijn stabieler...) het tegenovergestelde verwacht, dus dat was voor mij ook een leermomentje. Dat het niet altijd opgaat, blijkt uit dat Didier N meldde dat de 600 size halfsymetrische Spinblades weer wél als een draak sturen met de hand.

Inderdaad heeft dwars op de wind vliegen een absoluut vervelend effect bij rigid vliegen: de heli gaat verschrikkelijk "uit trim" vliegen en ik heb er een absolute bloedhekel aan. Uitsluitend bij terugtaxiën naar de pitts ga ik dwars op de wind, al het andere blijf ik keurig netjes trouw aan het ouderwetse "neus in de wind" principe. Ik leer het mijn leerlingen ook absoluut aan dat te doen: je kunt later altijd nog leren dwars op de wind te vliegen, maar als de gewoonte er eenmaal in zit, word schaal vliegen domweg een gevaarlijke bezigheid, ook al gebruik je E-stab.

Groet, Bert

Leuk, al die verschillende factoren;-)

Het meerbladskoppen verhaal ken ik, hebben we ooit in het verleden wel eens wat discussies over gehad betreffende de toepassing op erg kleine heli's (zoals mijn 250 en 450 toendertijd)

Ik vermoed, dat flexibele bladen door de flex hetzelfde effect hebben op de reacties van de heli.
Immers, flex zorgt er ook voor dat een reactie in de bladen (wind oid) minder aggressief op de hoofdas wordt doorgegeven
Ik los het op mn hobbyproject op door zware, bijna flexvrije carbon bladen te monteren
Jij hebt juist het tegenovergestelde met hetzelfde effect..

Maar het valt of staat met het aantal bladen wat je wilt proberen tot je een goede set hebt :mrgreen:
Ik had een zware set liggen, dus redeneerde ik dat een zwaardere set alleen maar beter kon worden.. En dat klopte.

En wat betrefd de stuurbewegingen, ze zijn er inderdaad wel.
Alleen bij lichte carbon bladen was de eerste beweging zo argressief en overheersend dat er met wind idd bijna niet mee te vliegen viel.

Betreft trim, als ik me goed herinner, heb jij hem in vlucht recht getrimt.
Ik heb hem dus in hoover getrimt, dus ik heb niet zo'n last van uit trim raken.
Al blijft dwars vliegen nog steeds een uitdaging met de rigid. De estab heli's heb ik er niet zo'n last van, de rigid is andere koek

Maar laten we de ts zijn topic niet al te veel vervuilen verder, ik geloof dat we zijn topic een beetje erg gekaapt hebben :mrgreen:

Maar laten we de ts zijn topic niet al te veel vervuilen verder, ik geloof dat we zijn topic een beetje erg gekaapt hebben :mrgreen:

Klopt, ik kwam er ook pas drie posts terug achter dat we in het FBL subforum zaten....

Excuus daarvoor, was ook weer niet mijn bedoeling.:oops:

Groet, Bert

Back