Align 3G voedingsprobleem swash servo's

Dit lijkt me wel een belangrijk aandachtspunt, vooral voor de mensen die met de 3G unit in grotere heli's en dus met zwaardere servo's vliegen

Op Helifreak loopt een draad over een voedingsprobleem van de align 3G flybarless unit.
Hier schijnt een ontwerpfout in te zitten wat de stroomvoorziening van de swash servo's betreft.

De voedingsspanning wordt van de ontvanger naar de 3G unit alleen doorgegeven via de aileron kabel, dit is maar een dun draadje en kan de benodigde stroom voor de digitale swash servo's niet leveren waardoor al bij gemiddelde belasting van de swash servo's de voedingsspanning naar deze servo's inzakt en ze dus een stuk minder presteren.
De investering in een goede zware BEC in je heli wordt dus bij gebruik van de 3G unit teniet gedaan.

HeliFreak - View Single Post - Read: 3G Servo Bus Concern

Read: 3G Servo Bus Concern - HeliFreak

Op Helifreak zijn al wat mensen die dit getest hebben en bevestigen maar Align geeft geen reaktie.

Het probleem is vrij eenvoudig te verhelpen door een extra voedingsbus voor de servo's te maken.
 
Align 3G

Ik denk dat als je dit systeem gebruikt met de aan bevolen setup,dat dit verder geen probleem is.Tenminste ik heb dit nog niet ervaren.Met de normale 4.8 volt servo's zal je niet zo snel een voedingsprobleem krijgen.
Het word een ander verhaal,als je de manuel leest,daar ziet staan dat het systeem tot 8 volt kan hebben en hieruit gaat concluderen dat je zomaar 7 volt servo's kan gaan monteren.;)
 
Ik gebruik de 3G met de vrij dorstige JR 8717 servo's en heb nergens last van
 
Tuurlijk wel achterlijk van Align om door 1 draadje alle stroom te laten lopen...:sleeping: ( voor grotere heli's )
 
Ik denk dat als je dit systeem gebruikt met de aan bevolen setup,dat dit verder geen probleem is.Tenminste ik heb dit nog niet ervaren.Met de normale 4.8 volt servo's zal je niet zo snel een voedingsprobleem krijgen.
Het word een ander verhaal,als je de manuel leest,daar ziet staan dat het systeem tot 8 volt kan hebben en hieruit gaat concluderen dat je zomaar 7 volt servo's kan gaan monteren.;)

Ja ook dat hebben ze niet slim bedacht bij Align, de mensen die een high voltage setup in hun heli hebben moeten moeten dus zowiezo de servo's apart voeden omdat er anders maar 4,8 volt naar de servo's gaat.:(
 
Bij voor 8 Volt ontworpen servo's zal, bij gelijk vermogen de opgenomen stroom veel lager zijn. Immers P=U x I. Hoe hoger de spanning, des te lager de stroom.
 
dat wou ik nu precies zeggen.
hoe hoger de spanning hoe minder de problemen.
juist met 4.8v zijn de stromen hoger en dus eerder problemen.
alan vliegt met 8v dus hij merkt dit niet.

P=UxI
Vermogen=Spanning x Stroom
Stel je gebruikt 32W
32W = 8V x 4A
32W = 4,8V x 6,67A

Op 4,8V loopt er dus 67% meer stroom door het zelfde kabeltje.
De stroom geeft de beperking, niet de spanning (met deze lage spanningen tenminste).
 
Laatst bewerkt:
dat wou ik nu precies zeggen.
hoe hoger de spanning hoe minder de problemen.
juist met 4.8v zijn de stromen hoger en dus eerder problemen.
alan vliegt met 8v dus hij merkt dit niet.

P=UxI
Vermogen=Spanning x Stroom
Stel je gebruikt 32W
32W = 8V x 4A
32W = 4,8V x 6,67A

Op 4,8V loopt er dus 67% meer stroom door het zelfde kabeltje.
De stroom geeft de beperking, niet de spanning (met deze lage spanningen tenminste).

Dus gewoon op 8V gebruiken dat doe ik ook en gaat prima, tailgyro circuit is een aparte "bus" dus dat is qua spanning mooi gescheiden, dit is bij VStabi niet zo.
Ik heb het idee dat "men" het 3G systeem graag wil bashen overal, het is zeker niet perfect maar voor een 1ste release en de prijs die erbij hoort mag je gewoon echt niet klagen.

Vstabi mag dan (nog) beter zijn maar vergeet niet dat Mikado al heel wat meer jaren ervaring heeft, voor V4 was Vstabi ook geen picknick hoor, wat een drama, heb serieus meerdere malen overwogen om er destijds weer een flybar op te zetten. Die gedachte heb ik met 3G nog niet gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus gewoon op 8V gebruiken dat doe ik ook en gaat prima, tailgyro circuit is een aparte "bus" dus dat is qua spanning mooi gescheiden, dit is bij VStabi niet zo.
Ik heb het idee dat "men" het 3G systeem graag wil bashen overal, het is zeker niet perfect maar voor een 1ste release en de prijs die erbij hoort mag je gewoon echt niet klagen.

Vstabi mag dan (nog) beter zijn maar vergeet niet dat Mikado al heel wat meer jaren ervaring heeft, voor V4 was Vstabi ook geen picknick hoor, wat een drama, heb serieus meerdere malen overwogen om er destijds weer een flybar op te zetten. Die gedachte heb ik met 3G nog niet gehad.

De meeste piloten met een trex 600 of 700 vliegen nog helemaal niet met 8 volt servo's maar hebben wel stroomvretende DS610 of DS620 servo's in hun heli die dus niet optimaal kunnen presteren vanwege de matige voedingsspanning.

Maar ieder moet voor zich weten wat hij met deze info doet, ik vond het belangrijk om toch even aan te kaarten mede omdat dit op helifreak toch wel een belangrijke issue is.
 
De meeste piloten met een trex 600 of 700 vliegen nog helemaal niet met 8 volt servo's maar hebben wel stroomvretende DS610 of DS620 servo's in hun heli die dus niet optimaal kunnen presteren vanwege de matige voedingsspanning.

Maar ieder moet voor zich weten wat hij met deze info doet, ik vond het belangrijk om toch even aan te kaarten mede omdat dit op helifreak toch wel een belangrijke issue is.

De DS610 kan je dus ook op 8V gebruiken, dat gaat prima net als de BLS451 en de JR8717, ik doe dit al meer dan een jaar met 100+ vluchten.
Ik kende het topic op HF al en het is wel goed dat je het onder de aandacht brengt.

Met ieder systeem wat uit wordt gebracht zullen "issues" zijn, als je echter de aantallen verkochte 3G systemen afzet tegen Vstabi dan valt het naar verhouding reuze mee, ik weet dat enkele van de grote USA online winkels in de 1ste maand meer 3G's hebben verkocht dan Vstabi's in een heel jaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De DS610 kan je dus ook op 8V gebruiken, dat gaat prima net als de BLS451 en de JR8717, ik doe dit al meer dan een jaar met 100+ vluchten.
Ik kende het topic op HF al en het is wel goed dat je het onder de aandacht brengt.

Met ieder systeem wat uit wordt gebracht zullen "issues" zijn, als je echter de aantallen verkochte 3G systemen afzet tegen Vstabi dan valt het naar verhouding reuze mee, ik weet dat enkele van de grote USA online winkels in de 1ste maand meer 3G's hebben verkocht dan Vstabi's in een heel jaar.

Dat er met ieder nieuw systeem in het begin issues zijn daar heb je gelijk in maar ik heb dan toch liever tekortkomingen die je met een software update kan oplossen .:rolleyes:
 
ik heb het ook getest met de 3G...
spanning voor de 3G 6V en na de 3G zakte het bijna tot 4V onder belasting.
Het is toch echt wel een issue.
Mijn vertrouwen heeft het niet, die servo stekker verbindingen kunnen ook maar max 5A aan.
tuurlijk gaat het heel veel goed, maar het gaat ook regelmatig fout als je zo op alle fora rondleest.
ik heb teveel heli's de grond in geboord door dit soort onzin.
als je erg veel vliegt zoals ik maak je ook veel mee, en ik neem het zekere voor het onzekere. ook bij al mijn E-heli's gaat een bufferpack naast de bec. heeft al 1 heli gered.
 
3G

Ik had het ook gelezen op helifreak en heb op mijn 700 het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb van alle 3 de swash servo's de rode en zwarte draad rechtsreeks in de ontvanger gedaan(ar7100 8V) en heb alleen de geele draad aangesloten op de 3G unit. Op deze manier krijgen mijn servo's net zoals voor fbl rechtsreeks de spanning uit de ontvanger, alleen de signaal komt dus nog maar uit de 3G unit meer is ook niet nodig. Kan als het nodig is morgen wel proberen wat foto's te plaatsen.
Zit er nu al een week of 7 op zo en nog geen problemen.

gr,
JW
 
Het klopt niet wat hier gezegd word!

Mensen stappen over op 8v, omdat ze meer kracht van hun servo's willen. Dat betekent ook meer stroomopname. Je moet het niet als een hoverende helicopter zien die maar een bepaald vermogen vraagt, maar als een vliegtuigmotor wat meer toeren gaat maken als je er een hogere spanning op zet. Om dat vol te houden, trekt die ook meer stroom.
 
Het klopt niet wat hier gezegd word!

Mensen stappen over op 8v, omdat ze meer kracht van hun servo's willen. Dat betekent ook meer stroomopname. Je moet het niet als een hoverende helicopter zien die maar een bepaald vermogen vraagt, maar als een vliegtuigmotor wat meer toeren gaat maken als je er een hogere spanning op zet. Om dat vol te houden, trekt die ook meer stroom.

Daar heb je volgens mij gelijk in.
Ik heb even de spec's van diverse HV servo's bekeken maar de meeste fabrikanten geven helaas niet aan hoeveel ampere de servo trekt.
Bij de gene die dit wel aangeven gaat bij een hogere voedingsspanning ook het amperage omhoog.
Dit komt waarschijnlijk omdat de servo's digitaal aangestuurd worden.
Dit zou dus betekenen dat high voltage servo's ook niet optimaal kunnen presteren wanneer ze aan een 3G systeem hangen.
 
Eeerrhhmmm, nee.
Je hebt meer vermogen.
Meer vermogen krijg je door meer stroom of meer spanning of beiden.
P= U x I
Vermogen = Stroom x Spanning

Als je op een motor den spanning verhoogd dan hoeft er niet meer stroom te gaan lopen.
Wat wel klopt is dat een 8V servo sneller en sterker is.
Dus waarschijnlijk gebruikt hij zonder belasting net zo veel stroom en gebruikt hij de extra spanning/vermogen voor snelheid.
Maar onder belasting tijdens het vliegen moet hij een bepaalde kracht leveren in bijvoorbeeld een harde stop.
Hiervoor heb je BV 10W power nodig per servo (geen idee wat reele waarden zijn).
Een servo gebruikt (onder belasting) alleen het vermogen wat nodig is, niet meer.
Als je een pen op tilt van de tafel gebruik je ook minder energie als dat je eenkrat bier op tilt.

Om die 10W te leveren met 8V loopt er dan gewoonweg minder stroom om dit te kunnen. Vooral tijdens pieken maakt dit dus uit.
In Idle (zonder belasting) gebruik zullen de stroomverschillen minder heftig zijn. Maar juist tijdens het vliegen gaat dit uit maken.

Als de servo de beperking geeft in stroom opname dan is er niets aan de hand.
Maar als de servo meer kan opnemen dan de draad kan leveren wel.
 
Laatst bewerkt:
Eerste wed van ohm jongens...
als de spanning omhoog gaat gaat ook de stroom omhoog. vermogen kan nooit hetzelfde blijven natuurlijk dus ook die gaat omhoog.

I=U/R weerstand blijft hetzelfde spanning omhoog = stroom omhoog.
en dat resulteerd in dat het vermogen ook omhoog gaat. omdat P=UxI.

bij spoelen en motoren gaat ook de weerstand iets omhoog door inductie.
maar U en I zijn recht evenredig aan elkaar.
 
Ik had het ook gelezen op helifreak en heb op mijn 700 het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb van alle 3 de swash servo's de rode en zwarte draad rechtsreeks in de ontvanger gedaan(ar7100 8V) en heb alleen de geele draad aangesloten op de 3G unit. Op deze manier krijgen mijn servo's net zoals voor fbl rechtsreeks de spanning uit de ontvanger, alleen de signaal komt dus nog maar uit de 3G unit meer is ook niet nodig. Kan als het nodig is morgen wel proberen wat foto's te plaatsen.
Zit er nu al een week of 7 op zo en nog geen problemen.

gr,
JW

Dat is wel een goed idee en voor de stroom tevens de kortste weg, heb je daar een foto van?
 
Kan je dan de swashservo's niet beter direct aan de lipo hangen?
Dan gaan de stromen ook niet over de brug van de ontvanger.
 
Back
Top