align 3g

Hallo, ik heb een T-rex heli gekocht bij [edit} (Modelbouw winkel)
Nu zit er een 3g gyro syteem van align op, maar helaas deze doet het niet.
Ik gebeld er zou aktie ondernomen worden, maar helaas ben nu al een maand verder en de heli staat nog steeds aan de grond.
Deze meneer zei tegen mij toen ik nog niet betaald had, dat als er iets kan je altijd bellen. En dan lossen we het op.
De oplossing moet nog steeds komen. Hij zei de heli is 100% daar sta ik garant voor. welk garant. (En als klap op de vuurpijl, kassa bon vergeten mee te nemen.) Dus geen poot om op te staan.

Dus bij deze zaak heb je garantie, tot dat je betaald heb en dan vervalt de garantie.
Meneer wil deze heli niet terug nemen, Hij wilde wel moeite doen om het probleem te verhelpen, maar kan hij het niet oplossen, was ik wel mijn geld kwijt, beetje sneu voor mij, snik.
Genoeg over deze kloten zaak.

Wie zou mij kunnen helpen. Om deze heli aan de praat te krijgen.

Of heeft er nog iemand een 3gx liggen??

Groet knuf

Laatst bewerkt door een moderator:
Dingetje 1: we doen hier niet aan winkelbesprekingen. niet positief, ook niet negatief.
reden is dat de tegenpartij zich niet kan verdedigen, en zaken snel uit verband gaan.

2: Wat is werkelijk het probleem?
Hij doet het niet is een beetje erg ruim.
Doet hij absoluut niets? Gaan er geen lampjes branden?

Gaan de lampjes branden, maar doet de heli in het geheel niet wat jij wilt?

Erg vervelend (erg netjes vermeld) hoe de winkel je behandeld heeft.
blijkbaar heb je een type dozenschuiver getroffen.
Was de heli 2e hands toen je hem kocht? oftwel, gebouwd en al gevlogen..
En was de heli werkelijk van hem? Veel modelbouwshops verkopen ook particulier 2e hands spul in de winkel.

Feit dat de meneer een probleemheli niet terug neemt, doet mij vermoeden dat het een 2e hands heli was, die de meneer voor een particulier heeft verkocht.

De heli is tweedehands, en er brand helemaal niets, de lipo is vol geladen 8,5volt.
Denk dat ik een nieuwe stabilisatie systeem moet kopen.
Modelbouw wereld in Nederland is niet zo groot, binnen kort zal hem dit wel ten gehore komen. Of misschien dat ie het leest op dit forum.

Gegroet
SkyRazor

8,5 Volt is veeeeel te laag voor een 3S lipo!!! Moet rond de 12,6 V zitten, dus ik denk dat je lipo op is

Sorry, het is een 2s lipo die word gebruikt voor de electronica.
Ik denk dat ie is overleden, datum en tijd stip niet bekend.

Het is jammer dat het zo moet zijn, het is in ieder geval een leer proces geweest.
Blindelings vertrouwen op woorden, dat doen we niet meer.

Zo zie je maar weer geld is belangrijker dan een goede dienstverlening.

Zit ook nog niet zolang in de modelbouw wereld, bijna 2 jaar, zo bouw je een beetje ervaring op waar het wel en niet vertrouwd is om te kopen.

Groet

Vriend, ik snap je frustratie, echt..

Maar laat die knuppel van die zaak ff links liggen, en concentreer je op het probleem: een heli die niet werkt.
We willen je best helpen, maar we moeten wel antwoorden hebben ;-)

Welke heli gaat het precies om?
Een 600? Is het een nitro, of electro?
Gaan de lampen op de ontvanger wel branden?
Hoe is de stroomvoorziening geregeld? Er zit een 2s lipo in dus, dus een aparte ontvangeraccu. Maar die geeft 8,4 volt vol, en je servo's kunnen hoogstwaarschijnlijk maar 6 volt aan.
Dus waarschijnlijk zit er nog iets tussen de lipo en de rest. Zit dat er, en beschrijf eens wat er op staat?

Regelmatig zijn oplossingen in dit type problemen soms simpeler dan je denkt
Verkeerdere aansluiting, of een aansluiting overslaan, en het werkt niet.

Welke ontvanger zit er trouwens in?

Het gaat om een T-rex 600 3g elektro.

Align exernal bec 7.4 volt.
Input 7.4v Output 5.8v.

3G flybarless Fl 760 ook van align.

De fl760 zit op de ontvanger (Futaba R617FS) aangesloten, en tussen de ontvanger en de lipo zit dus de bec. Dat is volgens mij de volgorde, maar kan er totaal naast zitten.

Ik vlieg met Hc3sx en met vstabi 5, daar heb ik wel verstand van, maar van 3g fl 760 das weer een ander verhaal, maar volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn als je het maar weet.
Volgens mij is de 3g antiek, de opvolger is 3gx.

groetjes

Volgens mij is de 3g antiek, de opvolger is 3gx
Klopt, de 3GX is sinds een paar jaartjes de opvolger van de 3G. De 3G had ook nooit zo'n geweldige kritieken. O.a. veel (indianen?) verhalen van willekeurige reboots, met total-loss tot gevolg. Dus bespaar jezelf nog grotere problemen (zelfs als je de 3G nog aan de praat zou krijgen), en ga direct voor een nieuwer/beter fbl systeem. De 3gx is trouwens legio te vinden van mensen die de Align fbl combo sets kopen, en de 3GX controller daaruit direct weer verkopen (wegens omschakelen naar hun favoriete controller).

3g is niet perse antiek, werkt gewoon goed.
heeft alleen wel eens een uitdaging met trilling, maar dat zou je zowieso op moeten lossen.

Wat kan (als de lampen op de ontvanger wel gewoon aan gaan):
- Draden in de 3g niet goed.
uit mijn hoofd (tijdje terug dat ik de mijne in/uit of verbouwd heb) heeft een 3g een aantal kabels die vanuit de 3g richting de ontvanger gaan.
een hele rits servostekkers in de ontvanger hebben maar 1 draad. Maar 2 (dacht ik) hebben er 3.
Die 2 verzorgen de stroomvoorziening richting de 3g, en de 3g zet dit weer door naar de servo's.
Kan dus zijn, dat bv zo'n stroomvoerende connector verkeerdom in de ontvanger zit.
dan zit puls op de -, en - op de puls. Dan gaat het dus niet werken.

Als dit dus goed zit, kan er nog iets aan de hand zijn (en dat hoop ik dus niet..)
sommige 3g's, dit is een bepaalde serie geweest, die gingen 1 keer aan, en daarna nooit meer.
heb ik zelf gehad op mijn trex 600n, was toen erg blij dat de winkel de maiden voor me deed.
Hij kon hem zonder problemen neerzetten, maar de 3g deed niets meer.
Ik heb op de club ook eens iemand met een 3g uit +/- hetzelfde jaartal gehad, daar deden gewoon een paar kanalen het niet van.

Ikzelf heb op de 600 een nieuwe gehad, daarna nooit gezeur gehad met hem. op de 450 en 250 heb ik hem ook gehad, no problemo.

Maar dit kan dus een dingetje zijn, als je 100% zeker bent dat hij wel stroom krijgt, maar er niets gebeurt..
Misschien unit overleden.
Was het spul nieuw geweest, zou garantie geen probleem mogen zijn. zou de winkelier makkelijk op kunnen lossen.
2e hands is dat een uitdaging..

Wel even een tip voor de volgende 2e hands heli: ALTIJD voor laten vliegen!
komt hier eigenlijk altijd voorbij als tip wanneer iemand een 2e hands heli overweegt, dit is een stap die echt, absoluut niet overgeslagen mag worden.
Nu kun je ook niet "hard"maken dat de unit bij de vorige eigenaar al defect was.
want dat is waarschijnlijk zo, als hij inderdaad niet aan de gang gaat.

Klopt, de 3GX is sinds een paar jaartjes de opvolger van de 3G. De 3G had ook nooit zo'n geweldige kritieken. O.a. veel (indianen?) verhalen van willekeurige reboots, met total-loss tot gevolg. Dus bespaar jezelf nog grotere problemen (zelfs als je de 3G nog aan de praat zou krijgen), en ga direct voor een nieuwer/beter fbl systeem. De 3gx is trouwens legio te vinden van mensen die de Align fbl combo sets kopen, en de 3GX controller daaruit direct weer verkopen (wegens omschakelen naar hun favoriete controller).

Grappig, de 3gx had last van reboots ;-)
en deze is bekend om zijn hardnekkige drift probleem.
in het begin stabiel vliegen, en naarmate de accu/tank vorderd begint hij af te wijken
erg irritant.

de 3g, dus de voorloper, had daar geen last van.
de 3g had, net als de gp 750 (dacht ik dat het typenummer van de losse gyro is), last van trilling.
dat gooide de gyro's van slag, waardoor het spul raar ging doen.
ik heb er last van gehad, ik heb het ook op kunnen lossen.

en de mensen die ik er mee heb geholpen, bleken allemaal wel iets in de heli te hebben wat de trilling veroorzaakte..
kapotte motorlagers, lagers in de kop kapot etc.

Persoonlijk verkies de 3g boven zijn opvolger, de 3gx.
nieuwer is niet beter.

Ga je echt naar een andere stabilisatie kijken, zullen velen je richting microbeast laten kijken.
ook een goed systeem, hoor je weinig rare dingen over. wel iets meer puzzelen dan met de 3g, maar dat is mijn mening ;-)
sommigen zeggen dat ook over de vstab, en die vind ik dan weer erg simpel werken

Ik heb nu alles goed aan gesloten, maar zonder de bec werk ie wel. Dus is de bec kapotje.
Maar ja dat zal ie wel niet lang volhouden met een 2s lipo 8.5v.

swash aileron,elev, pitch, en tail werkt nu goed.

Ik heb er nog een helicommand liggen heb er 2.
Zal dit wel goed werken als de 3g van de heli demonteer en de helicommand er op zet. Gaat om Hc3sx voor zowel met als zonder paddles.

Ik neem aan dat alles wat op de 3g heli zit dat dat voor de 3g is gemaak?.

P.s. (Het is een elektro heli)

Ik heb alleen maar verstand van brandstof helicopters, Zelf heb ik een T-rex 600 23cc, met Hc3sx, heb totaal 7 helies.
Vstabi 4.0 en 5.3.
Vstabi 4.0 moet ik nog opwaarderen naar 5. die ligt nog in de kast.

groetjes

Ff wachten.

wat heb je nu precies gedaan?
zonder bec heb je geen stroom op de ontvanger en andere zaken. Dus dan kan niets het doen..

Of heb je de accu even rechtstreeks op de 3g gezet?
op de accu rechtstreeks op de ontvanger?

Ik weet het, klinkt als een miereneuker, maar dit zijn erg detailistische dingetjes, waarin het probleem snel in een klein hoekje en detail zit..

Als de 3g werkt, werkt hij.
geen specifieke reden om hem dan te vervangen.

De 3g zelf kan tegen 8,4 volt, zover ik weet.
meestal kan de staartservo niet tegen hoge voltages. Vaak 5 volt max, en soms 6 volt max.
De andere servo's zijn bij align vaak 6 volt maximaal, al wordt de ds610 (die er waarschijnlijk in zit) vaker op 8,4 volt gebruikt. Alleen op eigen risico natuurlijk..

Wil jij de 3g er uit hebben, kun je dat gewoon doen.
zit gewoon met stekkertjes, die passen ook gewoon op jouw helicommand of wat je ook hebt liggen.

Maar voor je gaat wisselen, ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig naar welk onderdeel in het verhaal zijn werk niet doet ;-)
Als de BEC het niet doet, doet helemaal niets het.
Dus zal ook de ontvanger geen lampje hebben gegeven..
Maar om een accu recht op een ontvanger aan te sluiten, heb je vaak toch een stekkertje nodig, wat normaal absoluut niet op een lipo hoort te zitten.

Wat voor regelaar zit er op trouwens, en is het stekkertje van de regelaar nog 100% intact?
zo ja, is dat waarschijnlijk de reden dat de BEC kapot is.
een regelaar heeft vaak een interne BEC, ga je die interne BEC aansluiten op een externe BEC gaan die twee ruzie met elkaar zoeken.

Daarnaast..
Dit stukje van een heli is identiek aan een brandstofheli.
alleen de regelaar voor de motor is anders.
Wat is je verdere ervaring met heli's?
ben je er lang mee bezig, kort, zelf gebouwd, of doet een ander dit?

zelf bouwen en de elektronica instel van Hc3sx en vstabi heb ik zelf geleerd. door veel te grasduinen op google, oftewel internetten.
Heb alles zelf geleerd, vliegen instellen, zender instellen.

Ben half maart aanstaande 2 jaar aan het vliegen, heb eerst een blade 120 sr gekocht om mee te oefenen, dit alles ging goed, toen een blade 450 gehaald ging ook goed, wel is een keer gecrasht. daarna een jr 50 met paddles. toen ik dit alles onder controle had, heb ik een T-rex 600 23 cc gekocht, zonder elektronica, met paddle kop. Hc3sx erop gezet, aan de computer gezet, instellen,, en ik kon eigenlijk al vlot weg vliegen.
Half jaar geleden heb ik er een dfc kop op gezet, endat vliegt super.
vliegen kan ik al een jaar, maar ben nu bezig om looping of rollver te gaan oefenen.
Wil wel zeker weten dat als ik op de kop hang dat de motor door blijft lopen.
Daar twijfel ik nog aan.
Heb net een nieuwe zenoah motor onder de heli gezet, 4 weken terug. Z231puh.
En omdat ie nu goed loopt denk ik nu wel dat is ingelopen. de eerst weken was het niets anders dan weer meer dan weer minder benzine.

Deze loop net een paar dagen goed, de heli had de neiging om er mee te stoppen in de lucht.
Het draait nu als een naai machine.

De regelaar is
Align exernal bec 7.4 volt.
Input 7.4v Output 5.8v.

Aha, dan zou dit in principe ook gesneden koek moeten zijn ;-)
enigste verschil met wat je al gewend bent, is dat dit een grotere e heli is..

Wat jij als regelaar ziet, is de bec.
los ding

wat staat er op het ding met een groot koelblok erop?
zit met 3 draden aan de motor vast..
Dat is de regelaar.. Daar kan een BEC in zitten, maar dan moet ik ff merk/type weten..
of foto

de bec is voor de elektronica, maar zal even kijken wat voor elektro motor en bec er in zit van de motor

type regelaar

RCE-Bl 75G
5.5V 25.2V 75A

Even een vraagje tussen door weet jij iemand die mij kan helpen met 3D vliegen. op der Sim gaat op de kop en looping zonder problemen, maar het word toch een ander verhaal als je met de heli in het veld staat, dan denk ik bij mij zelf hoe krijg ik dit nu voor elkaar.

Hier in het noorden is niets, achter gebleven gebied. ze reden een paar jaar geleden hier nog op varkens, hihihihi

3 fouten hoog beginnen :mrgreen:

Ikzelf ben beginnend inverted vlieger, heb altijd "normaal "rondgevlogen
ik leer het inverted mezelf aan door een aileron flip te maken.
Dus heli goed hoog stil hangen, en hooveren.
en dan over de aileron helemaal rond draaien.

en probeer met je pitch timing zo uit te komen, dat hij netjes op 1 plek blijft..
schiet hij een kant op, niet in paniek schieten, je zit hoog genoeg..
de heli snel weer met de pootjes omlaag zien te krijgen, en opvangen.

geen paniek.
rust, vooraf bedenken wat je uitweg wordt als het misgaat.
en dat ook rustig uitvoeren.
eindig je op de grond of kort erboven, zat je dus geen 3 fouten hoog ;-)

Over de Regelaar: dat is er 1 zonder BEC.
dus de ontvanger krijgt alleen stroom van je losse bec, wat op zich goed is.
als de bec werkt natuurlijk, en alles goed zit aangesloten

Ik heb er nog een helicommand liggen heb er 2.
Zal dit wel goed werken als de 3g van de heli demonteer en de helicommand er op zet. Gaat om Hc3sx voor zowel met als zonder paddles.

Ik zeg in de kliko met die 3G, waarom mee gaan tobben als je 2 super HC3SX-en hebt liggen....

Je hebt 2 BMW's in de garage en je gaat rijden in een OPel KAdett die je ook nig hebt......:D

Heb je zin in een hoop gedoe en getob...ga je gang met de 3G zou ik zeggen..;)

Ik dacht ook al dat ik die rommel eraf gooi, Ik ging er van uit dat deze heli special gemaakt was voor 3g, maar ik zou er dus gewoon een hc3sx van kunnen maken.

Back