Align DS 410 M repareren/vervangen

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jannus, 6 apr 2020.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Merkte wat raar gedrag van mijn Align 450 met als gevolg crashen.
    Bleek dat een van de cyclische servo's en beschadigd tandwiel had en daar op bleef steken.
    Vervangen door een goedkope servo van Hobbyking welke ik nog had liggen.
    Vliegt overigens ook goed, ik vlieg niet zo kritisch.
    Het best is natuurlijk de originele servo repareren.
    Heeft iemand nog een tandwiel setje of kapotte servo met goede tandwielen of alleen het G5 tandwiel of een overcomplete servo liggen?
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voornaamste waar je op moet letten, is dat het metal gear servo's zijn. de 450 kan plastic tandwielen bij een wilde actie strippen.
    en als je inderdaad niet zo wild vliegt, zul je ook geen last hebben.
    meestal bij verschillende types of leeftijd servo's op de swash, is dat je serieus snelheidsverschil tussen de servo's gaat zien.
    dus een snelle pitch, en de swash gaat scheef omhoog, om bovenin weer recht te komen.
    bij rustig vliegen merk je dit niet echt. bij enthousiast vliegen wel :D

    nu ben ik absoluut geen fan van align servo's..
    alles wat er bij mij in zat, heeft voortijdig de potmeter of koolborstels opgevreten.
    en als jij er geen enkel probleem mee hebt, kun je ook kijken voor hk vervanging..
    voornaamste eis is de 3 kilo stelkracht, metal gear, digitaal (voor de stabilisatie)

    qua tandwielen kan ik je niet helpen, ik heb mijn 410's een paar jaar terug aan de modelbouwgoden gegeven..
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Wellicht kan je ze/hem vervangen door een savox sh 0257mg deze is technisch identiek. Er is mi geen enkel probleem met Align servos. zijn over het algemeen rebranded savox.

    Deze heb je voor iets meer dan 20 euro bij een welbekende rc zaak in twente.

    De tandwielsetjes zijn ook uitwisselbaar.
     
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Vloog vroeger met 3 x HS65MG. Toen er eentje kapot ging vervangen door HK939MG van Hobby KIng.
    Hebben ongeveer dezelfde spec's, metalen tandwielen en kosten maar €5.
    Had hier toen ook goede ervaringen mee maar zoals gezegd ben geen stuntvlieger.
    Lees ook aantal slechte berichten over de betrouwbaarheid van de Align servo's.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vooral niet alleen op mij af gaan..
    ik vlieg gewoon lekker een beetje sport, beetje rondknallen.
    al vraag ik denk ik op die manier best wel wat van de servo's

    tegelijk crash ik eigenlijk niet.
    laatste 5 jaar heb ik 1 staartaandrijving gemold, omdat ik niet op stond te letten bij het landen.
    maar dan houdt het wel op.
    Dus mijn setup wordt tussendoor natuurlijk wel nagekeken, maar niet vervangen.
    mensen die echt knalhard 3d vliegen, moeten wel eens wat wisselen , dan wordt het niet altijd oud :D

    Ik zie bij ons op het veld weinig mis gaan met de align servo's.
    niets wat hun schuld is tenminste.
    ik heb soms gewoon wel eens pech.
    wat op de 450 eigenlijk altijd mis ging, was de veel te lichte 420 staartservo, miniformaat.
    50-50 of de staart goed was.
    alle keren was het niet op te lossen, tot we de servo vervingen voor een ds520 van align, een maatje groter.

    net zoals dat de originele align bladen, die bij mijn 450 en mijn 600 bij de kit zaten, zo ongelijk waren dat het niet grappig meer was.
    zwaartepunt paar cm anders, en na het aanpassen van het zwaartepunt, moest er op datzelfde blad nog gewicht bij voor balans.
    terwijl ik dit bij andere mensen op het veld niet terug zie. ik heb ook andere align bladen gekocht , die waren wel netjes.

    ik heb blijkbaar een wet van murphy verhouding met align.
    heli's vliegen nog steeds.
    ene is nu denk ik 15 jaar (de 450), de andere is 10..
     

Deel Deze Pagina