Align ds615 en ds655 opgebrand

Hallo, ik heb hier 3 ds615 en een 655 liggen uit een Align 550 pro DFC (van een vriend) die bijna niet gebruikt zijn, maar bij een defect in de bec van de CCTalon90 (ze kregen ineens 25V!!!) opgebrand zijn. Ze werken niet meer maar visueel is er niets aan te merken en ze draaien nog mooi vlot als je met de hand de servo-hevels beweegt. Mijn vraag: kan je daar nog iets mee doen? Ik bedoel: is dat nog iets waard qua onderdelen of kan ik die electronica nog (laten) vernieuwen en ze weer gebruiken? Ik hoor het graag....

Laatst bewerkt door een moderator:
gezien de prijzen die rond de 50 - 60 euro liggen voor deze servo's per stuk lijkt het me niet de moeite waard om ze elektronisch nog te "reviseren". Denk dat je dan aan kosten net zo veel / of nog meer kwijt bent dan een nieuwe servo.

wat mij het meest logische lijkt wat er mis is, is dat gewoon het electronica bordje is doorgefikt van de servo's. De gears zullen inderdaad nog wel oke zijn, al zou je deze eventueel nog visueel kunnen bekijken.

Pin me er niet op vast, want ik kan niet uit ervaring spreken in dit geval, maar het lijkt mij de meest logische verklaring.

Bedankt Sven. Ik dacht ook al zoiets.
Nu had mijn maat er al andere servos voor gekocht ondertussen, blijkt dat hij analoge heeft genomen voor de Swash. Het zijn Futaba s9202. Ik ben niet zeker of dat wel gaat op een 3gx? Ik dacht dat je daar altijd digitale op moest zetten? Ik zet die voor hem in elkaar en regel alles af voor hem.

Na even wat rondgegoogeld te hebben, blijkt de 3gx niet met analoge servos te kunnen werken. Ik dacht al zoiets. Ze zoemden de hele tijd toen ik ze even aansloot om te testen.

Het verschil in digitale en analoge servo zit 't 'm in de verwerking van signalen die de servo ontvangt van de FBL unit. Een digitale servo bevat nog een microprocessor die signalen snel om zet en resulteert tot een snelle en strakkere servo.

een leuk stuk hierover vind je hier: Understanding RC Servos ? Digital, Analog, Coreless, Brushless

Ik vond net inderdaad net zoals jij dat de 3GX unit niet werkt met analoge servo's.

humz... ik heb wel eens een setje 65 mg's opgebrand, door ze 30 sec op een 3g aan te sluiten...

op iets anders aangesloten, en ze deden vrij weinig, of ze waren hun snelheid/kracht kwijt
nu is de 3gx wel een andere controller, maar ik zou de analoge servo's toch even goed aan de tand voelen voor je ze ergens ander in gebruikt.

Zit daar geen "analoog stand" op, net als op gyro's?

Want anders inderdaad even checken die S9202 kunnen electronisch een goede knauw gehad hebben...

Zijn wel fantastische servo's overigens.... maar dan voor non-E-stab vliegen :D

Groet, Bert

nope.. veel stabilisatie units hebben dat wel, maar veel ook niet.
de 3G en de 3GX zijn 2 voorbeelden van units die het NIET hebben ;-)

mooi klote zeg,

Castle Cremation blijft afbranden merk ik al weer...zullen ze het daar ooit onder de knie krijgen vraag ik me af.....

Back