Align regelaar deukje in condesator

hallo mede modelbouw vliegers.

ik ben jammer genoeg gecrasht afgelopen zondag.

Nu is er een kleine deuk in één van de 2 condesators gekomen kan dit kwaad anders ga of laat ik er een vervangen.

mvg ronald

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
yep, dit kan kwaad.
Een Elco is namelijk een opgerolde plaat folie.
Een deukje kan de coating hebben aangetast in de elco waardoor hij niet meer goed is.
Met pech..... boem.
of nog erger, tijdens de vlucht boem...
Het hoeft niet. Maar de kans is zeer zeker aanwezig.
De deuk is ook aanzienlijk.

Geen risico nemen en vervangen (helaas).
Jouw heli hiervoor opofferen is nog erger.

Vervangen kun je wel zelf doen. Mits je kunt solderen. De Elco's hebben wel een bepaald voltage, ik zag ook 330 (mu farad) staan, ook redelijk standaard. Er staat ook duidelijk een band op (verticaal) wat de - (min) is, of gewoon; net zo aansluiten zoals ze zaten.

Kun je bestellen bij conrad of haltronics.nl oid

Deukje in condensator

Hoi Ronald,

Ik ben zelf electrotechnicus en kan het alleen maar bevestigen dat het risico groot is dat hij uit elkaar spat.
Het is een standaard elco 35V 330uf. Kosten, nog geen euro.

Succes met vervangen.

Niet 'zomaar' een condensator als vervanger opzoeken!

Er zitten twee 330 μF/25 Volt low esr typen in. Belangrijk is, dat het een low esr type is, anders werkt-ie onvoldoende. Ook het spanningsbereik is belangrijk, dus een 25 V type of hoger. Een capaciteit van 330 μF zal wel lastig te vinden zijn, 220 μF en 470 μF zijn gangbaarder en kunnen eventueel ook als vervanger dienen.

He jongens bedankt voor de vele reactie's op mijn vraag maar het is gelukt vamorgen 2 condestatoren gehaald ja wel 1 euro voor 2 en vammidag gemonteerd ging redelijk goed heb ze ook maar allebij vervangen.

mvg ronald

He jongens bedankt voor de vele reactie's op mijn vraag maar het is gelukt vamorgen 2 condestatoren gehaald ...
Low ESR type? Indien niet zal condensator heet worden. Condensator zal ook minder effectief zijn waardoor elektronica van de regelaar (t.g.v. spanningen hoger dan accuspanning) sneller het loodje zal leggen, bij voorkeur tijdens vliegen.

Back