align t-rex 450 sport vraagje

Beste piloten,

Sinds een tijd bezit ik een t-rex 450. Dit is mijn eerste zelfbouw heli die ik ook zelf afgesteld heb (met behulp van finless bob en diverse sites). Ik heb nu een aantal vluchten gemaakt en de heli vliegt al behoorlijk strak. Hoveren met Tail in en Nose in gaat al met veel controle. Wat een verschil in stabiliteit met mijn Walkera HM36!

Het viel me op dat mijn heli soms vrij plotseling hoogte verliest terwijl ik niet aan m'n throttle/pitch zit en de heli zo stil mogelijk op één plek houd. Ik dacht dat het het effect was van de wind, maar vandaag, zo goed als windloos, gebeurde het me ook.

Is dit normaal of ligt hier een probleem aan ten grondslag? Ik zat zelf te denken dat het misschien zo kon zijn dat mijn headspead te laag is bij midstick?

alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Maarten

Om hoogte te verliezen heb je een paar dingen nodig
- wind, die kan de heli best een aardig stuk omlaag krijgen
- rondvliegen, iedere beweging = energie, dus moet de pitch verminderd/vermeerderd worden
- pitch verminderen ( kan ook door speling komen)
- motortoerental verminderen

Het gebeurt in hoover, zonder wind.
Wat ik me voor kan stellen is dat je onbewust toch een beetje met de pitch speelt, en dat je throttlecurve lineair staat
Als je dan een piets minder pitch geeft, gaat meteen de motor minder toeren draaien, waardoor de heli opeens een heel stuk naar beneden komt

Throttle curve kun je op 0 40 75 75 75 zetten, dan voorkom je dat. Die eerste 40 kun je in principe ook op 75 zetten, als je softstart goed werkt.

Dank voor je antwoord, zeer verhelderend! Misschien dat ik het dan inderdaad toch onbewust doe!

Mijn throttle curve is nu 0 50 70 85 100
Mijn pitch curve is nu 50 62,5 75 87,5 100

Ik ga morgen even de door jou voorgestelde throttle curve proberen! Nogmaals bedankt.

Die pitch curve zou je ook even naar moeten kijken.

Je hebt twee typen pitch curven.
3d stijl en schaal stijl.
3d stijl is voor mensen die ooit een looping willen maken en meer van dat soort dingen willen gaan doen.

Jij vliegt nu waarschijnlijk schaal stijl, waarbij de heli hoovert rond het midden van de stick.
Niet erg, maar als je ooit dus loopings en meer van die gekke dingen gaat doen, kun je jezelf beter de 3d stijl aanleren

Dat is 0 graden op midstick, ong 10 max positief en 10 negatief (deze waarden heb je dan in de idle up)
In normal zet je de pitch curve zodanig dat je -5 0 +10 hebt..

Waarom - in normal?
Nou, met flink wind en een beetje rondvliegen heb je al negatief nodig om hem op 1 hoogte te houden, en soms ook om hem naar beneden te krijgen.
Waarom ik zelf liever een beetje - zet ipv de volle mep, is vanwege landen en de stick naar beneden gooien. Dan krijgt de heli even de volle power van -10 te verwerken, niet bevorderlijk.

Momenteel heb je waarschijnlijk helemaal geen negatief, zou je dus even naar moeten kijken.

Verder pitch curve gewoon lekker lineair houden. Eventueel een beetje expo in mengen (max 30 %)

Back