Hallo ik ben Tommy 26 en kom uit meerssen limburg. Ik heb een trex 600 daar zat een os 5.5 motor onder. Ik heb deze motor vervangen omdat ik speling op de krukas had. Ik heb de redline 100h gekocht dat is eigenlijk een 90size motor. Deze heb ik volledig passend gemaakt voor onder de 600. Alles staat netjes in lijn de koppeling en de motor zit er mooi horizontaal onder. Ik heb net even een proefvlucht gemaakt en wat mij opviel was dat de helikopter ontzettend gevoelig is geworden. Ik denk zelf niet dat het te maken heeft met expo of het toerental want hij draait op 2100 toeren. Ik hoop dat iemand meer antwoorden heeft. Mvg tom
Hi Tommy Kan je wat specifier zijn met je vraag "ontzettend gevoelig is geworden" Wat is gevoeliger geworden de kop,de motor,de staart etc etc. Is het een nieuwe motor of een gebruikte welke brandstof gebruik je en met welke olie percentage,Hoeveel % Nitro, welke plug (Een Redline motor afstelling werkt anders dan bij je oude Osmax55 de Idle werkt van 0 tot 1/2gas open en de HighNeedle van 1/2 gasopen tot volgas)
Dankjewel voor jullie reactie. In de kop is die heel gevoelig het lijkt alsof de gyro niet goed werkt. Ik moet de hele tijd heel veel corrigeren niet zo als gewoonlijk. motor is nieuw. Ik vlieg met 25% merlin met het olie percentage van heli mix .Ik moet aan deze nitro zelf 8 %olie toevoegen. Ik gebruik De originele r3 plug. Ik heb gisteren op idle1 gevlogen want op idle2 maakte die zo veel toeren op de bladen daar word je bang van.
Tommy, Probeer de dingen even los van elkaar te zien. Er zijn in een heli veel dingen die "gevoelig" kunnen zijn. - aileron elevator correcties - staart correcties - pitch, dus omhoog/omlaag met de heli - motor zelf Als je iets roept over een gyro, denk ik persoonlijk aan de staart. maar ik vermoed dat je de aileron/elevator correcties bedoeld. Wat me even opvalt: haal eerst even echte helibrandstof. volgens mij ben je nu auto brandstof aan het opmengen. wat weer kan zorgen voor afwijkende mengsels. afwijkende mengsels zorgen weer voor (grote) veranderingen aan de mengschroef. en juist die wil je niet teveel aan zitten. je hebt nu 25% nitro.. dat is misschien stevig aan de enthousiaste kant. een trex 600 op een os.55 vliegt normaal met 10 a 15% al vrij actief. jij hebt meer cilinderinhoud, dus zou jouw motor met minder nitro RUIM voldoende moeten hebben. tweede: Je moet in het achterhoofd houden dat je iets hebt gedaan, wat niet standaard is. je hebt waarschijnlijk framedelen verzaagd, vervangen, verstevigd. oftewel, het hele frame is stijver/minder stijf. daarbij heb je een motor geplaatst met een compleet ander gedrag dan een 7,5 tot 10 cc. Dus.. meer kans of trillingsgereleteerde problemen, en stabilisatie kan daar bij hoogfrequent niet goed tegen. Er is dus een verschrikkelijk grote kans, dat de trillingen van de motor je stabilisatie over de nek helpen. Welke stabilisatie gebruik je? Ik heb dit ook gehad nl toen ik mijn os 55 met een vonkontsteking uitruste. de motor ging heel anders lopen, wat minder vlak. de losse ontploffingen waren beter merkbaar. bij opstijgen trok de heli heel stevig naar links. en was erg gevoelig. ik heb toen de sensor van de vbar op een ander schuimpje geplakt. toen was hij nog steeds erg gevoelig, maar trok niet meer naar links. daarna nog veel geprobeerd. werkte niet. op het laatst de sensor van de staartboom verhuist naar de sensorplaat aan de voorkant van de heli. met een dik schuimpje, stalen plaat, en weer een dik schuimpje. sindsdien vliegt hij weer zoals het hoort. derde. ik weet niet of je een tachometer hebt? je moet echt even opmeten hoe hard de kop werkelijk draait. boven de 2500 toeren ga je boven de specificaties uit.. in veel gevallen. veel 600 koppen zitten op dat toerental. veel bladen ook. 1900 toeren is zat om actief te vliegen. zet er 2200 op, en hij wordt al erg enthousiast. 2500 wordt je vanzelf bang van. 3000 en het ontploft. jij moet het niet zoeken in meer toeren. toeren gebruik je als de motor het niet trekt. Door jouw grotere motor kun jij veel meer pitch trekken dan een normale 600. dus waar ik mijn heli op 10 of 11 graden pitch heb staan, omdat de motor anders afslaat.. kun jij misschien zelfs 15 graden trekken. Als je dit in gaat stellen, even opletten dat de servo's zichzelf niet klemlopen als je tegelijk wat elevator en aileron gebruikt. Er bestaat zelfs een kans, dat je de tandwielverhouding aan moet passen om in het goede toerengebied van jouw motor op die 2200 toeren te komen. origineel draait de OS 55 rond de 17000 rpm op zijn sterke punt.. de max zit op 22000 dacht ik
o ja, en ik heb van 2 topics 1 topic gemaakt. 1 onderwerp.. 1 topic.. anders staat alles overal verspreid.
Ik heb zojuist het toerental flink omlaag geschroefd en hij vliegt nu heel relaxt. Maar hoe kan ik het toerental precies meten zodat het 100% goed staat? Ik merk nu wel dat ik bij een laag toerental veel meer koppel heb .
Bijvoorbeeld dit ding: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...00-4200rpm-and-airplane-props-0-20000rpm.html leg je eronder je gaat op een afstandje staan, je toert op. je maat kijkt even wat het toerental is (sommige houden het hoogst gemeten toerental vast) en je weet het. je hebt zulke dingen ook bij conrad of andere shops. het is altijd een beetje lastig, tot 1800 rpm op de kop kun je best aardig de verschillen horen... daarboven hoor je bijna het verschil niet meer, tot je echt te hard draait.
Ik meende, dat je al kon meten, want je vermeldde in je eerste post dat hij 2100 toeren draaide.... Ik zelf gebruik motoren met resonantie-uitlaat, die houden het toerental al aardig constant van zichzelf, precies weten doe ik dat toerental niet. Ik schat het, gebaseerd op dat ik een "machinisten-oor" heb (ik hoor veranderingen in toerental vrij goed, wat niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is), en bij gelijkblijvend toerental de heli neerzet en de hekrotor meet met een gewone tachometer. Rekenmachine en tandwielverhoudingen doen dan de rest. Verder heb ik een heli met governor, en daarvan weet ik het ingestelde toerental, en da's genoeg, want dat draait hij ook daadwerkelijk.