Alkaline batterijen toch oplaadbaar :?:

Is ergens in een wat ouder draadje reeds uitvoerig afgeraden. Laat maar aan je neus voorbijgaan. De celeigenschappen zijn niet omkeerbaar; eenmaal de chemische componenten hun werk hebben gedaan, kan je ze niet herschikken... :P

Klopt, je kan de reaktie in de cel een paar keer omkeren, en feitelijk daarmee de cel opladen. Ik zou het echter niet doen, ze zijn er niet voor gemaakt, en het kán voor leuk vuurwerk zorgen. (vraag me niet hoe ik dat weet ;)

ik heb het ook wel eens gedaan maar kreeg er maar een klein beetje stroom weer in. Toen ik eens de verkeerde draden aansloot en 1 AA cel compleet opblies in een hoop stukjes ben ik maar gestopt ;)

Ik heb wel eens een laad apparaat gezien speciaal voor alkaline batterijen. Ze hadden hem onder andere bij de Kijkshop, in de gebruiksaanwijzing stond: Tot 10 X herlaadbaar. Voor het beste resultaat batterij half leeg trekken. Als de batterij helemaal leeg was dan kon dat apparaat er niets meer mee.

Alkaline batterijen leveren stroom door een chemische reactie. Die reactie is destructief met andere woorden de chemische stoffen worden opgebruikt. Daarom is het niet omkeerbaar, je kan ze dus niet herladen.
Al een hele tijd zijn er "laders" voor deze batterijen te koop. Wat deze doen is toch voor een deel de chemische processen terugdraaien. Dat lukt alleen als die processen nog niet te ver gegaan zijn. Stel je ontlaad de batterij voor één derde en "laad" hem daarna weer op. Je kan hooguit de helft van de eruitgehaalde energie weer terug krijgen in de batterij.
Als de batterij voor meer dan de helft leeg is kan je "herladen" zo goed als vergeten. De chemie is dan zo ver heen dat het niet meer teruggedraaid kan worden. In de prkatrijk komt het er op neer dat je de batterijen ergens tussen de 3 en 10 keer kan herladen. Die 10 keer haal je alleen als je de batterij steeds maar voor een heel klein stukje ontlaad.
Dat "herladen" blijft een beetje link en de kans op minder plezierige effecten bestaat zeker. Dat is dan ook één van de redenen dat dit er eigenlijk nooit echt "in" is gekomen. Het nut is maar heel gering en die speciale lader was altijd nog behoorlijk duur.

Back