Alle duikboten verzamelen!!!

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 24 apr 2003.

  1. Beste forumbewoners,

    Ik wilde een kleine inventaris maken wie er allemaal een modelduikboot hebben. Groot, klein, statisch, dynamisch, het maakt niet uit. Kennis delen is beter dan kennis proberen te krijgen van een winkelier, die allleen verkoopt. Nee ik begin niet weer over winkels. Dat is een ander hoofdstukje.

    Ik weet vanuit de show in Goes dat er zat modelduikboten zijn met heel veel interessante technieken. Maar ook dat er genoeg beginners zijn die verder willen maar niet de weg weten.

    Dus. heb je een duikboot. Welkom bij de club. Wie weet, kunnen we net als de zeilers eens een keer samen komen en een zwembad afhuren.

    Mijn voorzetje:

    USS Nautilus (eerste onderzeeer die de pool overstak)
    U996 (verbouwde Robbe U47) u-boot

    Groet,

    Danny van Dijk
     
  2. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    ben nog niet de trotse bezitter van de U47 (is nog in aan bouw). Ik heb nog ergens een paar heli foto's van je liggen Danny. Zal ze een keertje opzoeken en scannen kun je ze via e-mail evt. ontvangen.
    Jeroen
     
  3. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ooit een seawolf van robbe en een shark van graupner gebouwd en gevaren dus bij vragen..... schiet u maar...............Peet..............8)
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Torpedo's :?:.........
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    ik ben in het bezit van een shark van groupner :D , die moet alleen nog afgevoerd worden want hij is echt te snel.
    het lijk mij wel eens luek een zwembat af te huren maar ik ben pas 16 en kan zo bijna nergens alleen komen. :(

    groeten Halmar.
     
  6. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn
    ik heb een statische italiaan de glauco en ben bezig met haar zuster de otaria die probeer ik rc te maken

    verder staat hier een U47 uit een balk linde hout die nooit gedoken heeft wel gevaren
     
  7. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo,

    Ik heb alleen maar statische duikboten
    U99 van Revell 1/125
    U47 met intrieur van Revell 1/125
    U2540 met intrieur van Revell 1/144
    USS Lionfish van Revell Monogram 1/220

    De U99 is af de rest moet ik nog aan beginnen

    Wanneer de nieuwe U VIIC uitkomt van Revell koop ik hem de schaal is 1/72.

    Vincent
     
  8. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Ik HAD een boot en die hadden we na veel gepruts werkend gekregen maar dat ging niet helemaal goed en had ik een duikboot. mag ik nu ook mee?

    ;)

    boot is al doorverkocht ana andere hobbyist.

    BTW misschien stomme vraag maar wat is het verschil tussen een statische duikboot en een dynamische?
    de ene blijft drijven en de andere kan varen?
     
  9. V. Oortgiesen

    V. Oortgiesen

    Lid geworden:
    25 nov 2002
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Hengelo
    Met statisch bedoel ik dat je met het model niet kunt varen. Het model staat dan in een vitrinekast of op een plank

    Je hebt statisch en radiografisch.

    Vincent
     
  10. statisch/dynamisch

    Statische duikende boot: kan duiken dmv duiktanks. Benaderen het meest de realiteit.

    Dynamische duikende boot. duikt puur dmv snelheid en de stand van de roeren. Een goed voorbeeld zijn toch wel de Robbe U47, en de Shark. Deze vorm van duiken vereist een vrij hoog energie verbruik.

    En om het lastig te maken: half-dynamisch. Men laat de duikboot zakken tot de toren nog net boven water is, waarna de rest gebeurd door de voorwaartse snelheid en de roerstand. Dit is een heel goed alternatief t.o.v. de dure duiktanks.

    Danny
     
  11. tigermoth

    tigermoth Guest

    Mijn onderzeeer:

    statische U47 met intrieur van Revell 1/125 8)

    Ik ben van plan een dynamisch of semi-dynamische duikboot te bouwen

    Ik heb alleen wat voorkennis van het internet, mbt dry en wet hull boten, statische, dynamische of semi duiksystemen enzo
    verder ben ik een :newbie:

    Het zou leuk en vooral super leerzaam te zijn om eens te kijken bij een onderzeeboot model gebeuren..

    roept u maar, ik probeer te komen

    mvg
    Rico.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zwembad afhuren?

    Goeiendag, submariners!

    Kijk naar mijn avatar: Ben ik nu ook welkom?
    Even zonder dollen: Danny opperde in het begin van de thread over het afhuren van een zwembad. Misschien heb ik er een goedkope oplossinmg voor.
    In ons dorp is een openluchtbad. Aan het eind van het zwemseizoen organiseert het bad altijd een avond 'hondje - baasje - zwemmen'
    Alle trouwe viervoeters verzamelen en: 'plons'! Daarna wordt de stop uit het bad gehaald en is het wachten op de volgende zomer.
    Wellicht is het een optie om bij een zwembad in de buurt eens te vragen wanneer het eind van het seizoen is, en na de laatste dag een duikbootdag te organiseren....
    Kost waarschijnlijk minder dan midden in de zomer of in een binnenbad...

    Groet
    Roel
     
  13. tigermoth

    tigermoth Guest

    Komen er aanstaande zondag nog onderwaterbootjes op het stoomfestival in almere?

    ik kan mij herinneren dat er voorgaande jaren altijd zo'n zwembad voor RC boten was opgetuigd..
    (en in het meertje er naast is RC zeilen, voor de liefhebbers)..


    ik zie het wel..

    mvg
    Rico.
     
  14. Biggles

    Biggles Guest

    Hoi,

    Ik heb een zelf gemaakte RC duikboot. Door middel van een ballast tank en perslucht kan er gedoken en terug gestegen worden. Hij bestaat uit een plastic buis, een oude brandblusser als persluchttank, luchtkleppen, een waterdicht compartiment voor de besturing + accu's en een kruimeldief elektromotor. Vooraan zit er een diepteroer, achteraan een richtingsroer. Voor het duiken moet de persluchttank opgepomt worden met een stevige fietsenpomp.

    Groeten
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Foto??
     
  16. Biggles

    Biggles Guest

  17. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Foto/film

    Biggles,

    Ziet er wel apart uit op de foto, maar die filmpjes heb ik niet bekeken;
    beetje jammer dat die bestanden zo groot zijn (bij elkaar >20MB).
    Met m'n ISDN-etje duurt dat wel heel lang.
    Misschien de resolutie wat knijpen?

    Jos
     
  18. tigermoth

    tigermoth Guest

    super gaaf apparaat

    hoe vaak kan je hier mee duiken en weer omhoog komen?

    heb je iets van formaten of bouwtekeningen oid?

    hoe is de boel water/drukdicht gemaakt?

    :D

    mvg
    Rico.
     
  19. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo,

    Ik zou niet weten hoe ik de resolutie kan inkrimpen, sorry.

    Je kan zo'n 3 keer duiken met de perslucht, daarna moet de tank weer opgepomt worden, maar geen nood als de perslucht toch op is, met het diepteroer en de motor kan aan hij ook boven geraken.

    Van bouwtekeningen bestaat er niets. (lengte = 1m20)

    Waterdicht: binnenin kan je een schot uithalen waarachter de droog te blijven dingen zitten, dit schot wordt waterdicht gehouden door het tegen een groote rubbere ring te duwen m.b.v. een vijs.

    Groeten,

    Biggles
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Even over de opmerking die Roel hier plaatste over het "hondje baasje zwemmen". In een grijs verleden hebben wij op dezelfde wijze ook eens in een zwembad mogen varen (boven water, dat wel). Kostte ons toen NIETS!
    Is dus zeker te proberen.
    Je kunt ook proberen zo'n zwembad voor je karretje te spannen en samen tijdens bv de zwemvierdaagse een demo te geven. Is ons ook al eens gelukt. Was zelfs binnen, dus altijd droog! (tenzij je panne hebt :wink: ).
    We mochten toen echter alleen varen met schepen die GEEN olie, vet ed lekten, want het was tijdens het zwemseizoen en dat vet schijnt niet zo goed voor de filters te zijn.

    maw: zeker het proberen waard om eens bij wat zwembaden te informeren!

    wim
     

Deel Deze Pagina