Alle functies op een kraan

Ahoi skippers,

Zit bijna de hele avond al naar de kraan van de Typhoon te loeren.
En ik weet het niet meer, ja, de kraan wel, maar hoe alle functies in te bouwen.
Het is een kraan die kan zwenken, op en neer, en telescopisch is.
Er zijn 2 kraandelen die uitgeschoven kunnen worden, waarna vervolgens met een lier de haak bedient kan worden (dus ook nog een kabel).
Zoals je ziet zijn dit aardig wat functies.
Hoe krijg ik dit allemaal aan de praat.

Greetings,
Luit

Luit,

het maakt natuurlijk wel een beetje uit hoe groot alles mag worden. In sommige gevallen kun je misschien motoren inbouwen IN de kraan.
Kun je een schetsje maken hoe groot alles ongeveer is?

Aandrijven van diverse delen kun je denken aan draadstangen waar een moer over loopt, lucht (zoals bij Lego pneumatic), touwtjes, en het volgende idee:
in een aantal CD spelers zit een motortje met daaraan een lange worm met een spoed van 5mm. Daarop loopt een tastertje die in de CD speler de leeskop stuurt. Die zou in de kraan misschien ook iets kunnen sturen. Het is erg klein dus kan misschien ingebouwd worden.
In deze draad in het duikbootforum hebben we het over dit motortje gehad. Let op: dit is wel een stappenmotortje. Voordeel is dat je die heel nauwkeurig kunt sturen.

Wim

Zwenkt heel de kraan of alleen het bovenstuk?! Als alleen het bovenstuk draait, kun je mischien een tandheugel of zo in de 'mast' monteren, en dan een klein servo motortje of zo in de romp met een tandwieltje er aan waardoor de heugel omhoog/naar beneden gaat.

Dan zou ik ook het touw waar de haak aan hangt, gewoon boven in ook door de 'mast' (door een messing buisje of zo) en dan nog een motortje met katrol in de romp.

De lier waarmee de haak word bediend, zou ik op de zelfde manier doen, dus ook weer het touw door de 'mast' de romp in.

Groet, Aad

(mischien zijn dit domme ideeen maar ik kon met google deze boot ook niet vinden dus weet niet echt wat ik me er bij voor moet stellen! succes!)

Sorry Wim;p

Dat idee van zo'n ding uit een cd-speler is ook wel een goed idee ja!

Groet, Aad

Kijk, dit zijn al een paar goede oplossingen.
Zo'n CD-motortje heb ik nog wel liggen (ook wel 2 :wink: ), en ik denk dat het draaien ook wel met een sevo wil.
Het grootste probleem is het telescoop gebeuren, aangezien de gehele kraan draait.
Volgens mij is dit zonder het juiste gereedschap (lees freesbank) onmogelijk.

Hier een ploatje:
kraan.jpg

Tot mijn verbazing zie ik nu pas dat de kraan uit 3 secties bestaat :oops:

Voor info over de Typhoon kun je natuurlijk ook op mijn site kijken :wink:

Greetings,
Luit
ps nog even de onozele uithangen :oops: : wat is een stappenmotor?

Luit,

een stappen motor is een speciaal soort motor die je zo aan kunt (MOET) sturen dat deze bij elke puls een vastgestelde (in de motor ingebouwde) hoekverdraaiing maakt.
Die hoekverdraaiing kan zijn tussen groot en heel erg klein.
Voorbeeldje:
Die stappenmotoren uit de CD speler waar ik het hiervoor over had, hebben 20 stappen nodig om 1 omwenteling te maken.
De spoed op de worm is 5 mm, dus na 1 omwenteling heb je 5 mm afgelegd.
Je kunt nu de motor in stapjes laten draaien, en je worm (eigenlijk de taster die er op zit) kun je dus per stapje 5/20 = 0,25 mm laten schuiven. Er zijn ook stappenmotoren die 400 of meer stapjes nodig hebben om 1 omwenteling te maken. CNC Freesmachines, scanners en printers maken o.a. gebruik van stappenmotoren.

Zoals gezegd heb je er extra electronica voor nodig.

Voor die uitschuif arm kun je eens kijken bij technisch lego, of meccano, hoe die dat daar hebben opgelost.
Lego heeft bv kranen die een uitschuif arm hebben. Misschien is het op zo'n manier na te bouwen.
Ik denk dat je dan op een tandheugel systeem uitkomt.

(M'n zoon heeft overigens een telescoopkraan van namaakt meccano (van de Bart Smit van vroegah.) Zal ik eens in de bouwbeschrijving voor je kijken hoe dat daar is aangepakt?)

Wim

Hoi Luit,

waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan : uitschuiven via Bowdenkabel bedient door servo met lange arm of grote schijf :P 8O

André

@ Wim:
Bedankt voor je uitleg, ik weet nu wat een stappenmotor is.
Je zegt dat je extra electronica nodig heb, maar zit dit er niet bij (bij de cd-speler ingebouwd).
Ben bang dat Lego/Meccano te groot is voor dit gebeuren (zie hieronder)

@ Andre en Bol:
What the h*ll is een Bowdenkabel :?:

@ Allemaal:
Toch ben ik bang dat het moeilijk gaat worden zonder goed gereedschap.
Aangezien de grootste sectie een doorsnede heeft van 0,8 bij 0,5 mm.
Hier moeten dus nog de 3 andere secties in/uitschuiven.
Het enigste electrische gereedschap wat ik heb is een:
- Kolomboormachine
- Dremel (lees Kinzo :wink: )
- Figuurzaag
- B&D Mouse

Ik vrees dat dit onderdeel op het moment te hoog gegrepen is, en dat ik moet wachten totdat ik de lotto win.
Dan kan ik mij een frees- en draaibank kopen :roll: :wink:
Ongeloofelijk, bouw je in schaal 1:30.....is het nog te klein :wink: :roll: 8O

Greetings,
Luit

Hoi Luit,

de bekendste bowdenkabel is de remkabel van je fiets :lol:

Dus een buis met daarin een stevige maar flexibele draad van kunstof of staal.
Worden in de vliegtuig afdeling gebruikt om roer en flaps te bewegen

André

Luit zei:
@ Wim:
Bedankt voor je uitleg, ik weet nu wat een stappenmotor is.
Je zegt dat je extra electronica nodig heb, maar zit dit er niet bij (bij de cd-speler ingebouwd).

De cd-speler heeft dat allemaal "ingebakken" in de hele grote printplaat die je meestal eerst moet weghalen om overal bij te kunnen komen. Maar je kan waarschijnlijk niet die hele printplaat in je Typhoon leggen. Je zou maar hebben dat op gegeven moment over het hele water een cd'tje van Marianne Weber ofzo klinkt. :wink:

Jon,

Wat is d'r mis met Marianne Weber?

:wink:

Maar je hebt gelijk. Voor het aansturen van de stappenmotoren zijn speciale printjes. In de draad in het duikbootforum (zie mijn posting een stukje hierboven) staat nog wat extra uitleg.

Maar Luit,

Geef je de moed nu al op?
Ik ben vergeten de bouwbeschrijving van de Bart Smit kraan van de zolder te halen (was d'r ook een beetje te warm) Ik probeer er aan te denken dit weekend.
Het was overigens niet mijn bedoeling om het daarvan (of van Lego) te maken, maar puur als voorbeeld hoe het nu werkt. Dat principe, dat is wat je nodig hebt.

Heb je al eens gedacht aan een "speelgoed" kraan? Bij de Bart S, Inter T, Wibra, Zeeman, Blokker etc liggen vaak van die speelgoed auto's MET zo'n kraan. Is daar toevallig geen passende bij? Hoef je niets te maken, alleen maar er voor zorgen dat het van afstand schuiven en toppen wil.

Wim

@ Luit

Over de functionaliteit van een kraan, daar ben ik ook mee aan het worstelen maar dan voor de Hunter. De kraan die ik bouw is van de eerste generatie en had nog geen telescoop functie. Maar de manier van toppen ga ik ook realiseren middels een Bowdenkabel. Ik ga hem niet bedienen middels een servo ( want als er een storing op treed dan bestaat er een kans dat als de servo van de kraan een eigen leven gaat leiden en dat de kraan door het dek naar beneden wordt getrokken en dat is niet de bedoeling 8O, maar gaat dat nu doen met een motortje wat schroefdraad aandrijft en een gefixieerde moer (waarde kabel aan vast komt ) op een parallelgeleider. Door het omhoog of om laag bewegen van de de moer kan de kraan toppen)
Misschien een idee :wink:

SH9.jpg

Gr Martin

wimg zei:
...Heb je al eens gedacht aan een "speelgoed" kraan? Bij de Bart S, Inter T, Wibra, Zeeman, Blokker etc liggen vaak van die speelgoed auto's MET zo'n kraan. Is daar toevallig geen passende bij? Hoef je niets te maken, alleen maar er voor zorgen dat het van afstand schuiven en toppen wil.

Wim

Dit is ook nog een idee.
Nu ik weet wat een Bowden kabel is (thx Andre), is het probleem van toppen opgelost.
Nu blijft het telescoop-probleem over, en ik denk dat ik hiervoor maar eens bovenstaande winkels ga bezoeken.

Greetings,
Luit
ps als er ooit Marianne Weber uit mijn Typhoontje schalt, dan ga ik een andere hobby zoeken... :roll:

Zoo daar heb je engelengeduld voor nodig....

helemaal uit hout gemaakt, grote propellors...

mooie boot!

Back