Alle tekeningen op 1 website

Hoi,

Ik ben een website aan het maken met daarop een heleboel plans.
hoor je later meer over....
Mijn vraag echter... Hoe kan ik achterhalen van wie de plans zijn als er maar weinig info over te vinden is?
Die info vind ik wel belangrijk om de auteur te vragen of hij het goed vind.
Ik vind via dit forum regelmatig een heleboel plans en vragen naar plans.
Om hier aan te kunnen beantwoorden wil ik het wel even serieus aanpakken. Ik ga geen plans van De robbe charter vrij geven als ze bij Robbe dit niet goed vinden natuurlijk.

Ik stel vast dat er heel wat plans illegaal te vinden zijn.
voor persoonlijk gebruik zal dit wel niet zo erg zijn, maar wat als je ze gaat inscannen en vrijgeven op het net?

Wie heeft er al ervaring mee en kan mij helpen

Hoi, als je mij aan msn toevoegd kan ik je wel een aantal plans mailen ;)

"alle tekeningen op 1 site..."

Dat klinkt leuk, maar is dat het ook? In mijn beleving gaat het meestal als volgt:

Iemand wil graag een toestel bouwen
Hij zoekt zich een ongeluk op internet
Hij vind een site met 500 bouwtekeningen
Hij download ze alle 500.
Hij bekijkt er 5.
Hij koopt een ARF bij de modelbouwwinkel

Het lijkt me juridisch gezien beter om gewoon een pagina met links naar tekeningen te maken.

Een goede "tekeningen" site heeft minimaal van elke te downloaden tekening een korte beschrijving of categorie indeling en een preview.

ik gebruik vaak wel internet bouwplannen hoor. Ik moet ze alleen wel als pdfje hebben... ;)

@ prop-er
hehe, beter kan ik het niet zeggen, meestal draait het inderdaad uit op een ARF kopen. Je vind inderdaad massa's tekeningen, maar volgens mij vind je met moeite 20 echte goede tekeningen.

meestal draait het inderdaad uit op een ARF kopen.

dat ligt vooral aan het soort bouwer. Je hebt mensen (zoals jullie) die zo snel mogelijk de lucht in willen en iets willen hebben wat al getest is en dus vliegt.
Je hebt ook mensen die meer van bouwen houden. Die zullen in al die bouwplannen misschien best wel weer eens een leuke tegenkomen. Dat wil niet zeggen dat die bouwplannen dan perfect meten zijn, want de helft van de fun is natuurlijk om je eigen ideeën erin te verwerken.

In mijn beleving
en
maar volgens mij
geven al aan dat het erg subjectief is om jouw mening te als basis voor alle modelbouwers te nemen.

Dus als er een goede (overzichtelijke) site komt met bouwplannen: graag! Prima initiatief. Ik zal ook nog ff zoeken of ik nog wat heb liggen.

prop-er zei:
"alle tekeningen op 1 site..."

Het lijkt me juridisch gezien beter om gewoon een pagina met links naar tekeningen te maken.

Ook de pagina met linls zal er zijn maar dat kan niet voor plans die ik zelf heb en niet op het net vind (vb: robbe charter; Westerly, Happy hunter, Rainbow ,.... Om er enkele te noemen)

groetjes

Werner

Mijn vraag blijft echter hoe ik te weten kan komen of dit wel kan en mag.
Naar robbe en graupner kan ik wel mailen en nog enkele anderen ook.
Maar ik heb ook een boel plans waar zelfs geen naam of merk op voorkomt.

trouwens de plans van RCM of MAN en dergelijke die maandelijks in hun boekje zitten mogen die wel zomaar op het net gegooid?

(voor alle duidelijkheid gaat het niet alleen over vliegtuigplans maar ook over plans van bootjes en trucks)

Alle tekeningen ook al zijn ze door de hobbyist getekend zit een copyright op. Dit betekend dat je ze dus niet mag verspreiden of op een dusdanige manier op internet zetten dat iedereen ze kan downloaden. Alleen tekeningen waar speciefiek bijstaat dat ze gratis te downloaden zijn daar mag het natuurlijk weer wel.

De grote firma's en de modelbouwbladen zullen hier niet in toestemmen. Dat is een vorm van inkomen voor hun dat ze dan gaan missen.

Het circuit waar wij onderling tekeningen uitwisselen is discutabel en in sommige gevallen zou het dus niet mogen. Alleen ruilen en verkopen (kostprijs/symbolisch bedrag) is denk ik legaal, maar kopieën ervan maken en die doorsturen weer niet.

Dan gewoon een site, met linken naar desbetreffende sites.
Al of niet betaalde tekeningen.
Gaat het naar betaalde sites, kan je volgens mij ook nog zakcentjes mee beuren ivm reclame.( mits linken geplaatst zijn met toestemming).

hallo,

vind je het erg als ik ook een soort archief begin ,maar dan voor me zelf ?
ik vind het namelijk een super idee :!: :worship:

Groeten PJ

PS:kan iemand mij misschien ook een paar plans toesturen ?

Beste Sietse,

sietse zei:
dat ligt vooral aan het soort bouwer. Je hebt mensen (zoals jullie) die zo snel mogelijk de lucht in willen en iets willen hebben wat al getest is en dus vliegt.

Het voorbeeld wat ik gaf (ARF) sloeg niet mij. Ik ontwerp het liefst mijn eigen modellen. Ik ben hierin misschien niet duidelijk genoeg geweest.

Als Werner een hoop tijd en energie in het maken van een goede website wil steken, is dat natuurlijk alleen maar aan te moedigen. Als je maar wel beseft dat van het enorme aantal gedownloade tekeningen, slechts een klein aandeel ook werkelijk gebouwd zal worden.

Wanneer men een tekening koopt, is de kans dat een model ook werkelijk van deze tekening gebouwd wordt immers vele male groter is, dan wanneer deze tekening gratis gedownload is.

sietse zei:
geven al aan dat het erg subjectief is om jouw mening te als basis voor alle modelbouwers te nemen.

Dit is niet erg aardig, en onjuist. Nergens in mijn post zeg ik dat hetgeen ik beweer voor alle modelbouwers geldt. Sterker nog, door het toevoegen van "in mijn beleving" heb ik aangegeven dat het hier puur mijn mening betreft.

Voor diegenen die trek hebben in een serieuze discussie over tekeningen, copyright en het negeren hiervan:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=189471&highlight=easy+travel+parkflyer+

Ondanks mijn post, ben ik er niet op tegen.
Integendeel, voor de genen die iets nodig hebben is het op die wijze natuurlijk gemakkelijker.

Back