J
jock
Guest
Gisteren was het zover. Mijn allereerste vlucht met een heli. En om maar meteen bij het eind te beginnen... Yes! alles is nog heel!
Na de zoveelste keer alles te hebben gecontroleerd (hopende dat ik goed had begrepen hoe een en ander in elkaar hoort te zitten) de stoute schoenen aangetrokken en langzaam de heli op toeren gebracht. De eerste drie keer optoeren begon de heli wat te schuiven en moest ik van het gas af. Uit de verschillende forums had ik al geleerd dat de standaardmotor van de Robbe Eolo niet al te veel kracht heeft dus in mijn zender had ik ook een andere gascurve voorbereid. Nadat ik deze had ingeschakeld en nog een keer diep te hebben ingeademd gas gegeven en ineens, heel rustig kwam de heli een centimeter of twintig los en trok een beetje naar links en naar voren. Heli weer neer, bijtrimmen en weer de lucht in.
En vervolgens gewoon probleemloos een paar minuten kunnen hoveren. Yes Babey!!! ik kon het zelf niet geloven. Wat een waanzinnig gevoel en wat een opluchting dat de boel niet meteen gecrasched is. SUPER!
Over de heli (Thanks voor het advies PowerPete)
> Robbe Eolo, standaardmotor, blades standaard
> Servo's 4 x HiTec HS-81
> Ontvanger HiTec Electron6
> ESC Graupner Power V-35
> Gyro GSM 200 HH (setting ongeveer 50%)
> 8 cellen Sanyo 3000 Nimh
> Zender HiTec Eclipse
> Oefenkruis, carbon en 4 pingpongballen
> Gascurve 1 lineair Gascurve 2: 0-50-100-100-100
> Pitch tussen de -1 en de +12 schat ik (met de geo-driehoek gemeten)
Aanpassingen:
> Tie-rib tussen de bevestigingspunten van het landingsgestel aan het frame omdat ik heb begrepen dat dit een kwetbaar punt is.
> Ik zag na de vlucht dat de rotor-unit verdraait op de staartbuis. Hier heb ik nu een parkertje in gezet (vanaf de zijkant door de staartvin) om dit te fixeren, vanmiddag proberen
Groeten van een blije en opgeluchte helibeginner,
Jock
PS: Voorbereiding, heel veel uurtjes RealFlight G2 en bezoeken van alle mogelijke forums.
Na de zoveelste keer alles te hebben gecontroleerd (hopende dat ik goed had begrepen hoe een en ander in elkaar hoort te zitten) de stoute schoenen aangetrokken en langzaam de heli op toeren gebracht. De eerste drie keer optoeren begon de heli wat te schuiven en moest ik van het gas af. Uit de verschillende forums had ik al geleerd dat de standaardmotor van de Robbe Eolo niet al te veel kracht heeft dus in mijn zender had ik ook een andere gascurve voorbereid. Nadat ik deze had ingeschakeld en nog een keer diep te hebben ingeademd gas gegeven en ineens, heel rustig kwam de heli een centimeter of twintig los en trok een beetje naar links en naar voren. Heli weer neer, bijtrimmen en weer de lucht in.
En vervolgens gewoon probleemloos een paar minuten kunnen hoveren. Yes Babey!!! ik kon het zelf niet geloven. Wat een waanzinnig gevoel en wat een opluchting dat de boel niet meteen gecrasched is. SUPER!
Over de heli (Thanks voor het advies PowerPete)
> Robbe Eolo, standaardmotor, blades standaard
> Servo's 4 x HiTec HS-81
> Ontvanger HiTec Electron6
> ESC Graupner Power V-35
> Gyro GSM 200 HH (setting ongeveer 50%)
> 8 cellen Sanyo 3000 Nimh
> Zender HiTec Eclipse
> Oefenkruis, carbon en 4 pingpongballen
> Gascurve 1 lineair Gascurve 2: 0-50-100-100-100
> Pitch tussen de -1 en de +12 schat ik (met de geo-driehoek gemeten)
Aanpassingen:
> Tie-rib tussen de bevestigingspunten van het landingsgestel aan het frame omdat ik heb begrepen dat dit een kwetbaar punt is.
> Ik zag na de vlucht dat de rotor-unit verdraait op de staartbuis. Hier heb ik nu een parkertje in gezet (vanaf de zijkant door de staartvin) om dit te fixeren, vanmiddag proberen
Groeten van een blije en opgeluchte helibeginner,
Jock
PS: Voorbereiding, heel veel uurtjes RealFlight G2 en bezoeken van alle mogelijke forums.