allround batterijlader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door rallyfreak, 29 jan 2019.

  1. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
    Beste,

    Ik ben sinds een tijdje terug begonnen met wat te hobby'en. Ondertussen is er een projectje lopend voor het bouwen van een MAN truck van Tamiya (1:14). Ik heb nog een oude GM racing 1402 Power Charger van een 17 tal jaar geleden liggen, maar deze kan alleen NiMH (en NiCd ook veronderstel ik) laden.
    Nu ik nog wat andere dingen wil doen zou ik graag een all round betterijlader kopen waarmee ook Lipo's kunnen geladen worden.

    Omdat er ook zoveel te verkrijgen is stel ik hier de vraag van wat een goede en niet al te duren lader zou kunnen zijn?

    Alvast bedankt.

    Mvg,
    RF
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat zijn capaciteit en spanning van de te laden LiPo's?
    Hoe snel wil je ze laden, tijd?
    Hoeveel accu packs?
    Wil je de lader voeden vanuit 12volt auto-accu, 230volt netspanning, of beide?
    Toekomstplannen qua accu's?

    Tot nader bericht alvast deze suggestie, er zijn ook 80watt versies:
    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader. Laadt accutypen NiMh/NiCd, LiPo, LiFePo4/LiFe en Pb (lood).
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

    Morgen volgt het verplichte leesvoer :D
     
  3. rallyfreak

    rallyfreak

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    18
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is een B6 met andere naam, B6'en worden onder diverse merknamen verkocht.

    Welke accu's wil je laden? Type/chemie, spanning, capaciteit? Dan is daarmee de max. beschikbare laadstroom te berekenen.
    Hoe hoger accu-spanning, hoe kleiner de haalbare laadstroom, minder dan de geadverteerde 7A.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In deze discussie staan de nodige gebruikerstips en -ervaringen
    IMax B6(AC) topic

    Onderstaande video's zijn ook handig. Alle B6 varianten hebben dezelfde 4-knops bediening, ook al hebben ze andere namen en behuizingen.
    Bruce Simpson heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 200, niet alleen over accu's:
    www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
    Idem zijn site

    www.rcmodelreviews.com



     

Deel Deze Pagina