Alpha A872 vs OS Max XZB

Hey iedereen

Ik zat net even online te zoeken naar motortjes voor op een MBX6 buggy.
Nu kom ik in een prijs/kwaliteit prijsklasse toch precies wel enkele leuke dingen tegen...

Ik bezit nl een gebruikte maar in zeer goede staat verkerende MBX6 met servo's en alles op, behalve dus de motor, die hier maar staat te nixen :)
Ik heb het gedacht om hier een prijs/kwaliteit motortje op te zetten en lekker ermee te gaan crossen.

Ik zie bvb de Alpha A872 met de 2081 uitlaat combo en de OS Max XZB met een Mielke 2041 uitlaat in combinatie staan. Prijzen verschillen niet zo heel veel met een licht voordeel voor de Alpha.

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en waarom :)
Eventueel nog een ander voorstel?

grtz

Zelf heb ik geen ervaring met beide motoren. Zelf rij ik alleen met NR, maar een maat van me zweert bij Alpha motoren. Hij wil niet anders meer zeg maar :D

Goede kwaliteitsmotoren van rond de 180 euro.

Kurt, Jaap (Bart_Banaan) rijdt met de A872 volgens mij op zijn truggy of buggy. Hij zal je wellicht wat meer info kunnen verschaffen over deze specifieke motor. Met de OS heb je volgens mij zelf al ervaring in een vorige buggy dacht ik.

Zelf rij ik met de Alpha S852 en 2081 uitlaat en ben daar zeer over te spreken, het is een fijne motor die me nog nooit in de steek heeft gelaten. In 2010 heb ik met de Alpha T850 (.28 ) gereden en dit was ook een betrouwbare motor hoewel hij teveel koppel leverde om echt makkelijk en soepel mee rond te komen.

De Alpha motoren hebben nieuw wel belachelijk veel compressie dus de eerste start is altijd een beetje lastig, goed voorverwarmen en een goed opgeladen startbox gebruiken scheelt al heel veel.

Ja ik heb altijd met de ninja of de OS Speed gereden en dat ga ik dit seizoen ook doen op de wedstrijden. Ik heb echter nog niet met de OS max gereden...

Ik hoorde wel dat de alpha's prijs / kwaliteit enorm goed waren...

Aha, ik snap het....moeilijke keuze hoor. Ik kan je weinig negatiefs over Alpha vertellen maar heb eerlijk gezegd geen ervaring met OS motoren. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de motor de doorslag zal geven, de verschillen zijn zo minimaal.

Op de Mugen heb ik bijvoorbeeld een Caster Grenade MK2 met een JP-3 uitlaat zitten. De Caster is een gerelabelde Go motor met 7 poorten en tot mijn verbazing was bij de laatste truggycup mijn snelheid beter dan de Werks, OS en Alpha motoren om mij heen.

Denk dus eigenlijk dat het niet zo veel verschil zal maken en dan is het misschien juist wel eens leuk om een ander merk te rijden, dan weet je wat er beter/slechter aan is.

Ik heb al zo een Alpha motor in bestelling staan (Trainings/reservemotor).

Heb er voor gekozen omdat ik er niks slechts over kan vinden en het prijsverschil met de OS MAX toch 50€ is...
Nu is het de vraag of hij het daadwerkelijk gebruikt gaat worden ;)...

Tijdens wedstrijden zal er ook telkens een OS Speed xzb opstaan :).

Veel compressie geen probleem, heb zo een engine-heater gekocht, daar mag Kurt ook gebruik van maken om zijn motorkes in te rijden ;).

Waarom zou je de Alpha niet gebruiken Stewie???
Lijkt me net leuk om te testen...

De OS is net iets duurder idd, maar daar ook weer weet je het verschil tussen deze en de Speed onmiddellijk eh :D

Omdat ik khz motorblokken wil gebruiken, dus makkelijker van niet van motor te veranderen ;).

De 2 OS Speeds kunnen ook elkaars reservemotor spelen....

Nee idd het wisselen lijkt me makkelijker te gaan tussen dezelfde motors...

Dan kan je bvb de Alpha beter op de buggy zetten en gebruiken, de truggy met de OS voorzien en dan heb je wel een OS teveel maar die gade nog nodig hebben :D

De montage is voor iedere motor hetzelfde ongeacht wel of niet een 2-delige motormount, waarom dan voor 1 motor kiezen? Je moet eerder bang zijn dat je de gasstang moet veranderen omdat de ene carb wat langer is dan de ander.

Ah dus de gearmesh zal niet veranderen ongeacht welke motor je steekt?

@ Stewie waarom geen goede optie?

De gearmesh blijft dus gelijk als je van merk van motor wisselt?
Dacht dat er wel wat verschillen zouden zitten...

Waarom niet, omdat ik denk dat het overbodig werk gaat opleveren :).

Zie eigenlijk niet in wat extra werk dit kan opleveren Stewie?

Alpha op de buggy en testen maar...
Of geef hem aan mij, zal ik hem wel testen :p

De gearmesh blijft dus gelijk als je van merk van motor wisselt?
Dacht dat er wel wat verschillen zouden zitten...

Waarom niet, omdat ik denk dat het overbodig werk gaat opleveren :).

Yup ... Gearmesh blijft hetzelfde.... Krukas blijft gewoon in het midden van de motor zitten en de krukas zit weer midden tussen de bevestigingspunten....

Zolang je dus met dezelfde pinion rijdt is er niks aan de hand en past het gewoon zonder bijstellen...

En dan. de gaten in de motoren zijn een fractie groter en kan je vordat je de motorbouten strak aandraait nog even de gearmesh beter uitlijnen.

KHZ heeft mooie mounts met losse topblokjes waar je de motor op vast schroeft , 1 keer passend vastschroeven op de topblokjes is dan genoeg....
mbx6-016.jpg

Heb zo'n soort gelijk setje voor m'n MBX5's en door de opstaande pin in het onderblok komen ze altijd perfect op hun plek te zitten.

Als je die al hebt bestel je er nog 2 (of meer) losse topblokjes bij en kan je moeiteloos tussen 2 motoren wisselen. Zolang ze hetzelfde pinion draaien natuurlijk ;)

Back