Alpha-Jet (EDF Trainer) Bouwverslag

Discussie in 'EDF forum' gestart door Noah, 30 mei 2006.

  1. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Omdat EDF redelijk nieuw is voor me en hier toch in door wil gaan
    heb ik bij RBCKITS voor € 45,00 een Alpha-Jet gekocht.
    Dit schijnt een leuke trainer te zijn op basis van een Wemotec 480.
    Aangezien ik de instap redelijk betaalbaar wil houden gaat dit er inkomen :

    - WARP4 2-Turn 3880Kv
    - AC-EDF-68 Air Craft 68mm Ducted Fan Unit
    - 2x Lipoly 2200mAh 11.1v 16C-25C (parallel)
    - 2x HS-81
    - 1x Jeti Rex MPD 7
    - Kontronik lipo swing 4100 (40-50amp)

    Alpha-Jet van AFF
    Wingspan: 90 cm
    Lengte: 90 cm

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga hem coveren met het blauw/geel van de Blue Angels en bestel deze decals :

    [​IMG]

    Er zijn al meerdere die de Alpha met Lipo's hebben gevlogen.
    Zo is hier een AJ te zien met 2x 2200mah (wat ik dus ook ga doen) ik kan hier met de bouw gelijk rekening mee houden :

    [​IMG]

    Niet dat the Blue Angels ooit met een Alpha hebben gevlogen dat ik weet maar
    ik vind het kleurenschema erg mooi.

    Om een idee te krijgen wat het effect is met een dergelijke motor hier een video:

    Video met een kontronik 400


    Als alles binnen is krijgt dit project voorang op mijn F-16 en zal ik hier een bouwverslag plaatsen.


    Krijgt een vervolg...
     
  2. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi,

    Da's nou ook toevallig...ben inmiddels erg onder de indruk van de WARP motoren, dus ik heb ook een 2-turns laten komen. Een minifan480 was al onderweg, en volgende week komt mijn Alpha Jet van AFF binnnen!

    Ik zit nog even te dubben over de accu's, ik verwacht adhv wat berekeningen/schattingen dat er met een 3s lipo ongeveer 600 gram thrust bij 28-30 A inzit...(280 watt en even de WARP met een HETRC gesimuleerd door de kv aan te passen)

    http://www.s4a.ch/eflight/fancalc.htm

    en dat bij een vliegklaar gewicht van zo'n 750 gram. In ieder geval leuk dat je met een soortgelijke set-up gaat proberen. Ik wil ook nog kijken of het met een GWS-EDF75 en een jamara pro480HS-BB bij zo'n 12-14 A ook wil lukken... dan is het echt budgetvliegen!

    Hans
     
  3. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Waarom bij AFF besteld ? RBC heeft zo zo op voorraad en veel goedkoper in verzending.

    Inderdaad erg grappig dat we beide hetzelde van plan zijn! Heb alleen nog wat problemen net mijn fan die aanloopt.. hoop ik spoedig op te lossen.. verder zal mijn kitje morgen binnenkomen. a.s. weekend ga ik starten :)

    Jammer genoeg kan ik hem pas afbouwen als mijn in HK bestelde lipo's binnen zijn.. en dat kan nog wel een paar weken duren. Als ik zo kijk zal het best hard gaan!

    Plaats je ook een bouwverslag.. wellicht hebben we andere ideeën met de bouw ;)
     
  4. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    haha, niet bij AFF besteld, maar bij Hangar/Kampen die hem via RBC laat komen...ik had nog wat tegoed open staan bij Peter, is zo mooi opgelost!

    Ik zal proberen eea vast te leggen, maar ik ben niet zo heel erg goed in documenteren van het bouwproces... trouwens in de FMT van 2001-4 staat een kort verslagje van de AJ. Hier werd gevlogen met een 480race en wat ik zo lees met heel behoorlijke resultaten!

    Hans
     
  5. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Ah bedankt! zit het net te lezen.. heerlijk als je alle FMS bladen digitaal hebt :) even search en inderdaad! klik
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @hummel
    weet je zeker dat die 2winder maar 28-30A trekt op 3S?
    Ik heb namelijk een 2 winder vasn Hetrc en deze trekt 52A. Nu zeg je dat de KV van de motoren wel anders is, maar daardoor 20A verschil, raar.

    Controleer het even voordat je je regelar zou slop omdat je teveel stroom trekt.

    groeten paul, en succes met bouwen
     
  7. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    @ salamander,

    Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me wel aannemelijk omdat de inwendige weerstand van de WARP-2turn lager is dan de HET-2W20, hoewel 20 A wel een heel erg groot verschil is...

    Ik heb de database even ingevuld voor de HET-2W20 in een minifan480 op een 3s lipo en hier komt een amperage uit van ruim 26 A (?)

    Iets klopt er dan niet...de database heeft een nauwkeurigheid van ±10%. Maar goed, ik ben wel geneigd om metingen meer te vertrouwen dan theoretische database's...Ik zal in ieder geval een 60A regelaar inzetten met een goede A-tang om de stroom in de gaten te houden.

    edit

    Ik heb hem voor een HET-2W ingevuld incl. specifieke inwendige weerstand en kom idd op 50,1 A uit...! Klopt de database toch? Er zit nogal een verschil tussen een HET-2W en een HET-2W20!

    Ook even opnieuw voor de WARP-2turn aangepaste kv/Ri waardes gedaan en ik kom nu op 36 A met ongeveer 700 gram stuwdruk...da's andere koek dan 28-30 A.

    Hans
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Allemachtig wat gaat dat ding snel, en die kontronik 400, dat is toch gewoon een borstelmotortje? Dan zal die met zon dikke warp wel niet meer te filmen zijn. 8O

    Jammer dat et een kitje is, want dat oracoveren lijkt me een hels karwijtje. ;)
     
  9. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    dubbelpost...
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    @ freakazoid,

    Die kontronic-fun400 is een heuse borsteloze motor... vergelijkbaar met een Mega16-xx, HET-RC EDF-xx en een Warp4-xx. Naar verwachting zal het dus ongeveer net zo snel gaan (ik schat zo een 100 km/h...).

    Hans
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik dacht al, hallo zeg dat doen mijn sp400 modellen niet. :D

    Maar dat scheerd wel lekker zo dus. Ben benieuwd hoe die van jullie straks vliegen.
     
  12. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Hard!
     
  13. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Aah daar zit de fout. Je hebt gegevens van een 2W20 ingevoerd. Deze motor is ontworpen voor een 4S pakket.

    Wat ik in mijn sniper heb, is een 2W (geen 2W20) en daarmee trek ik op 3S 52A. Is de inwendige weerstand van zo'n warp motor zoveel verschillend vergeleken met een Hetrc 2W.
    Want als jij 36A zou trekken, en ik 52A, dat is nog altijd een verschil van 16A, en dat is toch best veel. Maar ja het zou kunnen. Maar het was als tip, dat je niet je 3S aansluit, en ineens volgas geeft. En daardoor je regelaar sloopt.

    groeten Paul
     
  14. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi Paul,

    Het is niet alleen de inwendige weerstand, ook de kv van de HETRC-2w is veel hoger dan de WARP-2w. Hogere kv betekent automatisch ook hogere stroomopname!

    Het leuke (en goede) aan de WARP motoren zit hem in een relatief hoge kv bij een zeer lage inwendige weerstand. Hierdoor is het rendement van deze motoren hoger dan vergelijkbare motoren. Naar ze zelf (!) zeggen zit het hem in een zeer kleine luchtspleet tussen rotor/stator en de vulgraad van het koper (?). De grootste lol vind ik nog dat deze motoren omgerekend ongeveer 42 euro kosten...

    Hans
     
  15. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    En een mooi doosje :)
     
  16. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Kitje was vandaag binnengekomen. :)
    Het is mijn eerste houtbouw pakketje dus moest even goed kijken naar de tekening.. heb alles uitgelegd en geschuurd.. (niet veel nodig omdat het kwalitatief echt subliem is). Even alles op de tekening gelegd en alles is duidelijk m.u.v. 2 plaatjes.. maar daar komen we wel achter.

    Misschien een hele stomme vraag maar waarvoor gebruiken jullie bij de houtbouw altijd van die spelden? wat win je daarmee?

    Ga op kort termijn beginnen met verlijmen de ruwbouw is in een avond wel af.

    Wat me wel opvalt is dat de uitsparingen in de staart en hoogteroer niet zijn gedaan.. dit is gewoon dicht. Wellicht bewust voor gekozen omdat men ze sneller vliegt als een paar jaar geleden ?

    @Hummel: welke lipo's vlieg je dadelijk? de Warp-2t zal toch best een aardig snelheidje creëren is het niet.. :p



    Grtz,
    Noah
     
  17. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    DIe spelden zijn om alles op zijn plaats te houden, zodat het dus niet verplaatst, en de lijm zijn tijd krijgt om te drogen.

    Die openingen kan inderdaad zijn, vanwegen wat mensen tegenwoordig allemaal kunnen kiezen voor aandrijving.
    Als je bedenkt dat dit toestel ontworpen is om alles goedkoop te houden. Dus goedkopere motor, met gewone cellen.
    Maar tegenwoordig koop je al zo goede motoren, en zo goede accu's. Dat je het voor elkaar kan krijgen om 1100 gram stuwdruk of meer uit zo'n minifan te toveren. Dus dan stel je maar eens voor, wat dat voor snelheden haald. En dan wil je toch wel dat je stabilo en kielvlak blijft zitten
     
  18. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    @Salamander :

    Even gewoon een vraag m.b.t. de Warp-2

    Als ik deze voorzie van een prop (n.v.t. maar gaat om de theorie).

    Dus de WARP BL4-1615-2 met een APC "400" 4.1x4.1 prop.. dan trekt deze 10.05 volt en 42.83 AMP (RPM 33270).
    Als ik hier een 2200-3S 20C aanhang, dan red ik de 44 amp.

    Laat ik deze setup nu eens op een Multiplex Funjet zetten.. wat voor effect krijg je dan?
    Is er met deze gegevens iets te zeggen over de snelheid?
     
  19. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Je kan alleen de pitchspeed uitrekenen, de snelheid van de ksit is afhankelijk van profiel/luchtweerstand.
    Gelukkig heeft de Funjet een dunner vleugeltje als zijn voorgangers.
    Op www.flyingmodels.org staan misschien gegevens van een Mega 16/15/... met een vergelijkbaar kV.
     
  20. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    http://www.icare-rc.com/mega_acn1615.htm#ACn_16/15/4

    Wat kun je met die vergelijking doen dan?
    ik snap de het model impact heeft op de snelheid van het totaal.
    Wil je een vergelijking maken met de snelheid van een funjet die reeds een Mega heeft? of deze net zo snel gaat of langzamer/sneller.
     

Deel Deze Pagina