Alpina 5001 reparatieverslag

Geen echt bouwverslag maar ik denk dat sommigen onder jullie dit ook wel interessant zullen vinden.
Enkele jaren geleden tijdens een vliegvakantie in de Languedoc ging mijn Alpina 5001 lelijk op zijn bek en sindsdien ligt hij met een flink gekraakte romp en geknikte vleugel op het schap. Hem van de hand doen daar was geen sprake van maar de moed om hem te repareren ontbrak ook tot nu toe. Maar, eergisteren tijdens de jaarlijkse fly-inn in Henri-Chapelle had ik een interessant gesprek over het repareren van epoxy rompen, het ging over de Platzli-techiek. http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-blaetzlitechnik.pdf
Terug thuis heb ik het opgezocht en aandachtig bekeken en vrijwel meteen heb ik de romp van het schap genomen en ben eraan begonnen.
Hier de Alpina nog in volle glorie aan de voet van de Banne d'Ordanche,
Alpina 5001 001 by Dirk Wouters, on Flickr
En op de Pic du Vissou,
Alpina 5001 002 by Dirk Wouters, on Flickr
Alpina 5001 008 by Dirk Wouters, on Flickr
Alpina 5001 006 by Dirk Wouters, on Flickr
Alpina 5001 007 by Dirk Wouters, on Flickr
en tenslotte enkele seconden voor de fatale klap,
Auvergne 2012 07 by Dirk Wouters, on Flickr
Er waaide toen een flinke wind en koppig als ik ben wilde ik hem zelf lanceren maar tijdens het gooien trok ik per ongeluk alle remmen en eens de Alpina uit mijn hand was vloog hij met de wind mee alsof het een blaadje was, om dan achter ons in te slaan als een meteoriet van zeven kilo., de woorden die ik toen sprak zijn niet geschikt voor publicatie.

Ondertussen is de romp gericht, provisoir gelijmd met ZAP en voorbereidt om op de breukplaatsen nieuwe glasmat te lamineren.
ALpina 5001 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5002 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5003 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5004 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5005 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5006 by Dirk Wouters, on Flickr

wordt vervolgd

Dirk

Dag Dirk,
Wat een joekel maar weer! Zonde van zo een klapper :-(
Reparatie... tape? Je zou hem kunnen spalken met balsa aan de buitenzijde... gewoon met geringe hoeveelheid CA gehecht?
De zaak goed richten in een matrijs met ijkpunten, zodat je de romp ook weer kaarsrecht kan richten. De leut van de balsa-spalk is tijdelijke stijfheid in het geheel.
Na het lamineren cq versterken, schuur je het balsa aan de buitenzijde in een handomdraai weer weg. Wel zal dan een respray nodig zijn.

Overigens las ik dat forumlid Rick-R, vliegt of vloog ook elektro-pylon, thans van tevoren z'n competitie zwevers in een mal uitzet.
Als ze nog vers van de pers zijn en alles nog recht. Heeft hij een standje heipaal, vorm van desintegratie... kan de kist altijd weer zuiver gericht worden.

Plaaaaaaatje van een kist! Prachtig!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Van de vleugel af tot achteraan is de romp nog volledig intact, dus daar moest niets gericht worden. De breuk zit eigenlijk op het laatste derde van de cockpit uitsnijding, ze was nergens helemaal door maar op twee plaatsen ongeveer voor 2/3 gescheurd. Het richten ging wonderwel bijna vanzelf, misschien komt dat wel door de grotere diameter op die plaats en het feit dat ze niet volledig doorgescheurd was. Alles is momenteel met CA gefixeerd en op die plaatsen is de romp langs buiten geschuurd tot ze flinterdun is. Nu moet ik wachten tot de bestelde epoxy toekomt want de fles die ik nog staan had is grof geschat 10jaar oud wat wel wat veel van het goede is.
Verder is het de bedoeling dat op de plaatsen waar de romp is weg geschuurd er honderden lapjes 49grams mat van ongeveer 20x20mm gelamineerd worden tot ze weer de oorspronkelijke wanddikte heeft. Ik heb deze techniek nog nooit toegepast en ben zeer curieus naar het resultaat maar zo zou de romp weer zo sterk als nieuw moeten worden.
ALpina 5012 by Dirk Wouters, on Flickr
ALpina 5011 by Dirk Wouters, on Flickr

Dirk

Inderdaad Dries, maar ik kan het uitleggen hoor, de binnenkant van de vleugel is van schuim dus dacht ik dat het wel kon :cool:

Vervolg,

Zo zag hij er uit voor het lamineren van de lapjes,
Alpina5022 by Dirk Wouters, on Flickr
nadat er honderden lapjes glasmat op zitten lijkt het een echt lappendeken.
Alpina5025 by Dirk Wouters, on Flickr
Hier de lapjes gesneden voor het laatste stuk,
Alpina5024 by Dirk Wouters, on Flickr
Dit is de plaats waar ze moeten komen,
Alpina5026 by Dirk Wouters, on Flickr
en dit is wat er overblijft,
Alpina5027 by Dirk Wouters, on Flickr

Alpina5026 by Dirk Wouters, on Flickr
Ook aan de voet van het kielvlak was er een klein scheurtje, niet dramatisch maar ik heb het dan maar direct mee gerepareerd met de rest nu ik zo goed bezig was, en dan nog effe de voor de rode lamp om te temperen.
Alpina50210 by Dirk Wouters, on Flickr
En tenslotte na het schuren van de gerepareerd plaatsen, nog wat plamuur er over en klaar is Kees.
Alpina50211 by Dirk Wouters, on Flickr

Nu is het afwachten hoe sterk die plaatsen zijn,

Dirk

Laatst bewerkt:
Heb je hem ook van tevoren gewogen? Om te checken hoeveel gewicht erbij is gekomen.

Freek

Neen, dat heb ik niet gedaan.
Aangezien eerst het oude materiaal is weggenomen en daarna tot dezelfde dikte nieuw materiaal in de plaats is gekomen mag je er volgens mij van uitgaan dat het gewicht nagenoeg gelijk blijft.
En op een bak van 7 kilo komt het niet aan op enkele gram.

Dirk

Dat extra gewicht maakt idd. niet uit op zo'n totale vliegmassa. Bovendien zit het relatief dicht bij het ZW-punt.
Als je twijfelt over de sterkte: leg dan aan de binnenkant ook nog een lapje van 160 grams glas over de breuk.
Bij een evt. volgende klap blijft dat stuk dan heel. ;)

Back