De beste 'upgrade' naast een goed afgestelde boot is: sticktime en pielen met de afstellingen in alle mogelijk wind- en watersituaties.
Groeten, Jan.
Helemaal mee eens! Bij de RMM zijn de meeste "upgrades" (die door de zeilers zelf zijn uitgevogeld) in het model verwerkt.
En die werken goed. Het roer of de kiel van de "classic" op de RMM? Er zullen vast mensen zijn die zweren dat het de boot sneller maakt, maar... Ik heb ze allebei gezeild, zelfs een paar keer kiel en roer gewisseld, maar ik heb nooit enig aantoonbare verbetering in het vaargedrag kunnen meten.
Mylar zeilen? Ik heb ooit eens een setje zeilen gemaakt van doorzichtig bloemenfolie. Werkte prima, behalve dat de boot op afstand minder goed te zien was.
"snelle" servo's... het is misschien leuk om mee te spelen, maar qua investering is het weggegooid geld.
De enige in mijn optiek echt nuttige optie is: een schootservo die iets krachtiger is dan een normale servo van een tientje. En een goed Eneloop 4,8V accupakket, gepuntlast i.p.v. in een houdertje.
De Classic was al een prima ontwikkeld bootje, op de RMM zijn de ervaringen van de (vele!!) gebruikers verwerkt.
Einde serieus deel.
Het enige wat ik je aan kan bevelen is: gebruik rode zeiltjes! Door de diametraal geplaatste kleurstof in combinatie met optische zoom vangen de rode zeiltjes niet alleen meer wind, maar maken zij ook optimaal gebruik van zonnewind. En kun je op een dag met 0 Beaufort tóch zeilen. Als er een uitbarsting van zonnevlekken aan de hand is, ben jij de eerste die je erop kunt voorbereiden en tijdens een wedstrijd kán dat een voordeel opleveren. Moet je wel tijdens een wedstrijd rechtstreeks verbonden zijn met de Radiotelescoop Dwingeloo, om je op de hoogte te houden van zonnevlekken.
Maar acht minuten later heb je er voordeel van.
Einde OH-deel.