alternatief speed 400 6V

Dat was vroeger voor een groot gedeelte van ons parate kennis, ook voor mij. Maar ook die parate kennis vervliegt. Heel misschien is er via de zoekfunctie nog iets van terug te vinden op dit forum. Daar is heel veel over geschreven.
Ik heb misschien nog wel 1 of 2 brushless vervangers liggen die deze motor een op een vervangen, of misschien iets meer vermogen of speed leveren.

voor 73 gram kan je best een dikke brushless meenemen die veel meer vermogen zal leveren...met de 3watt/gr regel zou je dan 200 watt aandrijving hebben.
je kan dus wel wat terug schalen?

wat is de beoogde toepassing? hoeveel vermogen heb je nodig? hoog-toerig of juist grote prop

Is in 2008 ook al een keer gedaan. https://www.modelbouwforum.nl/threads/upgraden-brushed-setup-p-38-paf.66078/

Dat model woog toen 1600 gram. Voor een model met een span van 120 cm idd wat veel. Hoeveel gaat jouw model bij benadering wegen.
aanpassing: Overheen gelezen: 1200 gr. Gangbaar is om ongeveer 10 % van dat gewicht (AUW) te reserveren voor de motor. En dan 20 % voor de lipo. Met deze vuistregels kom ik steeds goed uit. Verder kun je aan de hand van het gewenste vlieggedrag bepalen hoeveel (opgenomen) vermogen je wil. (E zwever 100W/kg, trainer 150 W/kg, laagdekker 200 W/kg, stevig 3D 300 W/kg) Met elektro heb je vrij snel een flink vermogen ter beschikking.

Erik

Je kunt de motor doorrekenen?
eCalc.ch? Van alles kan je daarop invoeren. Incl vleugel oppervlak. Met een lidmaatschap kan je via een lijst aan bekende handelsmotoren doorrekenen, een vergelijkbare Ali motor zal daar aan niet heel veel verschillen… behalve de prijs.

Maarrrrr…
Nu heb ik op zolder nog een HK P40 liggen.
Schaalschuim…

Wat beschrijft… ‘el manuel’
Span 1100 mm
Vliegklaar gewicht 1300 tot 1400 gram
bij 3 of 4S 2200mA lipo.
Brushless 900 Kv
45A regelneef…

Over de prop wordt niet gerapped…
een drieblads, spoed niet al te stevig.
Wel 11,5” vers gemeten.

Dus het vliegt altijd.

Met een 1000 of 1100 Kv vlieg je ook al een Graupner Taxi v1 met drijvers…

Zou me niet verbazen dat het met een 11 x 8 prima gaat. Twee blads… e-prop.
Maar de motorbelasting krijg je het beste in beeld in de online calculator. En kan je kiezen op speed, of lange vlucht duur.
Zo een abo kost je kop niet, scheelt hoofdbrekens edoch…

Gr Bas

PS: Parate kennis staat in boeken, of online.
Vroeger of heden, je moet er altijd even naar zoeken.
Handig zijn referentie modellen. Vast meerdere die het model aangepatst hebben…
Neemt rest van de twijffels weg. Want… het vliegt!

Succes! En post een luttele hoeveelheid plaatjes… altijd leut[emoji106]

Laatst bewerkt:
Niet te moeilijk maken allemaal,

3s brushless motortje van ongeveer 50gr nemen (dat gaat ongeveer 120 a 150W geven) en 1 nemen van ongeveer een 1500kv en klaar.

Voor de 480 kan je een ongeveer 70 gr motortje nemen van ongeveer 200w en ook 1500kv.

Succes.

3s brushless motortje van ongeveer 50gr nemen (dat gaat ongeveer 120 a 150W geven) en ongeveer een 1500kv en klaar.

Op 3S gaat 1500 kv ongeveer 10 V x 1500 rpm = 15.000 toeren opleveren. Natuurlijk iets minder maar voor een P38 betekent dat te kleine props want hoogtoerig. Ongeveer 1000 kv levert een lager toerental zodat je voldoende diameter prop kunt draaien. Dat levert trekkracht.

Erik

idd goede punten, ja ik keek vooral naar "as prestaties" vergeleken met speed 400 6V, en dan op 3S. overmotoriseren hoeft niet perse. props mogen ook niet te groot voor zo'n kist.

Back