Alternatief voor 27 cellen ?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor m'n 27 cellen setup van mijn Ariane V11.
Na afgelopen weekend weer eens gevlogen te hebben kwam ik tot de conclusie dat m'n 27 cellen pakket (Sanyo 1000SCR, GM p&m) nu toch echt aan het overlijden is. De eerste vlucht is de power nog redelijk, maar na een tweede keer laden is het niets meer. :-(

Ik heb eigenlijk geen zin om een nieuwe motor en regelaar aan te schaffen en dus vroeg ik mij af wat de alternatieven waren.

Groet, Janwillem

P.s. huidige setup: Hacker B50/13S F5B 6.7:1 carbon, 16x16S RFM, HackerMaster 135 O F5B, 27 cellen.

Jan Willem,

Heb op RC Groups ook gepost.

Je zoekt een 6S Lipo pakket van de nieuwste generatie dat past in jou V11.

http://www.lightflightrc.com/HTML/products/3300-6SX-V2-TP.htm

Denk dat 44mm x 38mm x 150mm makkelijk gaat passen in die bak. En hij wordt er een stuk minder zwaar door!

Als je Dave even mailed dan maakt hij een mooi prijsje voor je!!! Geloof me!!!

Gr, Jos

Nieuwe setup: 7S lipo 3200 (3S + 4S) PolyQuest 30-50C op dezelfde motor/regelaar combo.

Gaat beter als ooit tevoren. Gewicht omlaag van 2100 naar 1650 gram en een hogere eindspanning onder belasting en driemaal zoveel capaciteit.

Dat is heel goed nieuws :D
Let alleen wel op de temperatuur van motor en regelaar. Door de veel hogere capaciteit kan je veel langer doorvliegen, en blijft het maar opwarmen. Ook de hogere spanning onder belasting zegt dat er ook meer stroom gaat lopen. (bij dezelfde prop). Dus dat warmt ook extra op.

@ Michiel

Daar was ik dus ook bang voor. Het rare is alleen dat alles "relatief" koel blijft.
Lipo's zijn iets meer als handwarm, motor en regelaar hooguit 60 graden.
Ik denk dat het komt omdat alles wat meer ruimte heeft nu. De koellucht kan nu veel beter door de romp stromen.

Mijn oude 27 cellen pack kon je na een vlucht niet meer beetpakken maar die sloot de romp dan ook veel meer op waardoor de rest van de componenten ook veel heter werden.

Al met al kan ik ben ik zeer te spreken over deze update. Tegen een relatief lage investering weer volop pret (en speed) met deze "oude" setup.

Janwillem

JWS, waarschijnlijk zit je nu iets lager in spanning dan met 27 cellen (27 cellen leveren belast 27 volt, 7S lipo ongeveer 23 Volt).
Dat alles met dezelfde prop betekent dus een lager vermogen en lagere stroom, zodat alles minder belast wordt en dus koeler.
Omdat je Ariane nu een stuk lichter is gaat hij er makkelijker vandoor.
Waarschijnlijk is je durchzug (wat is nou een goed nederlands woord daarvoor) een stuk minder.
Dus je energie ben je sneller kwijt.
Onze 27 cellers (Surprise) vlogen met lipo's langzamer dan met NiMh cellen.
Dus lood erin en toen was ie weer lekker.

GJ

Ik vraag me af of de spanning onder belasting nu echt lager is. Dat 27 cellen sanyo 1000 pakket was op z'n zachtst gezegd ook niet helemaal fris meer.
Dus het zou me niet verbazen als die cellen onder belasting niet verder meer kwamen dan 0,8 / 0,9 volt per cel. Wat dus neer zou komen op ongeveer 24 volt.

De lipo's leveren het vermogen veel makkelijker. Dat sanyo pack (GM, p&m) werd echt loei-heet. De lipo's worden net iets meer dan handwarm.

Wat betreft het verlies aan "durchzug" moet ik zeggen dat dat me erg meevalt. Ik had inderdaad verwacht dat 500 gram minder een aanzienlijk verlies zou geven bij het vliegen van rakken. Maar het lijkt of de Ariane juist wel blij wordt van iets minder gewicht. De overtrek-eigenschappen zijn in ieder geval ook een stuk "liever" geworden. Alleen moet ik de mixer voor de butterfly rem nog wel aanpassen aan het nieuwe gewicht. Het lijkt wel of je een anker uitgooid nu. Ik moet ook veel meer "down" gaan mee-mixen.

Dus lood bijplaatsen gaan we maar niet doen. Zou een beetje jammer zijn.

Janwillem

heb je met minder cellen (7 cellen tov 27) niet ook een veel lagere interne weerstand in het accupack zelf? (dus een veel beter energie overdracht naar waar je het ook nodig hebt?) vraag gewoon uit interesse hoor :)

Klamath,

als je gelijke cellen zou hebben (dus 7 NiMh vergelijken met 27 NiMh) dan zou je inderdaad een iets lagere weerstand hebben.
Elke verbinding is weer een beetje weerstand.
Maar het gaat nu om 27 NiMh cellen tegenover 7 lipo cellen.
Dat zijn compleet andere concepten.

GJ

Hmm, de fun was van korte duur.
Bij de laatste vlucht (logisch !!!) is het anker compleet uit elkaar gespat.
Gevolg: motor compleet aan barrels. Het hele wikkelingen pakket vernield. Niet meer te repareren. Als gevolg daarvan regelaar volledig uitgefikt, ook niet meer te repareren. :-(:-(:-(

Volgens de technische dienst van Hacker te veel toeren gedraaid. (misschien was 7s toch iets te veel van het goede :rolleyes:) Motoren worden gegarandeerd tot 60.000 rpm !!!!

Ariane gaat weer even de kast in. Even geen zin om in een nieuwe motor te investeren.

Wat??!?!?!?! Dat is zuur!

De Hacker B50/13S heeft een kv van 2800RPM/V. Dus bij 7s wordt dat 3,3*7*2800=64680RPM. Nu is de spanning onder belasting natuurlijk afhankelijk van het pakket. Maar je kan inderdaad vrij makkelijk boven de 60k RPM zitten. Ik ben inderdaad bang dat dit het probleem geweest is.
Maar misschien was er ook nog wel een beetje onbelans in de prop?

Helaas... :(

Hmm, de fun was van korte duur.
Bij de laatste vlucht (logisch !!!) is het anker compleet uit elkaar gespat.
Gevolg: motor compleet aan barrels. Het hele wikkelingen pakket vernield. Niet meer te repareren. Als gevolg daarvan regelaar volledig uitgefikt, ook niet meer te repareren. :-(:-(:-(

Volgens de technische dienst van Hacker te veel toeren gedraaid. (misschien was 7s toch iets te veel van het goede :rolleyes:) Motoren worden gegarandeerd tot 60.000 rpm !!!!

Ariane gaat weer even de kast in. Even geen zin om in een nieuwe motor te investeren.

Je bent niet de eerste.
En ook niet de laatste.
Die hackers worden ook veel tewarm.
Thats the problem.

Gewoon een ander merk nemen.
Wat dacht je van een lehener.

Han.

Probleem is niet de warmte.
De motor loopt maar een seconde of 6-7 denk ik.
We hebben zelf ook ervaring met dit fenomeen, ontploffende ankers.
En dat is met een Plettenberg.
Gewoon onder de 60000 rpm blijven of een echte goede motor kopen, een "F5B" plettenberg mag tot 65000.

Oh ja, en de berekening van Michel van 2800KV x de spanning gaat niet op.
2800 KV draait de motor namelijk nooit, in de praktijk zal je KV x spanning x 75% moeten doen.
Je komt dan in de buurt van de 50000 rpm.
Misschien heb je aangedoken met de motor aan, dan ga je wel over de 60000.

Maar ik heb evt nog een gloednieuwe Plet met 7:1 gear te koop..
De HP 220/37/A1 P4 7:1 F5B , mag weg voor 375 euro.

GJ

Dank voor je aanbod GJ, maar even geen hele dure motoren meer voor mij.
Volgende projectje is de Excite F5D. Eigenlijk een pylonracer maar.......
Met een Mega 16/25/1 5.2:1 vertraagd en een 14,5x14 prop wordt het een hele leuke mini-hotliner :D:D:D 1,5 KW met nog geen kilo vliegklaar, moet leuk worden.
Alles is inmiddels binnen, ben alleen nog even aan het puzzelen met de rc-componenten in de (nogal kleine) romp.

Janwillem

De Excite is leuk, beetje te klein alleen.
Op de Speedcup vlogen er 2, topsnelheid zat zo rond de 350 km/u.
1 met een direct aangedreven Mega 16/25/1 en een 7x7 prop.
Die liep nog geen 300 km/u
De andere had een Scorpion buitenloper (powercroco) met een 7x10 prop en een Markus SL200 regelaar...
Die liep 350 km/u maar hij was hem regelmatig kwijt omdat de kist gewoon te klein is.
Ik ken de man persoonlijk en ook Ralp Okon en Stephan Penz, die het speedrecord heeft met 400+ km/u.
Dus als je vragen hebt dan kan ik het wel doorspelen aan hen.
Ik weet dat de ze Kokam 3200 cellen gebruiken, het printplaatje wordt zo klein mogelijk gemaakt en de krimpkous rond de accu wordt ook verwijderd.
Dan wordt de lipo in de romp gedrukt zodat de randjes afgerond worden.
Voor de vlucht worden de lipo's opgewarmd tot 80 graden om maximaal te presteren.

Als servo's worden Dymond D60 gebruikt.

Misschien heb je iets aan deze info.

GJ

Laatst bewerkt:
Nogmaals dank GJ.

De truc met de accu was al bekend, ik heb inderdaad ook de kokams 3200 H5 cellen. Voor 3s schijnen dit absoluut de beste cellen te zijn. D.w.z. deze houden het mishandelen het langst vol. :D

Mijn setup zal ongeveer 150A trekken. Maar ik heb op diverse duitse forums ook al gezien dat ze i.p.v. de 14,5x14 een 15x16 (ca. 210A) gebruiken. Ook deze mishandeling schijnen de kokams nog redelijk te kunnen verdragen.

De filmpjes op internet over de excite laten veel leuks zien, zowel in pylon als in hotline setup.

In de vleugel heb ik inmiddels ook de D60's zitten, passen perfect.
Ik twijfel alleen nog over de aansturing van het hoogteroer. Of een D60 achter de vleugel met een lange(re) kabel naar de T-staart of een D47 in de tail. Deze rechtstreekse aansturing spreekt me toch nog het meeste aan. Volgens mij veruit minder speling.

Ik ben ook nog op zoek naar tips voor het programmeren van de Kontronik FAI 18. (welke modus ???) Tips zijn zeer welkom.

Janwillem

Een D47 lijkt me te kwetsbaar.
Je moet even kijken hoe je met je zwaartepunt uit gaat komen, denk dat je een D60 achterin moet stoppen om het goed te krijgen.
Dan een flexkabel met buitenkabel naar het hoogteroer, flexkabel op een paar punten vast ca-en.

En die kokams kunnen makkelijk een ampere of 300 leveren, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
En als ik jou was zou ik even wat dingen vragen bij RC-Network.de , daar is veel meer kennis dan hier op het forum.

Kontronik ken ik niet maar de mega zou ik om te beginnen op zo'n 15 graden timen, bij die toerentallen.

GJ

Oh ja, en de berekening van Michel van 2800KV x de spanning gaat niet op.
2800 KV draait de motor namelijk nooit, in de praktijk zal je KV x spanning x 75% moeten doen.
Je komt dan in de buurt van de 50000 rpm.
Misschien heb je aangedoken met de motor aan, dan ga je wel over de 60000.
Ja, volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens, toch?
Onbelast ga je er flink overheen. Want ik heb namelijk wel de accuspanning van een belast pakket gebruikt.
Bij normaal F5B vliegen zou je er wel een stuk onder blijven zitten, omdat je alles flink belast, en dan zakt het allemaal wel in. Maar voor berekeningen wil je hierin wel een marge hebben.
Je blijft wel in de buurt zitten, dus de balans van de prop en spinner komen dan wel heel kritisch. Als dat niet helemaal goed zit, wordt het dus wel link!

Het belaste motortoerental is ook te bereken ongeveer. kv*(spanning-(motorstroom*Ri))
(Voor "spanning" moet je dan ook de belaste accuspanning gebruiken)

Back