Alternatief voor APC prop?

Voor een schaalkist die ik aan het bouwen ben, heb ik voor een electro set-up gekozen. De meest optimale prop die daar bij hoort is een 17x10 APC-E prop. Ik heb er eentje gekocht, maar dat ziet er niet uit. Ik was eerst van plan een benzine motor er op te zetten en daar kon een mooie 3 blads Master Airscrew op. Dat zag er wel mooi schaal uit. Mooie slanke zwarte prop. De APC is een rare kromme grijze, ziet er niet schaal uit.

Mijn vraag is dus; is een een mooier alternatief voor een APC prop, die wel dezelfde performance heeft?

Mag een betere performance ook? Kijk dan eens naar de Xoar thin electric (hout).
Let op: de ACP hebben een hogere pitch dan aangegeven, pas daar een correctie op toe bij gebruik van andere props (pitchmaatje hoger kiezen).

Groet,
Gerben

Bedankt voor de reacties heren. Ik kende die Xoar props niet. Ik heb er even naar gekeken en ze schijnen idd heel goed te zijn. Ik weet alleen niet of een houten prop zoveel mooier is.... Eigenlijk ben ik op zoek naar deze look. Of kan dat niet voor electrisch?

Kh17596.jpg

Als er geen andere opties zijn, dan zal ik naar zo'n Xoar kijken. Alleen als ik een pitchmaat groter moet hebben, dan wordt het ook lastig. Een vervanger van een 17x10 APC-E zou dan dus ongeveer een 17x11 Xoar zijn. Maar die gaan maar tot 8. Is een drieblads 17x8 dan wat?

Ik heb voor een berekening niet het geld over om Motocalc te kopen. Ik heb al bij de gratis programma's gekeken, maar daar staat de motor van mij niet tussen.

web.png

Ik heb een Turnigy wattmetertje in bestelling staan. Moet ik gewoon een paar props kopen en dan gewoon uitproberen?

Al bij Varioprop varioPROP gekeken? Deze mooie propellers hebben een instelbare spoed. De grootste maat is 16 inch, maar een driebladspropeller (of meer) is gemakkelijk samen te stellen.

Laatst bewerkt:
Ja, erg mooi die Varioprop. Super handig dat je die zelf kan instellen. Maar.... voor de 16" is weer geen spinner beschikbaar.

(en ze zijn ook wel een beetje duur )

hoeveel cellen wil je gaan vliegen. en hoeveel weegt de kist.

Ik gebruik trouwens altijd de scorpion calculator
je hebt genoeg gegevens om zelf de motor te defineren

http://www.scorpionsystem.com/files/download/Scorpion_Calc_v337.zip

Op 8S met een APC 17x10E kom je ongeveer op het volgende uit
- 52 A
- 5.8 kg statisch kracht
- 1500 W
- 7240 rpm

10s
- 76 A
- 8.6 kg statisch kracht
- 2800 W
- 8840 rpm

Oja ik heb vorige week vrijdag met mijn Extra 88" een landig buiten het veld moeten maken
waardoor hij vrij haard is neer gekomen , resultaat was dat de prop aan twee kanten wat afgebroken
en mijn hoogte roer kapot. Maar wat heel was gebleven was de motoras doordat
de prop ( xoar 24x10 ) niet zo heel stevig zijn. Ik heb ook een keer een slecht landing gehad met een
menz s op een electro, dit was dus een krom as en een kapot prop.

Bart ,

Laatst bewerkt:
Ik ga met 8 cellen Zippy 5000mAh 30C vliegen. Ik had iemand op internet gevonden die met deze set-up vliegt met een 17x10 APC-E en die kwam met dezelfde getallen als jij, dus dat zal aardig kloppen. Bedankt voor het uitrekenen.

Als je er een 19x10 op zet kom je zelfs aan de 8 kg thrust en 2300 watt. De kist gaat ongeveer 7 a 8 kg wegen, maar het is een schaal kist, dus ik hoef er niet mee te hooveren. Vliegtijd is belangrijker.

Vandaag in de winkel met een Xoar 17x8 in mijn handen gestaan. Zien er idd goed uit. Maar ik moet dus meer pitch hebben. Dan eerst maar met de 17x10 APC proberen. In de lucht zie je er toch niks van.

Grote electro spinners zijn trouwens ook niet makkelijk te vinden. Ik zoek een 2 3/4 inch, maar dan het liefst chroom/alu-kleur....
(voorlopig nog wel een paar maanden aan het bouwen, dus ik heb ruim de tijd om het allemaal uit te vogelen)

Laatst bewerkt:
master airscrew

Hallo,

Met deze motor (63-64-280) vlieg ik een Bonanza 2,1 meter... 8,5kg.
met een 16x10 master airscrew / 3 bladige prop. (zo'n prop zit ook op de Mentor op jouw foto, afgezien van de maat dan...)

Op 8s volgas circa 50amp "op de grond"
Op 10s Volgas circa 67amp "op de grond" zelfde prop. Goed voor circa 8minuten op 5000amp/h accu.

Prop maakt weinig geluid, zelfs een mooi geluid...

Spinner driebladig te krijgen van het merk Dubro in verschillende maten:
MC Ronse - Modelbouw Dekeyser

Prop verkrijgbaar bij conrad, hobbyking etc.

Hoop dat je er iets aan hebt...

Ik heb voor een berekening niet het geld over om Motocalc te kopen. Ik heb al bij de gratis programma's gekeken, maar daar staat de motor van mij niet tussen.
In Drive Calc staat wel de Turnigy 6364 280kV, staat alleen niet bij Turnigy maar bij HXT. En Drive Calc is ook gratis. :thumbsup: Helaas dan weer geen Xoar props erin. :(

Back