Alternatief voor Lipo's??

Hallo allemaal,

Ik heb pas mijn eerste 2e hands Twinstar II (brushless uitgevoerd) aangeschaft en dat toestel moet eerdaags met elektriciteit gevoed worden. Hiervoor heb ik nog niets, dus geen Lipo's en geen acculader. Nu heb ik me in de Lipo-materie gestort en ik ben tot conclusie gekomen dat dit ondingen zijn. Lipo's zijn erg gevoelig voor te ver ontladen, kunnen door (verkeerd) gebruik uitzetten en als klap op de vuurpijl zelfs tijdens het laden in de hens vliegen. Met twee kleine kinderen thuis zit ik daar niet echt op te wachten. Na diverse draadjes gelezen te hebben, heb ik (tenminste dat denk ik) een alternatief gevonden voor bijvoorbeeld lipo 3s 2200 mAh, namelijk Li-Ionen FEPO4 Accu 9,9 V 2300 mAh van een Duitse firma. Deze laden sneller op, gaan naar verwachting langer mee en zijn veiliger. Als ik zo naar de prijs kijk, maakt het ook geen verschil met de duurdere merken onder de lipo's. Ze zijn overigens wel iets zwaarder dan lipo's, maar dat verschil is geeneens zo groot.

Is dit een goed alternatief of zit er een addertje(s) onder het gras? Alle info, meningen etc. zijn welkom.

Voor meer info, zie bijvoorbeeld product6
en Experiences

Er zullen allicht ook andere firma's zijn die dit kunnen leveren, maar deze dook een paar keer in dit forum op en heb ik uit gemak als voorbeeld gebruikt.

als je je lipos goed behandelt , dwz een lader met balanceer apparaat koopt , een lipo discharge protection gebruikt , is er geen enkel risico op wat je hierboven zegt
koop je cellen van een degelijk merk en je sluit al een boel indianen verhalen uit !

een lipo van thunderpower 3s 2100mah weegt 142 gram , een 3 cell life zit je aan 215 gram ong das toch nog een behoorlijk verschil

Laatst bewerkt:
Hoi,
Je conclusie dat Lipo's ondingen zijn kan ik niet delen. Duizenden mensen gebruiken Lipo's probleemloos, zolang je ze zorgvuldig behandelt. Dat betekent:
Met een goede lader laden, regelaars met Lipo-afslag gebruiken en niet mee gooien. Ik kan daar zelf eigenlijk wel mee leven.
Persoonlijk gebuik ik ze met veel plezier. Heb een aantal budget-Lipo's in gebruik (en versleten) en die bieden echt wel waar voor hun geld. Zelfs als ik uitga van slechts 100 cycli vind ik ze persoonlijk niet echt duur in gebruik, als ik het afzet tegen de prestaties (zowel in gewicht als het leveren van energie).
Over de laad-tijden; iedere Lipo kun je vostrekt veilig in een uur opladen. Dus als je er twee of 3 hebt kun je vrijwel onafgebroken vliegen, uitgaande van 30 minuten vliegen en 30 minuten rust tussendoor.

Wat ik wel met je eens ben is dat LiFe accu's waarschijnlijk nóg meer waar voor hun geld leveren, maar enkel omdat ze op de lange termijn goedkoper zijn. De andere nadelen van Lipo's ervaar ik zelf niet.

Dus als je bereid bent om te investeren en het hogere gewicht geen probleem voor je is moet je het zeker doen.

Laatst bewerkt:
A123 (FEPO4) is zeker goed bruikbaar maar deze zijn zwaarder en groter vergeleken met een lipo met dezelfde capaciteit. Verder zijn er weinig nadelen. Koop er een goede lader voor (Hyperion EOS 1210 oid) en je hebt een goede combinatie.

Ik heb thuis een hele koffer met lipo's en nog nooit is er 1 ontploft. NiMh en NiCd kunnen ook ontploffen. A123 is dan veiliger maar ook die cellen kunnen ontploffen. Als je iets fout doet kan alles misgaan. + en - aankoppelen met een A123 pakket zorgt ook voor brand.

Hier een tekst vermeld op de site van:

http://www.helifun.info/basis_bestanden/beideframes_info_eheli.htm

Li-Ion Mn ~ Lithium Ionen Mangaan

Een relatief "nieuwe" akku in de elektro-heliwereld.
Wij kochten een pakket en vlogen die in onze Logo 20. Allereerst de specificaties, opgegeven door de fabrikant/leverancier:​

Li-Ion Mn 15,2 V nominaal, 4200 mAh, 4s3p.
Laadstroom max. 13,5A.
Laadmethode: Lipo
Maximale laadspanning per cel 4,2V per cel.
Maximale ontlaadspanning per cel 3,0 V per cel.
Balanceren: niet noodzakelijk.
Permanente belasting 60A
Piekbelasting 84A maximaal gedurende max. 10 seconden.
Gewicht: circa 540 gram voor de 4s3p. Aantal laadcycli bij 30A belasting bedraagt 250 waarbij dan 80% van de nominale capaciteit is bereikt.

Die 250 cycli betekent, dat na 250 keer laden/ontladen heeft de akku nog een capaciteit van 80%.
Dat is echter mede afhankelijk van de toegepaste laadstroom. De verwachting is dat een lagere laadstroom van 1C een langere levensduur zal geven.​

We hebben dit pakket geladen met 8A.
De geladen capaciteit bedraagt dan 4353 mAh.
De laadtijd bedraagt 47 minuten, daarbij hebben we net zo lang gewacht totdat de lader uit zich zelf stopt.
De akku-temperatuur tijdens het laden was max. 28,10 C.​

Door de lipo-laadmethode neemt op een zeker moment de laadstroom af. De akku wordt dan nageladen met een kleine(re) laadstroom. Het omslagpunt daarvoor ligt ongeveer rond de 80% à 90%.
Er zijn piloten die deze akku's laden tot ongeveer 3900 mAh en dan stoppen omdat ze de volledige laadcyclus niet af willen wachten.
Laden met de maximale laadstroom betekent dat de akku in ongeveer 32 minuten helemaal is geladen. Bij 8A-laadstroom is de laadtijd logischerwijs dus langer.​

Tja........... en dan de vliegtijd????
We vlogen met een laag toerental (circa 1250 rpm) en enigszins wisselende belasting (pitchen & pirouetten). Daarbij kwam de vliegtijd op een respectabele
17 minuten en 56 seconden.
Uitstekend, dus.

Het pakket was lauw, evenals motor en regelaar.
Ook uitstekend dus.

Hoi,
Je conclusie dat Lipo's ondingen zijn kan ik niet delen. Duizenden mensen gebruiken Lipo's probleemloos, zolang je ze zorgvuldig behandelt. Dat betekent:
Met een goede lader laden, regelaars met Lipo-afslag gebruiken en niet mee gooien. Ik kan daar zelf eigenlijk wel mee leven.
Persoonlijk gebuik ik ze met veel plezier. Heb een aantal budget-Lipo's in gebruik (en versleten) en die bieden echt wel waar voor hun geld. Zelfs als ik uitga van slechts 100 cycli vind ik ze persoonlijk niet echt duur in gebruik, als ik het afzet tegen de prestaties (zowel in gewicht als het leveren van energie).
Over de laad-tijden; iedere Lipo kun je vostrekt veilig in een uur opladen. Dus als je er twee of 3 hebt kun je vrijwel onafgebroken vliegen, uitgaande van 30 minuten vliegen en 30 minuten rust tussendoor.

Wat ik wel met je eens ben is dat LiFe accu's waarschijnlijk nóg meer waar voor hun geld leveren, maar enkel omdat ze op de lange termijn goedkoper zijn. De andere nadelen van Lipo's ervaar ik zelf niet.

Dus als je bereid bent om te investeren en het hogere gewicht geen probleem voor je is moet je het zeker doen.

A123 (FEPO4) is zeker goed bruikbaar maar deze zijn zwaarder en groter vergeleken met een lipo met dezelfde capaciteit. Verder zijn er weinig nadelen. Koop er een goede lader voor (Hyperion EOS 1210 oid) en je hebt een goede combinatie.

Ik heb thuis een hele koffer met lipo's en nog nooit is er 1 ontploft. NiMh en NiCd kunnen ook ontploffen. A123 is dan veiliger maar ook die cellen kunnen ontploffen. Als je iets fout doet kan alles misgaan. + en - aankoppelen met een A123 pakket zorgt ook voor brand.

Volledig mee eens,ook al doe ik het niet altijd volgens het "boekje"

Zelf men budget goekope lipo's doen het goed zonder enig probleem wat dan ook.Al verschillende malen opgelagen,met verschillende lipoladers.En die werken nog perfect.Ik zou bij lipo's blijven.

Groter nadeel dan weer van die batterijen,de vorm.Probeer die maar eens in bijv. een Easyglider of zelf de Twinstar te plaatsen.Zal niet probleemloos verlopen.

Back