Alternatief voor proef-handstarten

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Voordat ik vandaag mijn onlangs overgenomen Flamingo op de Huckepack van mijn club legde, heb ik hem een paar maal met een stuk van 10 meter bungee elastiek van 5mm dikte vanaf de grond gelanceerd. Dat beviel me prima.

Groot voordeel tegenover de gebruikelijke handstart is, dat je het toestel, met een elastiekspanning naar keuze, vanuit het gras kan laten opstijgen; het hoeft de eerste keren niet hoger dan 30 cm te komen. Vanaf die hoogte is de kans klein op beschadigingen, zelfs als er iets echt helemaal fout is.
Met een handstart begin je per definitie op pakweg 2 meter hoog, waarbij per ongeluk een tip aan de grond zetten heel vervelend uit kan pakken. Op 30 cm hoog gebeurt er niks als je een tip aan de grond krijgt.

Ik dacht, ik schrijf het even hier op, allicht is het voor anderen een bruikbaar idee...
De Flamingo deed het trouwens prima, ook later vanaf de Huckepack!

Hier gebruiken we een EDF bungee om hellingkisten af te stellen, en dat bevalt ook prima! Onze hellingkisten hebben daarom ook een starthaak. Wel schieten we naar 50M hoogte zodat we tijd hebben om af te stellen.

Met een handstart begin je per definitie op pakweg 2 meter hoog, waarbij per ongeluk een tip aan de grond zetten heel vervelend uit kan pakken. Op 30 cm hoog gebeurt er niks als je een tip aan de grond krijgt.
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Grootste nadeel van elke start met een elastiek vind ik dat je die niet stop kunt zetten als er iets mis gaat. Ook met weinig kracht op het elastiek en een start vanaf de grond kun je een serieuze crash krijgen. Als de haak een tikkie (te) ver naar achteren zit kan een-tip-aan-de-grond een verschrikkelijke klap geven.

Daarom begin ik ook altijd met een handstartje hardlopend, en vang ik hem ook weer op. Je merkt dan heel snel of 'hij blijft hangen' of niet, en of het een beetje bestuurbaar is. Pas als dat een overtuigend gevoel geeft, gaat hij serieeuzer omhoog.
Je daarin heel ver gaan. Toen ik toentertijd mijn Möwe af had (7 kg, 60 gr/dm, dus meer dan gooi-vliegsnelheid), heb ik eerst weken gewacht tot er een een dag met een goed windje (4 B) uit de voor ons veld meest gunstige richting was. Dat gaf die extra benodigde vliegsnelheid zonder extra grondsnelheid. Na geruststellend resultaat, heb ik daarna weer weken gewacht tot er weinig wind was voor de echte proefvluchten met lierstart.

Ik heb zelf zowiezo bij handstarten de handicap dat ik opgooi met de hand die ook hoogte/ailerons bestuurt op mijn zender... dat maakt de marges nog wat kleiner. Als ik het toestel aan het elastiek loslaat moet ik weliswaar ook mijn hand nog naar de zender brengen, maar het toestel glijdt op dat moment nog op z'n buik door het gras.
Ik bedenk nu trouwens dat ik dit loslaten voor een elastiekstart, natuurlijk ook met mijn andere hand zou kunnen doen...

Back