Alternatief voor Trex 500 ESC

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Richard Branderhorst, 15 okt 2018.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Mijn Trexje 500 zijn ESC, de ALIGN RCE-BL70G, heeft de geest gegeven. Bij de NL dealers zie ik hem nergens staan. Iemand een suggestie voor een alternatief?
    Tks,
    Richard
     
  2. bones7

    bones7

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Kranenburg
    Hobbywing 100 v3 .... is goedkoop en kan vlink wat stroompieken tegen zonder af te schakelen . Ik vlieg hem zelf in een 550 size heli.
    Of de Hobbywing 80A V4 , deze is wel wat duurder.
    Geen idee wat jou BEC spanning op dit moment is of was, maar Hobbywing kan pas vanaf 6V (wel 10A stroom !) spanning leveren. Lager kan niet ... Dus even goed kijken dat je servos dit aan kunnen.
    Er zijn zeker nog andere ESCs , maar HW is een van de goedkoopste oplossingen.
    En de V3 100 werkt zeker prima. De V4s hebben een beter interne governour , regelt een stuk beter als V3.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bones, het is de 80A v4 geworden. Maar gelijk een programming card er bij besteld.
    Nu moet ik er weer in duiken hoe je de zender programmeert nu ik de toerentallen in de ECS kan programmeren.
    Ik heb wel begrepen dat deze een beveiliging heeft dat je bij een afgebroken oefening autorotatie, het toerental niet met een klap terug gaat. (ik ben echter nog niet toe aan autorotaties...)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat heet “bailout”
    Vaak is het zo dat de gascurve dan op bijvoorbeeld 10% blijft staan , de regelaar weet dat dit “hold” betekend, en doet niets.
    Alleen weet de regelaar nu ook dat wanneer je terug schakelt naar een vliegmodus, hij geen soft start mag gebruiken.
    Voor autorotatie perfect.

    Dan heb je meestal nog een throttle cut waarde oid. Dan gaat de gascurve echt naar 0, en gebruikt de regelaar wel soft start.
    Beter voor optoeren op de grond. Slecht voor autorotatie bailout.
     
  5. bones7

    bones7

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Kranenburg
    Klopt. Bij Hobbywing ligt de bailout gascurve tussen 25-40% .
    Dus als je wilt autoroteren , een gascurve van bv 30% instellen op de zender.
    Dan gaat ie op hold en je kunt autoroteren. Wil je de autorotatie afbreken , kan je simpel op een gascurve wisselen waar je mee vliegt ( bv 80% gas). Dan start de motor dus gewoon snel door op de gewenste toerental. ( tijd is instelbaar voor autorotatie in de ESC )
    Bailout werkt alleen in Governour-Elf of Governour-Store.

    Programmeren van de HW80 V4 is simpel.
    Men steld een lineaire throttlecurve in op de stick van je zender ( 0-100% of -100 tot +100% ). Dan zet je de zender aan en zet je gasstick op volgas. Dan sluit je de lipo op de regelaar aan. Hij geeft als hij volgas heeft "gezien" meteen 2 beepjes , dan binnen 3 sec. stick omlaag . Hij geeft weer n beepje dat hij 0% gas nu ook weet.
    Lipo er af en klaar....

    Nu ga je verder met instellen per progbox. In de handleiding staat een lijst met parameters, zoals aantal lipocellen, bec spanning etc. Deze instellen volgens jou setup van de heli.
    Dan kun je de Governour mode (elf of store mode) instellen.
    Bij Elf mode hoef je verder niks te doen. Instellen en klaar om te vliegen.
    Vlieg jij met Gov-store , dan moet je na het instellen van de Store-mode de spanning er af halen . Daarnaar de heli MET BLADEN ca 25 sec op precies 50% throttle laten draaien. Dan gas op nul , lipo eraf en de gov-store is ingesteld.
    Voordeel/nadeel van store-mode is , dat hij nu altijd de toerental houdt, ook bij minder goede lipos.
    Heb je alles ingesteld , kan je in je zender jou gaswaardes zetten ( bv 65% / 75% / 85%)
    en gaan vliegen.
     
    Thedo vindt dit leuk.
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Tks mannen. Zodra hij binnen is (komende week volgens Hoellein) ga ik aan de gang, ik zal nog wel wat vraagjes tegenkomen. Het is een leuke maar lange leercurve dat heli vliegen, en ik snap dat veel beginners afhaken en/of met drones beginnen.
    Ik heb meer dan 50 jaar modelbouw/vlieg ervaring met de vaste vleugeltjes in allerlei hoedanigheden, (da's niet altijd een voordeel met heli vliegen...) maar ik heb ondertussen al een boel bij moeten leren en ik ben er nog lang niet.... maar da's ook de lol, ik hoef geen kruiswoordraadsels te doen om mijn grijze celletjes aan de gang te houden!
    Van de week moet ik zo ver zijn dat ik mijn eerste circuitjes kan vliegen. Kon dat plm 10 jaar geleden ook al, maar was met methanol Raptors. Door allerlei zaken is het heli vliegen weggezakt, maar ik heb de Raptors nog steeds. Als ik weer goed in het zadel zit dan die dingen maar weer eens nieuw leven inblazen!
     
    bones7 en renetl50 vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.. Zeker drone vliegers hebben moeite met heli's.
    "ik vlieg al 5 jaar met drone's, dus dit is simpel".
    niet dus.

    qua uitdaging is helivliegen gewoon zoveel leuker :D
    Al kan het misschien aan te raden zijn om ff bij een clubgenoot even de maiden flight te laten doen..
    weet je ff zeker wat de heli doet, voor je er zelf mee aan de gang gaat.
    die moderne dingen staan regelmatig "enthousiast" afgesteld als je de handleidingen volgt.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ik ben al volop aan het trainen met een tweede Trex 500 en gebruik in beide de Demon 3SX dus nagenoeg alles is hetzelfde. Van tevoren alles testen zonder bladen en dan lijkt het me wel te doen, want in mijn nabijheid zijn er niet al te veel die Mode 1 met een heli vliegen en ook nog goed ervaren zijn.
    En vóórdat ik de ESC opblies heb ik ook al met deze gevlogen.
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tip

    test de bailout eerst effe zonder mains en tail blades
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Tks, zal ook de tail rotor ontmannen :)
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Inmiddels weer een behoorlijk stel vluchten met zowel de HW80 als de andere heli met de Align ESC. Ik moet zeggen dat die HobbyWing erg fijn werkt, ook de bailout mode, met de governor in StoGov mode. Ben nu zo verwend dat ik denk de andere heli zijn ESC te vervangen, want ik krijg de GOV mode van die Align niet goed werkend.
    Blijft helaas over de onderdelen problematiek van de Trex500 met zijn vele versies, het zoeken ernaar is een PITA. Werkelijk geen enkele winkel heeft het hele onderdelen programma aan boord zodat je voor ieder onderdeel weer naar een andere winkel moet uitwijken en dus extra veel portokosten hebt.
    Je zou er bijna een Goblin of zo van gaan kopen..... :)
     
    bones7 en pach1977 vinden dit leuk.
  12. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Of een mikado logo
     
    helihenk vindt dit leuk.
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja align is nogal ban de versie dit en dat

    alternatief is een goblin of logo oid

    de goblins 380 en 420 delen alle delen
    de 500 en 570 ook
    en 630, 700 en 770 ook
    altijd wel parts te vinden
     
    pach1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina