Alternatieve bedrading altis

Discussie in 'F5J' gestart door soarer, 9 apr 2020.

  1. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Groningen
    Voor de vliegers die er ook niet kapot van zijn om de altis als potentiele (of daadwerkelijke :() storingsfactor toe te voegen kwam ik dit zeer interessante schema tegen. Bron: https://www.facebook.com/groups/167757143888953/ onder de post van 14 maart 2020


    [​IMG]

    Ik word er op het eerste gezicht wel enthousiast van.

    Johnny
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Deze ooit van Karel/Lyckele gehad.[​IMG]
     
  3. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Het schema van Johnny doet niet alleen + - overbruggen maar zorgt er ook voor dat je met 1 connector snel kan aan of afkoppelen. Dat lijkt me erg handig.

    Bedankt voor het delen.
     
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hengelo
    Moet je wel altijd zorgen dat je een voorziening hebt met JR style stekker aansluiting, bijvoorbeeld met een tussen kabeltje, anders voldoe je niet aan het reglement.
    Dit is bedoeld om controle van de altis mogelijk te maken.
     
  5. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, en is volgens mij dan ook voorzien, met dien verstande dat het JR-style stekkertje vervangen is door een 4-polige stekker. De altis controleer je toch altijd - lees je uit - met de usb-aansluiting? Als ik de post op facebook goed heb begrepen is het idee van ene Palo Lishak. Google leert mij dat hij "redelijk" actief is in het opzetten van onze klasse en de organisatie van internationele wedstrijden. Ik had dus weinig remmingen en heb inmiddels 1 kist omgebouwd.

    Je hebt verder nog 1 extra kabeltje nodig voor het programmeren van de regelaar en een brugje voor de vluchten zonder altis. Redelijk snel klusje om te doen .....als je goed bij je kabels kan.

    Johnny
     
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hengelo
    Je kunt het niet zomaar vervangen door een ander stekkertje, het zal in de praktijk niet vaak voorkomen maar wie ook internationaal vliegt kan met controles geconfronteerd worden.

    in dit document staat waar het allemaal aan moet voldoen : https://www.fai.org/sites/default/files/documents/sc4_vol_edic_20.pdf

    Het zinnetje luid : The connectors of the AMRT shall be of a universal type compatible with JR/Futaba and must be proof against any misalignment that could result in electrical damage to the AMRT or connected equipment
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  7. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Het schema is misschien een beetje ongelukkig getekend. Zover ik het kan zien is dit enkel een verleng kabel van je logger. Lijkt mij dat je aan de ESC / RX kant altijd een JR stekker zet. Aan je ESC of RX solderen lijkt me niet praktisch.
    Eigenlijk verschilt het weinig van jouw schema. Hun maken de brug bij de logger en zetten er een stekker tussen.
     
  8. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Groningen
    Zo ziet de logger er uit, wederom van facebook. Als je e.e.a. letterlijk leest zou je niet aan de jr-stekkers mogen komen. "Compatible" interpreteer ik naar de geest, dus inderdaad een verlengkabeltje maken met de orginele stekker / bus bedrading en transparante krimpfolie.
    In de handleiding van de altis wordt overigens aangeraden de stroom niet alleen via de logger te laten lopen.


    [​IMG]
     
    jve en Justus vinden dit leuk.
  9. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Direct na de zin die Karel citeert staat letterlijk: Where an extension lead is used to satisfy this requirement. Er wordt dus al vanuit gegaan dat je de JR stekkers kan aanbieden d.m.v een verleng kabel. Elektrisch heb je nog steeds dezelfde verbinding. Alleen met een stekker ertussen.

    Ik maak me meer zorgen over dit: it must be secured to the AMRT in such a manner that it cannot be unintentionally removed. Dat betekent dus dat een stekker verbinding verzegelt moet zijn bij controle? Of wat zal bedoeld worden met unintentionally? Als je een stekker los trekt dan lijkt me dat iig intentional :D
     
  10. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Ondertussen nog contact gehad met enkele internationaal actieve vliegers en ook Palo Lishak. Hij heeft het schema getekend en zat in de groep die verantwoordelijk was voor de model controle op het WK. Tot nu toe nog geen enkele bedenkingen gehoord. Belangrijk is echter wel dat er een controle altis aangesloten kan worden met een JR stekker zoals beschreven. Dat lijkt me niet zo'n probleem.
     
    soarer en jve vinden dit leuk.
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Groningen
    SDC10879.JPG Bekijk bijlage 368852 SDC10878.JPG Bekijk bijlage 368852 Bijgaand de neerslag van mijn geknutsel. Ik heb zgn printplaat stekkers en bussen gebruikt. Deze hebben dezelfde afmetingen vwb pinafstand als "ons" JR-spul. Hoe de bedrading loopt heb ik consequent met kleuren aangegeven om de controle te vergemakkelijken. Voor de door Pascal genoemde controle heb ik nog een opzetje gemaakt zoals deze aan de orginele altis zitten (1e foto). In de 2e foto natuurlijk natuurlijk met "door" gesoldeerde kabels.

    Johnny
     
    Justus, PascalvO en jve vinden dit leuk.
  12. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk maar weet het niet cker dat er intern in de altis geen stroombeperking of elektrische componenten zitten maw er lopen gewoon 1op 1 koperbaantjes door voor de + en - .
    Wat is dan eigenlijk het risico buiten dat je natuurlijk de stekkers goed moet controleren en eventueel vervangen, zo'n JR is maar een prul, maar goed zit ook aan alle ontvangers en servo's als het stekkertje niet te vaak los moet gaat het volgens mij wel.
     
  13. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog effe doorgezocht.
    De beperking zijn volgens aerobtech de 26awg aandluitdraden en die mogen max 2.2 Amp hebben, dus als je een bypass maakt kan je tot 4,4 Amp continue gaan dat lijkt me meer dan voldoende.
    Ze adviseren dat zelf ook.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
  14. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is voor de JR servo stekkers

    The 3 amp rating is both conservative and continuous. The rating is related to heating more than anything else. As long and the connecter is in good condition and clean you can safely pull much more current than 3 amps. While I would recommended the standard JR style servo connectors for duty more than 10amps, intermittent or surge to 10 amps should be fine in most cases. The real limiting factor is the wire size used on most extensions, a 36" 22awg extension will cause more of a voltage drop at 5 amps than the JR connector.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
  15. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Rotterdam
    Dus dan moet je minstens 23awg kabel gebruiken tussen de bec en de ontvanger
    Dan kan er zo'n 4,7 amp gevoed worden.
     
  16. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Gouda
    De JR stekkers zijn volgens mij toch de beperkende factoren in deze constellatie.
    Ik gebruik in mijn F3F modellen van de accu tot de (magneet)schakelaar een betere connector (eerst de Mini T connectoer, ga nu over naar XT30) en van de schakelaar naar de ontvanger met twee parallele JR connectoren.
    In een F3J zullen de stromen wat kleiner zijn en ik heb niet het idee dat de Altis zo'n grote bottleneck zal zijn.
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    597
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.633
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik ga deze regelaar testen voor een pylonracer. Is zonder BEC maar super licht. Met een 2S lipo als ontvangeraccu (indien je gebruik maakt van HV servo’s) dient je altis alleen maar om je motor uit te schakelen. Moet het nog gaan testen. Tevens zijn dit type regelaars met een nano arduino en Bl Heli erg makkelijk in te stellen.



    https://m.banggood.com/HGLRC-BS60A-...lientCountry=NL&rmmds=search&cur_warehouse=CN
     
    trebor siuhyn vindt dit leuk.
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.920
    Locatie:
    AgatHazzel
    Ik gebruik al een jaar of 4 BLheli esc je hoeft trouwens geen arduino te hebben er is een simpele usb linker verkrijgbaar om ze via de pc te programmeren.https://nl.aliexpress.com/item/3298...G83cxF3cKINajxIl7Y0aAgWrEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is een BLHeli_32, BLheli is wat anders dan BLHeli 32.
    BLHeli_32 bestaat 2,5 a 3 jaar.
    Net even de regelaar die Superior, T-trex 60A ook heeft getest in een hotliner, 85A, geen probleem, wordt niet eens warm.
    Keiharde rem, superharde aanloop.
    Ik heb al een fabrikant benaderd of ze een 150A 10S kan bouwen, ze gaan het bekijken.

    GJ
     

Deel Deze Pagina