alternatieve intrekbare propellor: teleprop

ron van sommeren

Forum veteraan
Een artikel in Modellflug Praxis:
http://www.modellflug-praxis.de/redaktion/teleprop/index.html

02.jpg
06.jpg

Ik snap niet echt hoe dat ding nou werkt. Kun je dat eens uitleggen voor de mensen die geen duits kunnen?

Der Teleprop besteht aus einem dünnwandigen, hochfesten Alurohr, an dessen Rückseite ein Elektromotor für den Antrieb sorgt. Die Luftschraube liegt in eingefahrenem Zustand im Führungsrohr mit den Blattspitzen in Flugrichtung. Ein kleiner Elektromotor treibt einen Spindelantrieb an, der die Luftschraube samt Luftschraubenmitnehmer aus dem Rohr schiebt. Der gefederte Spinner an der Rumpfspitze wird sinngemäß nach vorne geschoben. Dieser verschließt im eingefahrenen Zustand aerodynamisch sauber wieder die Rumpfspitze.
Bestaat uit dunwandige alu-buis met aan de achterkant de aandrijfmotor (in dit geval een www.torcman.de buitenloper). In ingetrokken toestand zit de propellor opgevouwen in de buis, met de tips naar voren. Een kleine elektromotor drijft een spindel aan die prop en meenemer naar buiten schuift. De van een veer voorziene spinner wordt naar voren geschoven. Na intrekking sluit deze de nuis weer af.

Oeh, ingenieus. :P Mooi staaltje techniek. Dus als je et gas eraf haald gaat ie vanzelf naarbinnen?

Ziet er mooi uit Ron.
Je zwaartepunt blijft dan ook mooi hetzelfde.
In 1 op 1 heb je ook zoiets systeem dat de motor voorin zit, en de prop in de spinnerklapt.

Wat als IETS et begeeft als je aan et vliegen bent? :P Je hebt zoiso n probleem als er iets aanboord is wat niet werkt.

dragon9112 zei:
wat als dat ding het ineens begeeft ????

Als het water uit de rivier wegloopt kan er ook geen boot meer varen. :wink:

Alles kan het begeven.
Ten 2e hij zit op een zwever, en die kan dus zweven.
Het nadeel vind ik alleen het opstijgen.
Als je hem wegschiet, en je geeft te vroeg gas wind hij je elastiek op :?
Dus je moet eindelijk lieren of met de sleep omhoog.
Met grote zwevers dan bedoel ik.

Moah, zulke kisten hebben toch wel een release servo erin hangen? Dan weet je zelf goed genoeg wanneer je los bent, toch?

zo ver ik me herinder zit dit systeem in een van de Shemp-Hirth 1:1 zwevers.
die onder anderen is gebruikt om een doku te maken over de savane met stukken van uit vogel zicht

Back