Alternatieve manier om vleugels te behandelen ?

Ik heb een Boss zwever met vol balsa houten vleugels. Deze wil ik behandelen zodat ze niet vuil worden,of gereinigd kunnen worden.

Het zijn vleugels met een eppler profiel waarvan de onderkant open is, waardoor de spanten bloot zitten.zodoende kan ik ze niet overspannen.

Nu lees ik in een ander draadje dat lakken barstjes kan geven en de vleugel veel verzwaard.Zijn er daarom mensen die andere manieren weten om deze vleugels te begandelen? bvb :een laag g8 vernis, beits,meubel- of lijnolie,...
Het liefst zou ik ze daarbij in het groen zien,omdat dit een sterk contrast heeft met de rode romp.

Groeten

val zei:
Het zijn vleugels met een eppler profiel waarvan de onderkant open is, waardoor de spanten bloot zitten.zodoende kan ik ze niet overspannen.
De zgn. Jedelsky-bouwwwijze.
val zei:
Ik heb een Boss zwever met vol balsa houten vleugels. Deze wil ik behandelen zodat ze niet vuil worden,of gereinigd kunnen worden.
De lichtste lak is cellulose. Neem 50% verdunde lak en gebruik een rollertje. Na iedere 2 lagen even opschuren (400), 8 lagen totaal.

ALs je op je vleugels nu "gewoon" 25 gr/m^2 glas aanbrengt met hars valt het gewicht alle maal wel mee.

Uiteindelijk bepaalt de hoeveelheid hars het extra gewicht. Ik weet niet wat het vleugel oppervlakte is maar dan kun je zelf bepalen en uitrekenen hoeveel glas je nodig hebt.

De kneep zit het in het juiste zuinig zijn met de hars...

Misschien kun je de methode in het vorige draadje testen op een proefstuk..

Ik heb een beetje ruimte vrijgemaakt op men c schijf zodat ik weer foto's kan laden.
normal_Boss.jpg

en hier de onderkant van de vleugel met z'n blote spanten.
bossondvl.jpg

beiden bedankt voor de info,
dat met glas en hars vind ik niet zinvol omdat het allemaal kleine stukjes zouden zijn tussen de spanten ,zoals je nu kan zien.

lakken is ook de manier, die in de duitse handleiding staat. Korte vertaling: 2x gk poriënvuller ,eerste aanstrijk, korrel 150 tweede maal 240 slijpen. Hierna het model met überzugslack (2 komponenten lack) naar eigen smaak afwerken. :)

en wat met bvb met een beits waarmee men buitenramen en deuren behandeld? heeft daar iemand ervaring mee?

Val,

Als je de vleugels alleen maar lakt het je kans op scheuren van het balsa. Ik zou toch iets van "bespanning" aanbrengen.

PS Met glas gaat nog steeds. Het wordt er zelfd makkelijkervan , daar je allemaal kleine stukken hebt.

En even op de beits terug te komen.
Dat is veel te zwaar.

Dat is een verfsoort die in het hou moet trekken.
En dat moet je in de modelbouw juist niet hebben.
Het beste is een 2k autolak en spuiten.
Dat kan erg dun dus weing gewicht.
Maar er zullen er hier ongetwijfeld zijn, die je met de kleur ook, goede of natuurlijk betere tips kunnen geven

ik zou die vleugels gewoon lakken.

de vleugels van een ASK13 (zijn we op Teuge net mee bezig) zijn van hout, triplex. deze worden geschilderd met een 1componenten lak, welke tussen de tien en vijftien jaar mee gaat. daarna moeten ze weer opnieuw geschilderd worden.

Groeten Halmar

Halmar schreef

ik zou die vleugels gewoon lakken.
de vleugels van een ASK13 (zijn we op Teuge net mee bezig) zijn van hout, triplex. deze worden geschilderd met een 1componenten lak, welke tussen de tien en vijftien jaar mee gaat. daarna moeten ze weer opnieuw geschilderd worden.

Ik denk dat de landingen van de ASK13 wat rustiger zullen gaan dan van het model. Wat er KAN gebeuren is bij een harde landing de vleugels op de nerf gaan scheuren......

(Pa had een Grunau Baby gebouwd 3.3 mtr spanwijdte, en de romp was van balsa. Deze was alleen gelakt. Bij harde landingen scheurde het balsa op de nerf. Als je dan nog met bv glas aan de slag moet wordt het er niet fraaier van. (zie voor foto : www.destarthaak.nl => vliegen =>zwevers => 2e foto)

Met glas is wel een beetje extra werk natuurlijk voor een model dat ik tussendoor aan het bouwen ben. maar hij wordt er ook sterker van.

Al bij al wil ik wel een rustige zwever hoor, denk dat het pendelroer anders zoek zal raken.:wink:
Wat bedoel je eigenlijk met de nerf?

En Bertus, k'zal eens een test doen, van wat het gewicht is van beits eens het ingedroogd is.

Olie daar kom ik van terug ,1 voor't gewicht maar vooral om het feit dat je der niets meer zal kunnen op lijmen.

Groeten

Wat bedoel je eigenlijk met de nerf?

De nerf van het hout.

Het aanbrengen van 25 grams glas is echt niet veel meer werk.
Ik begrijp als je het nog nooit gedaan hebt dat men ertegen opziet, maar dit valt reuze mee.

Als je het materiaal hebt doe maar een testje..........................

Je bedoelt dus de nerven :)

Mooie zwevers op jullie website, ik ga eens afkomen als ik in de buurt ben.(kan wel een tijdje duren).

glas...Ik heb het al één maal aangebracht op een isomo ME163. Daar ik graag experimenteer heb ik het glas gelijmt met bison lijm spray. Dit ging goed. Dan heb ik alles in kleur gespoten met een vernis als eindlaag.en toen is het piepschuim beginnen blazen waardoor er allemaal rimpels in het glasdoek kwamen. :roll:
Zo moet je het dus niet doen :)

Ik ga het wel doen denk ik, maar het is moeilijk om nu met deze koude een geschikte ruimte te vinden.
Of zou het mogelijk zijn, om na opwarmen van het hars de geheele bewerking te doen bij 10° ?

Doe die jedelsky vleugel gewoon met dun zijdepapier bespannen in combinatie met de spanlak of celluloselak. Verder dan afwerken zoals Bruno al aangaf.

ben blij dat er nog een alternatief komt, anders zijn er tegelijk twee draadjes die over Glasdoek gaan.

Ik ga zien waar ik het eerst aan geraak.

Ik heb een testje gedaan met een 2 soorten beits.

De eerste foto: zijn een balsa plankje en een stukje fijnspar.
Na behandeling van één kant, (met een bruine beits van colstrop)
Derde: foto 4 uur later verdamping van 245 naar 239 gram. dit komt neer op zo'n 50 gram/M², wat ik al positief vond.

maar op de 3 de foto heb ik de beide plankjes nogmaals geschilderd met een andere beits doch een met een aspect van zacht plastic(lelijk). Nu wat blijkt het totale gewicht van de plankjes is na 24 uur drogen op 238 gekomen,dit met langs beide kanten 2 lagen spul.:o dit wordt dus 25 gram/m²
beitstest1.jpg
beitstest2.jpg
normal_beitstest3.jpg
beits4.jpg

al bij al is het dus een lichte manier om je vleugel te kleuren.maar de sterkte van het balsa verbeterd er niet op (ik heb al wat inprentingen gemaakt met men nagel, en ook wat zitten snijden om te zien hoe diep het spul in het balsa dringt.

Wat ze me aanraden op de club is van ze ofwel te vernissen, of simpel en enkel te behandelen met poriënvuller.
Doch vernissen boven die beits, of cellulose lak lijken mij voorlopig de beste manieren, daar ik ze in een kleur wil.

Als je een je kleurtje wilt is een watergedragen antiekbeits bijna niet te verslaan qua gewicht, het meeste water dampt er weer uit.

Alleen is het letterlijk watergedragen, je balsa zal er bij opzwellen en bid dragen weer krimpen met waarschijnlijk een kromgetrokken vleugel als gevolg.

Arthur

ja een goeie opmerking, dat heb ik zien gebeuren bij het kleine plankje van 3 mm, ik denk dat het nog kan mee vallen als het dikker hout is en als je beide kanten tegelijk doet, daar het spul werkelijk niet diep in het hout dringt. Doch oppassen is de boodschap.

Back