Ik weet niet of dit al gepost is, ik vind het alleszin verbazend hoe goed het werkt Met de uitleg hoe het werkt
Leuk geprobeerd maar dit is wel nep. Hier vliegen echt twee piloten! Het moet wel gezegd worden dat ze zeer goed op elkaar ingespeeld zijn en echt heel goed kunnen vliegen. Kijk maar eens goed kritisch naar de vliegbewegingen. Er zijn vele momenten waar je goed kunt zien dat er twee piloten aan het werk zijn. Een simpel en goed zichtbaar iets is het feit dat de twee kisten zo goed bij elkaar blijven. Als je zo iets probeert gaan de twee kisten binnen de kortste keren elke een eigen kant uit en kan je als piloot er maar één volgen en besturen. Bij ons op de club hebben we iets gedaan wat hier een beetje op lijkt. Een vlieger stuurt zijn motor model de lucht in met op de rug een zwever. Beide worden door de zelfde zender/piloot bestuurd. Hoog in de lucht wordt de zwever gelost en laat de piloot het motor model naar beneden komen. Daar landt hij terwijl een ander de zwever in het oog houdt. Als de motorkist op de grond staat wordt de motor uitgezet en gaat de vlieger verder met de zwever. Op zich werkte dit prima hoewel af en toe zag je de zwever wel vreemde bewegingen maken maar omdat hij relatief traag was t.o.v. de motorkist leverde dit geen problemen op.
Eigenlijk heb ik toch gelijk. Ok die tweede piloot is een computer, twee om precies te zijn. Die draad ertussen, dat zou ik toch hebben moeten doorzien en dat had ik dus niet.
Er komt hier geen 'computer' aan te pas, als je daarmee bedoeld dat er een soort van synchronisatie door een computer zou worden berekend om het tweede vliegtuig te besturen. Het enige wat gebruikt wordt is een stabilisatiefunctie zoals je die op ieder vliegtuig in kan zetten. Door de rol stabilisatie niet op de rolroeren te laten werken, maar op het hoogteroer van de vliegtuigjes, gaan ze als ensemble gecorrigeerd worden voor het rollen van het ensemble. Heel leuk bedacht, en eigenlijk super logisch en simpel. Ben er van overtuigd dat een goede piloot dit ook kan vliegen zonder stabilisatie functie.
De eerste video toont op een aantal momenten aan dat er een draad tussen beide vliegtuigen zit. Eerst zag ik even een draadje flitsen in het zonlicht, daarna de circle mode die is fysisch (met beide vliegtuigen vlak, (zonder 'banking'), aleen maar mogelijk met een draadje. In de tweede video wordt duidelijk uitgelegd hoe het werkt, en dat is eigenlijk verrassend simpel en de vliegdynamica is ook zeer correct beschreven. Er is wat hulp van een gyro in beide modellen voor de 'asymetrische' vluchtdelen, maar in principe is het een simpel drie assig plus gas systeem. 1. Hoogte symetrisch is Hoogte 2. Hoogte asymetrisch is Rol 3. Gas differentieel is Richring 4. Gas symmetrisch is Gas En dan met een mode switch kan je de circle mode instellen. Wat juist gekozen stabilisatie zofgt ervoor dat he soepel gaat en blijft gaan. Niks geen trucs of tweede piloot maar een mooi gemaakt en om met Cruijff te spreken: "Je ziet het pas als je het door hebt."
Die stabilisatie wordt door een computer(tje) geregeld. De elektronische giroscope(s) en/of accelerometer(s) worden door een computer uitgelezen, die gaat er mee aan het rekenen en mixen met de commando's van de zender. De uitkomst is een bepaalde puls breedte die naar de servo('s) gaat en zo de zaak bestuurd Des al niet te min een knap staaltje en leuk om te zien.