Alternatieven voor Zoom 400 staartbladen?

Satoer

Forum veteraan
Ik ben sinskort weer aan het vliegen met de Zoom400. Met de nodige upgrades (belt drive) vliegt hij best leuk. Alleen de staart heeft veel te weinig kracht en kan niet bijbenen met de rest. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel crashen omdat de staart ineens in een onverwachte positie staat vlak na een snelle beweging :(

Aangezien ik het staart toerental niet kan versnellen, ben ik op zoek naar staartbladen met een groter blad oppervlakte.

Het staartblad van de Zoom:
afb15130.jpg

Maten:
1:
52 mm
2: 16 mm
3: 20 mm
Dikte bij het boorgat: 2 mm

Dus als iemand een vergelijkbare microheli heeft (bv Trex) Zou die misschien de maten van het staartblad kunnen posten?

Thanx :D
Groetjes Michel.

Hallo Michel,

Bij toeval bladen en een schuifmaat bij de hand...

1: 55mm
2: 18mm
3: 20mm
Dikte bij boorgat 2,5 mm, diameter boorgat 1,8mm.

:oops: Vergeten, T-rex bladen..art.nr. HS1019T, prijs is lachertje (e-heli.nl)
Hopende dat je hier iets mee kan.

Groetjes Aldert

Hee, Aldert!
Dat is al een stukje groter als de Zoom :D
en die halve mm extra past wel tussen de houders.

Hoi hoi,

Die halve mm zou ik, als ik jou was, niet uit je houders halen. Het blad zelf is slechts 2mm breed, maar precies bij het boorgaatje is het blad verbreed (alsof er een kunsstofringetje opgelijmd is). Ofwel een scherp mesje, of een op een plankje gelijmd schuurpapiertje helpt je aanlsluiting in enkele seconde naar 2 mm.

Wat je dan ook leuk kan doen met dit blad is eventueel in de aanluiting al iet "spoed"schuren, zodat je naar de traagste kant al wat extra spoed hebt, terwijl je bladhouders wel neutraal staan.

Ik vind het blad overigens weinig groter dan het orgineel, waar misschien is dit wel voldoende. (ben benieuwd).

Tip van winkje: De fins breken vrij snel, deze even uurtje in heet water tegen de kook aanhouden, en dan langzaam laten afkoelen. Aangezien de bladen van hetzelfde kunsstof zijn (in ik heb inmiddels al ééntje kapot) is het hiervoor denk ik ook wel raadzaam. (Net als vroeger bij de nylon props om de spanning uit het materiaal te krijgen).

michel, op runryder heb ik wel eens gelezen dat ze staartbladen van de raptor op maat knipten, en dan een busje in het gat neem ik aan, zal es kijken of ik die info nog op kan snorren

Raptor bladen??? Ik heb hier nog 2 setjes Logo10 bladen liggen maar die hebben bijna 4 keer zoveel blad oppervlakte. Beetje te veel van het goede :lol:

Ben benieuwd naar die link.

Satoer zei:
bijna 4 keer zoveel blad oppervlakte. Beetje te veel van het goede

Nou... dat is maar de vraag natuurlijk.
Het mooiste is gewoon iets meer OPP uit die bladen knippen, maar dan moet je ze wel weer goed balanceren.

De grotere OPP geeft wel meer weerstand natuurlijk, maar de invalshoek van de bladen zal veel kleiner blijven.
Het lijkt mij dat het wel zal werken.
Ik heb hier nog een reserve setje liggen van de Ornith, binnenkort eens proberen.
Werkt het niet zoals verwacht? Bladen verkleinen en balanceren.
Wat kan je gebeuren (behalve crashen :lol: )?

Back