Altis V4 logger, ervaringen

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 29 apr 2013.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij mijn tests met de V4 heb ik een gevaarlijk foutje ontdekt .....
    Eigenlijk is het geen foutje maar de ontwerpers van de V4 gebruiken een bepaalde waarde in hun systeem (1500us) die overschreden moet worden bij het starten van de motor om zo de V4 te initialiseren.

    Bij wat experimentjes waarbij ik met een laag toerental de motor starte (ca 35% vermogen) starte de V4 niet op met als gevolg geen motor cut-off na 30 seconden en geen hoogte uitlezing......:confused:

    Over dit issue ben ik al in overleg met de makers van de V4
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Was ik al achter en dit heeft de unilog ook vooral met Futaba zenders kan dit met mijn jeti ging het niet meer
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Heb net een test gedaan. Hier totaal geen problemen. Motor langzaam laten draaien en naar vol gas. Dit 6 of 7 keer gedaan en totaal geen problemen.
    Heb een futaba zender.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Adrie

    Het probleem is er alleen maar bij het opstarten !

    Stel je regelaar eens in op het laagst acceptabele rpm en start daar dan eens mee op ....
    Dat is wat bij mij het probleem veroorzaakt, verder zijn er geen problemen in de bediening.
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Geen enkel probleem. Ik gebruik een 3 standen schakelaar. Middelste stand is stationair waarvan ik het toerental nog kan regelen met een draaiknop.
    Draaiknop helemaal uit gezet, motor aanzetten naar middenstand en de draaiknop regelen tot de motor gaat draaien met het minst mogelijke toerental. Dan naar volgas en weer terug. Allemaal geen enkel probleem.
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    OK Adrie

    Goed te weten....
    Heb intussen ontdekt dat je met een schermpje van de V4 het input signaal zichtbaar kunt maken. Ik zal daar eens verder mee gaan experimenteren bij gelegenheid.
    Maar toch aan iedereen het advies dit even te testen want met de Unilog is iets soortgeljks aan de hand begrijp ik .
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik snap de ophef even niet ;). De Altis werkt (bijna) zoals het in de regels voor 2014 bedoeld is. Hier is dus geen sprake van een probleem.

    Als ik de uitvoerige documentatie erbij pak die beschrijft hoe de logger moet werken, en die inmiddels is goedgekeurd op de laaste meeting bij de CIAM voor 2014, dan zie ik staan dat de logger met de hoogtemeting moet starten zodra de 1200us grens is gepasseerd. (die 1500us klopt dus niet helemaal maar dat is met firmware wel aan te passen).

    Deze 1200us is gekozen om zoveel mogelijk compatibel te zijn met de verkrijgbare regelaars die op de markt zijn (heeft dus niets met de zenders te maken).

    Als je een regelaar gebruikt die al onder de 1200us gaat draaien en je daar tijdens de gehele vlucht niet overheen gaat, dan zal de hoogtemeting niet starten en je dus een 0 voor je vlucht krijgen. Dit is dus geen gaatje in de regels waar voordeel mee te behalen is. Maar een ieder moet er wel op letten dat het gassignaal de minimum waarde passeert.

    Voor in ieder geval 2013 besluit de subcommissie in Nederland welke loggers gebruikt mogen worden. En dat zijn op dit moment dus de Unilog2 en de AltisV4.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    --edit--
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    ook
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    dan wordt het dus toch een extra schakelaartje om met een hoger rpm te starten .....
     
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is juist. Bij verlagen toerental zou het zo kunnen zijn dat je weer onder de 1200 komt en dan gaat de motor uit, en kan niet meer ingeschakeld worden.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat zou ik specifiek moeten testen maar ik heb het toerental in eerdere sessies al extreem ver omlaag gedraaid waarbij de V4 echter gewoon zijn "werk" bleef doen. Vlgs mij stopt hij er niet mee wanneer je onder de 1200 us komt.
    Maar Lukas vertelde mij al dat ik de V4 zo in kan stellen dat ik deze waarden direkt af kan lezen :)

    Krijg zojuist een mailtje binnen van Lukas Palkovic dat de V4 inderdaad stuurt op deze 1200 us.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Als je nl de 1200 gepasseert bent bij motor aan, dan begint de meting en die stopt (inclusief motor) als je weer terug onder de 1200 gaat.

    Motor aan:
    On initial power-up of the AMRT, the Motor Run Timer must be protected from false triggering during the period defined in Item 2.3 (c). After this period, the Motor Run Timer shall commence operation and ‘Start Height’ determination shall be initiated on the first occasion that the command signal exceeds 1.2 milliseconds.

    Motor uit:
    After the Motor Run Timer has been triggered, the timing of the motor run ceases when either the command signal reduces below 1.2 milliseconds, or the elapsed time reaches 30 seconds and a definite stop command must be applied to the ESC by the AMRT.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    meten is weten en die optie heeft de V4 :)
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    In het kader van meten is weten zojuist snel een test uitgevoerd.
    De V4 biedt de mogelijkheid het scherm zo in te stellen dat je ook het inputsignaal in us kunt uitlezen ;)
    Het is inderdaad zo dat de F5J software/meting pas opstart wanneer je de waarde van 1200us overschrijdt. Regel je de motorsnelheid te ver terug kom je snel weer onder deze waarde van 1200 us en verdwijnt de F5J hoogtemeting!!
    Een "no-go" dus voor het wedstrijdgebeuren......
    Wil je dus inderdaad gaan "spelen" met een laag RPM voer dan eerst deze controle uit !!
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Begrijp ik het goed dat bij terugregelen tot onder de 1200 de motor blijft draaien en de meting beeindigd wordt?

    Het moet zo zijn dat de motor dan uit gaat en de meting loopt dan nog 10 seconden door en geeft daarna de starthoogte weer. Deze hoogte moet aanggeven blijven totdat de altis opnieuw geïnitialiseerd is en uit m'n hoofd moet er dan zelfs ook nog weer gas gegeven zijn.

    Toch wel jammer dat ik geen test altis heb.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat klopt, de motor blijft draaien maar de meting wordt beeindigd.
    Deze test moet ik wel nog een keer doen met de officiele F5J software die seperaat gedownload en geinstalleerd moet worden.
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vlak nadat ik de vorige tekst opgeschreven had ontving ik een nieuwe software update voor de V4. Een versie 1.3.
    Daarbij gebeurt wat jij beschrijft Johan. Kom je onder de 1200 us stopt de motor maar loopt de hoogtemeting door (10 sec. na motor uit)
    Kennelijk hebben de mailtjes over dit thema effect gehad ;)

    edit:

    Ook bij de officiele F5J software, seperaat te installeren Altis V4_firmware-1_3.fir, gedraagt de regelaar zich zoals omschreven. Regel je het rpm (te) ver terug, een waarde onder de 1200us, dan stopt de motor met lopen maar vind er wel een hoogtemeting plaats. Alles volgens de regeltjes dus:)
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2013
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ze zijn bijzonder snel met reageren bij AerobTec. Dat is wel prettig te noemen.
    Probleem zal dan nu wel opgelost zijn hoop ik.
     
  20. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Vandaag de Altis V4 logger in mijn nieuwe Xplorer2 3800 gehad. Nog op een los kanaal van de regelaar (veiligheid eerst). Ik heb trouwens tijdelijk even de niet F5J firmware er in zitten om te testen en kijken hoe het gaat. Trouwens f5j mode wel enabled ... Vluchtje van vandaag op de logger en de software uitgelezen. Leuk om te zien hoe de vlucht nu werkelijk was.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina