Alula-Evo nabouwen uit balsa en carbon

Dan zou ik voorlopig gewoon een laagje tape gebruiken (van die brede, waar je dozen mee dichtplakt). Vliegt het goed kun je altijd nog gaan prutsen met glasvezel (en dan zit je al snel aan mallen en een hol rompje maken.. Want dan heb je ook nog wat ruimte voor je RC. Ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben naar hoe het vliegt!

Dan zou ik voorlopig gewoon een laagje tape gebruiken (van die brede, waar je dozen mee dichtplakt). Vliegt het goed kun je altijd nog gaan prutsen met glasvezel (en dan zit je al snel aan mallen en een hol rompje maken.. Want dan heb je ook nog wat ruimte voor je RC.

Mallen maken, en glasvezel of koolstofvezel romjes:p
Vleugels uit schuim 3d snijden, en glas laag aanbrengen.
Dan moet die wel heel goed vliegen;)

Ruimte voor de RC is er genoeg in deze romp.
Voor in de neus aan de onderkant zit een uitsparing voor de accu.
Er komt een 600 mHa in. (57 gram). Deze had ik nog liggen.
Dan hoeft er alleen nog maar een ontvanger in. Die zit ook aan de onderkant.

Ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben naar hoe het vliegt!

Je bent niet de enige ;)
Ik bouw niet voor niks zo snel.

Groet, Gerhard

Ha Gerhard,

Als het goed vliegt...........

Afmallen in gips en licht schuren: Zet die stofzuiger dan maar weer eens op dat in de oven gelegde plakje kunststof (met de mal er tussen natuurlijk:mrgreen:).
Gewoon proberen Na dat de space af is natuurlijk:sleeping:!

Groet martijn

de alula heeft een platter kopje....

maar hij ziet er al bij al redelijk alula uit ;)

mooi gedaan hoor.

de alula heeft een platter kopje....

maar hij ziet er al bij al redelijk alula uit ;)

mooi gedaan hoor.

Dan praten we over millimeters. Ik heb de fotografie van de originele aangehouden als voorbeeld om deze te tekenen.
Er kan natuurlijk altijd een klein verschraling verschil in zitten.
Of dat ik net naast de contouren getekend heb.

Maar zou die echt iets smaller moeten?
Nu kan het nog :p

Groet, Gerhard

dat ligt eraan hoe "plat" de neus nu is. Vooral met een DLG worp is een puntige neus natuurlijk een voordeel, scheelt alleen hoogte. Dus als je de ruimte hebt om 'm wat verder in een punt te laten uitlopen.. Maar qua uiterlijk hoef je het in ieder geval niet te doen, ik vind die ronding er zo best mooi uitzien :) En als ik het totaalgewicht nu zo eens zie zal het uiteindelijke gewicht flink meevallen (alleen de accu die je ervoor hebt liggen is fors aan de zware kant; weet je zeker dat die echt nodig is? Anders heb ik nog wel een 4S 1/3AAA NiMh pakketje over, die wegen geloof ik iets van 24 gram. Vorig jaar een handvol van aangeschaft via het forum voor iets van 2,25 per stuk ofzo. Zijn 180mAh. En anders is een 1S lipo altijd een oplossing denk ik - lekker plat dus makkelijk weg te werken.

Je bent overigens wel aanstekelijk; ik heb eindelijk het hout voor de MiMi dat ik al een half jaar heb liggen van zolder gehaald, malletjes opgezocht en de boel op maat gezaagd. Misschien even de nieuwe tekening opvragen bij Theo :D

dat ligt eraan hoe "plat" de neus nu is. Vooral met een DLG worp is een puntige neus natuurlijk een voordeel, scheelt alleen hoogte. Dus als je de ruimte hebt om 'm wat verder in een punt te laten uitlopen.. Maar qua uiterlijk hoef je het in ieder geval niet te doen, ik vind die ronding er zo best mooi uitzien :)

Ik denk dat ik hem eerst zo laat.
Ander moet ik weer schuren :(
Moet zeggen, als ik er op let dan valt het nog mee.
Als dit een meter qua hoogte scheelt kan ik er wel mee leven.;)

En als ik het totaalgewicht nu zo eens zie zal het uiteindelijke gewicht flink meevallen (alleen de accu die je ervoor hebt liggen is fors aan de zware kant; weet je zeker dat die echt nodig is? Anders heb ik nog wel een 4S 1/3AAA NiMh pakketje over, die wegen geloof ik iets van 24 gram. Vorig jaar een handvol van aangeschaft via het forum voor iets van 2,25 per stuk ofzo. Zijn 180mAh. En anders is een 1S lipo altijd een oplossing denk ik - lekker plat dus makkelijk weg te werken.

Zo ik het nu kan uitmeten, is deze accu wel nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Dit kan ik natuurlijk pas goed zien als hij klaar is. Mocht er dan een andere accu in moeten, bv. die 4s 1/3AAA (wat ook in de originele gaat) dan meld ik mij wel.;)

Je bent overigens wel aanstekelijk; ik heb eindelijk het hout voor de MiMi dat ik al een half jaar heb liggen van zolder gehaald, malletjes opgezocht en de boel op maat gezaagd. Misschien even de nieuwe tekening opvragen bij Theo :D

Wat is een MiMi :confused: (foto?)
Geeft me wel een goed gevoel dat ik mensen stimuleer om te bouwen. Kopen is zo simpel;)

Groet, Gerhard

*grote ogen* je maakt zelfs draadjes in het DLG-gedeelte van het forum en kent de MiMi niet? Jeetje ;)

Hier een foto, snel even via google opgezocht:
Mini%20dlg.jpg

Zeer eenvoudig en snel te bouwen mini-dlg (een meter span) helemaal uit balsa. Vanmiddag nog even mee gevlogen hoewel het veel te koud was én te hard waaide naar mijn smaak. Vliegt prima!

Kort neusje...

Gerhard,

Je weet waar het zwaartepunt moet liggen (en anders kan Didier het je wel vertellen). Stop de accu en ontvanger (en servo's) er eens in en kijk of het een beetje in de buurt komt. Eigenschap van vliegende vleugels is dat het zwaartepunt erg naar voren zit. Daarom heeft de Alula een vrij lange neus.

Het is wel elegant zo'n kort neusje, maar misschien moet er wel heel veel lood in. Ben benieuwd.
Ik ben nieuw in het DLG gebeuren.
Dit is mijn eerste draadje hierin.
Het is wel iets wat mij trekt dat DLG.;)
Dan is het misschien verstandig om een paar draadjes in dit forum goed te lezen...

Gerhard,

Je weet waar het zwaartepunt moet liggen (en anders kan Didier het je wel vertellen).
Als Didier dit leest dan had ik graag gehoord waar het zwaartepunt exact ligt bij de originele Alula.;)

Het is wel elegant zo'n kort neusje, maar misschien moet er wel heel veel lood in. Ben benieuwd.

De neus lijkt op de foto misschien korter en dikker. Maar het zal volgens mij niet veel verschillen met het origineel.

Groet, Gerhard

zeikerds :)

denk dat je best makkelijk kan vinden waar de CG van de mimi ligt...

btw, mijn mimi hangt al van augustus aan de haak.

Als Didier dit leest dan had ik graag gehoord waar het zwaartepunt exact ligt bij de originele Alula.;)
Groet, Gerhard

CG ligt EXACT op 35mm van de voorlijst TEGEN de romp gemeten.
de originele alula heeft daar 2 puntjes staan.
uiteraard vlieg ik niet op dit CG, maar al wat naar achter.
het is wel cruciaal om op die 35mm te starten...

tevreden gerhard? :p

Wat zouden jullie op de romp doen qua bekleding?

Bekleden met verpakkingstape en dan gaan vliegen.
In tweede instantie kan je het rompje alsnog bekleden met glas.
Zelfs kan je overwegen daarna de huidige romp op te lossen met aceton (verloren mal- methode) en dan heb je een mooi licht kunststof rompje...
Ik heb hier hele goede ervaringen mee!

Patrick

gewoon zo doen dan :) dan is je rompje mooi hol en dat scheelt toch 20gr denk ik.

CG ligt EXACT op 35mm van de voorlijst TEGEN de romp gemeten.
de originele alula heeft daar 2 puntjes staan.
uiteraard vlieg ik niet op dit CG, maar al wat naar achter.
het is wel cruciaal om op die 35mm te starten...

tevreden gerhard? :p

Helemaal geweldig.:thumbsup:

Daar hebben we toch het forum voor.
Hier zit ik tussen de cracks, die mijn vragen willen beantwoorden.
TOP.

Back